A Twitter Year van Kate Bussman

A Twitter Year van Kate BussmanHeel toepasselijk won ik dit boek via Twitter. De ondertitel is 365 Days in 140 Characters. Want op Twitter kun je alleen berichtjes sturen die niet langer zijn dan 140 lettertekens.

Het is een leuk boekje, vooral een kado/koffietafelboekje, maar ALLEEN voor mensen die veel op Twitter zitten. Dus niet voor mensen die eens in de drie dagen iets tweeten en er verder weinig mee doen, of mensen die nooit Twitter gebruiken.

A Twitter Year: Waar het over gaat & Wat ik ervan vond

Het jaar waar het om gaat is het jaar van October 2010 tot September 2011. Als je per sé een overzicht van 2011 wilt, heb je hier dus maar 3/4 aan. Het boek is verdeeld in categorieën: politiek en current affairs, koninklijk huis & godsdienst, beroemdheden, wetenschap & natuur, sport & ontspanning, kunst, cultuur & media.

In elke categorie worden er belangrijke dingen van het afgelopen jaar behandeld, bijv. de mijnramp in Chili, de iPad2 launch, het koninklijk huwelijk in England, enz. Daarbij worden informerende tweets, maar ook grappige, droevige en tegenstrijdige tweets vermeld.

Aan het begin van elke categorie staat een lijstje met belangrijke mensen uit die categorie en hun Twitter handles, en ook hoeveel volgers ze hebben. Er zijn een paar profielen van de bekendste mensen in elke categorie met uitgebreidere informatie. De profiles vond ik erg leuk, hoewel er best wat mensen bij zaten waar ik niet of nauwelijks bekend mee was. Dit komt gedeeltelijk omdat het boek gericht is op de UK, maar ook omdat ik van bepaalde onderwerpen maar heel weinig af weet, zoals sport en populaire muziek.

Achter in het boek staat een lijst van alle 365 dagen met één tweet per dag. Soms gewoon iets grappigs, soms iets dat in het nieuws was op die dag.

Het boek was leuk om te lezen, maar niet achter elkaar door! Daar wordt je niet lekker van. Het is een boek om zo af en toe eens op te pakken en wat te lezen, zeg maar, een koffietafelboek. Ik vond het vooral leuk om het jaar nogeens door te nemen, vaak had ik een “Oja, dat is ook nog gebeurd” moment.

Alleen een Twitter gebruiker zal dit boek op waarde schatten, maar dan maakt het een leuk kerstkadootje.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat ik zelf ook “op Twitter zit” (staat altijd aan)

Dit boek heb ik: gekregen van PenguinBenelux, met een Twitter (!) winactie (@PenguinBenelux )

Aantal bladzijden: 284

Gepubliceerd in: 2011 (Bloomsbury)

4 reacties op “A Twitter Year van Kate Bussman

Laat hier je reactie achter.

