Eerste Hoofdstukken – 12. Hersenspinsels van Alice LaPlante

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

De hoofdstukken van vandaag vond ik op de website van de uitgever. Je kunt ze zelf ook bekijken:HIER.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Hersenspinsels van Alice LaPlanteBoek: Hersenspinsels van Alice LaPlante

Genre: Fictie, vertaald

Bladzijden: 311

Uitgeverij: Orlando (imprint van AW Bruna)

Publicatie Datum: oktober 2011

Op de website

De 64-jarige Jennifer White is een gepensioneerde orthopedisch chirurg die aan de ziekte van alzheimer lijdt. Haar zoon en dochter doen hun best om met haar stemmingswisselingen, verwarring en zwerftochten om te gaan, maar hebben zo hun eigen problemen. Als Jennifers beste vriendin Amanda vermoord wordt aangetroffen, waarbij vier vingers met chirurgische precisie zijn verwijderd, is Jennifer de hoofdverdachte. Jennifer kan zich echter niet herinneren of ze de moord heeft gepleegd. Terwijl zij steeds meer haar grip op de werkelijkheid verliest, doen haar kinderen hun uiterste best om te voorkomen dat Jennifer wordt opgesloten.

Hersenspinsels is het portret van een complexe, intieme vriendschap tussen twee vrouwen waaraan een groot geheim ten grondslag ligt.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het (lange) fragment dat ik gelezen heb bestond uit korte en langere stukken tekst, geschreven door de hoofdpersoon Jennifer. Soms schrijft ze warrig, ze weet niet wie de mensen in haar omgeving zijn, andere keren weet ze precies wie zij zijn en wat ze doen. Ze kan zich hele verhalen herinneren van vroeger.

In het begin van het stuk zit ze in wat een politieburo lijkt te zijn waar ze ondervraagd wordt, maar ze snapt er niets van. Al gauw blijkt dat haar vriendin Amanda is overleden en dat zij verdachte is. Eén keer weet ze niet dat Amanda is overleden en een andere keer rouwt ze om haar dood.

Oordeel

Doorlezen!

Dit is het soort van fragment waar je wilt blijven doorlezen. Nu wist ik al (of dacht ik te weten) dat dit een goed boek zou zijn, en door dit fragment ben ik daar nog meer van overtuigd. Er zijn twee interessante elementen: een kijkje in het hoofd van een vrouw met Alzheimer en een moord, waar ze al dan niet wat mee te maken had. Juist dat ze het zelf niet (meer) weet maakt het extra intrigerend.

Ik heb een paar jaar geleden het boek van Lisa Genova gelezen (Still Alice /  Ik mis mezelf) dat over een vrouwelijke professor gaat die relatief jong Alzheimer krijgt. Dat vond ik erg mooi. Hersenspinsels is net zo mooi geschreven en ik verwacht dan ook dat ik dit een heel mooi boek ga vinden.

Lees het fragment HIER.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

10 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 12. Hersenspinsels van Alice LaPlante

  1. Ik heb het boek voor Kerst aan mijn vader gegeven (om het vervolgens zelf ook te kunnen lezen natuurlijk 😉 Ik ben dus heel benieuwd wat je van het hele boek vindt! Veel leesplezier.

  2. Kan het zijn dat je het boek toch al gelezen hebt? De uitleg komt me bekend voor, maar zelf heb ik het boek nooit gelezen. Misschien doet het me denken aan een ander boek over alzheimer waar je een tijdje geleden eens een recensie over geschreven had.
    Lijkt me een interessant boek, dus doorlezen!

Laat hier je reactie achter.

