De literaire kring van Marjolijn Februari

De literaire kring van Marjolijn FebruariDit boek stond al een tijdje op mijn wensenlijstje (waarom weet ik niet meer) en toen de schrijfster in de bibliotheek een lezing kwam geven besloot ik daar heen te gaan, maar eerst het boek te lezen.

Niet dat de lezing speciaal over het boek ging, maar het is toch leuk in ieder geval één boek van een lezing-gevende schrijver te hebben gelezen.

De literaire kring: Waar het over gaat

Victor Herweg is een journalist die in zijn vroegere woonplaats, een klein dorp, gaat informeren naar een bekende schrijfster, Ruth Ackermann, die vroeger nog bij hem in de klas heeft gezeten. Zij woont er zelf niet meer, maar hij ontmoet wel een ander klasgenootje, Teresa, die niets weet over het succes van Ruth.

Teresa’s man John is een invloedrijke zakenman die regelmatig onderweg is naar vergaderingen. Hij is 20 jaar ouder dan Teresa, en zij is een soort van trophy wife voor hem. Hij zit bij de lokale literaire kring samen met Teresa’s vader en een aantal andere mannen (en één vrouw).

Het boek van Ruth gaat over een meisje dat opgesloten wordt in een psychiatrische inrichting, wat Ruth zelf ook heeft meegemaakt. Randolf Pellikaan, de vader van Teresa vindt het niets om het boek te lezen en bespreken in de literaire kring. Het boek is niet literair en serieus genoeg.

Maar er blijkt meer achter te zitten: Ruth’s vader heeft toen hij nog in het dorp woonde een misstap begaandie hem nationale bekendheid (beruchtheid) opleverde. Zijn misstap en de betrokkenheid van de literaire kring worden langzaam duidelijk.

De literaire kring: Wat ik ervan vond

Het boek deed me aan de “universitaire” romans van W. F. Hermans denken (Onder Proferssoren, Uit Talloos Veel Miljoenen): pompeuze, belangrijke mannen met vreemde namen, vriendjespolitiek, ons-kent-ons.

Deze personages vond ik grappig en een beetje zielig, maar leuk om over te lezen. De interacties tussen de personages en ook de bijeenkomsten van de literaire kring zijn vermakelijk beschreven (hoewel het boek zeker geen komedie is).

Sommige andere delen van het boek vond ik wat te filosofisch, vooral wanneer de hooggeplaatste personages maatschappij-kritische betogen houden.

Ook vond ik de uiteindelijk openbaring van het verhaal wat zwak. Teresa en Victor proberen te ontdekken wat er nu precies gebeurd is en waarom de literaire kring zo tegen het boek is, maar als dat eindelijk ontdekt wordt, is dat toch een beetje een tegenvaller. Voor mij althans, het had wel iets pittiger mogen zijn.

Al met al een leuke roman die ik met plezier gelezen heb.

Marjolijn Februari geeft lezingMijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat de schrijfster in onze bibliotheek een lezing kwam houden EN het boek al op mijn wensenlijstje stond

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aantal bladzijden: 255

Gepubliceerd in: 2007


6 reacties op “De literaire kring van Marjolijn Februari

    • Ha, Nadine, de titel is natuurlijk altijd een lokkertje als je een lezer bent. Het is echt zo’n ouderwetse boekgroep met veel snobbisme. Daar houd ik absoluut niet van, maar het is natuurlijk ook wel grappig om erover te lezen.

    • Anouschka, eh, ja. Daar had ik graag een heel artikel aan gewijd, maar ik heb geen notities gemaakt, en besloot achteraf het dan maar te laten zitten. Het is alweer een paar maanden geleden maar de lezing was erg goed. Februari kan een publiek goed amuseren, maar ook: wat dieper over zaken laten nadenken. Een hele leuke avond vond ik. Ook een vriendin die mee was, en het boek niet uitgelezen had want ze vond er niets aan, vond de lezing erg mooi.

Laat hier je reactie achter.

