Academica Literatuurprijs 2012

Academica Literatuurprijs

Al een paar jaar lees ik de boeken van de shortlist voor de Academica Literatuurprijs. Het is leuk om wat nieuwe Nederlandse schrijvers te ontdekken en, als ze bevallen, ook in latere jaren te volgen. Vorig jaar vond ik twee andere boeken beter dan de uiteindelijke winnaar, maar over het algemeen waren de boeken van een hoog nivo. Ik ben benieuwd wat ik van de shortlist van dit jaar ga vinden:

Een gat in de lucht van Erik NieuwenhuisAlles is altijd fictie van Daphne HuisdenHet grote zwijgen van Erik Menkveld

Nog nooit van gehoord? Tja, het zijn tenslotte debutanten. En nee, ik heb (ook) nog nooit van deze schrijvers of boeken gehoord.

Ik ben wel van plan ze te lezen en mijn oordeel te geven.

Jij ook?

8 reacties op “Academica Literatuurprijs 2012

  1. Het Grote Zwijgen is een mooi boek dat je niet te snel moet veroordelen. Het schetst op een prachtige manier een vroegere tijd, waarbij het taalgebruik hier ook op is aangepast. Het loont de moeite om je enigszins te verdiepen in de achtergronden van de personages. Recensenten hebben het te snel – en onterecht – afgedaan als oudbollig of ouderwets.

    • Het ziet er inderdaad wat ouderwets uit, Anouschka. Ik heb de beschrijving ook even gelezen en kreeg niet meteen het idee dat ik dit een leuk boek zou vinden. Ik ben benieuwd wat ik ervan vindt, ik ben nl een snelle, oppervlakkige lezer en het klinkt alsof dat boek juist met wat meer geduld gelezen moet worden.

      Maar goed, met jouw recommendatie zal ik er zeker anders naar kijken.

  2. Ik wacht je oordeel over deze boeken af, Judith, voor ik ga beslissen ze wel of niet te lezen, alhoewel de titel, Alles is altijd fictie, me wel intrigeert.

Laat hier je reactie achter.

