Eerste Hoofdstukken – 11. De laatste liefdesbrief van Jojo Moyes

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Op Manuscripta heb ik een aantal eerste hoofdstukken verzameld van boeken die mij interessant leken. Zijn ze dat ook? Je leest het hier.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De laatste liefdesbrief van Jojo MoyesBoek: De laatste liefdesbrief van Jojo Moyes

Genre: Fictie, vertaald

Bladzijden: 448

Uitgeverij: De Kern (imprint van De Fontein)

Publicatie Datum: september 2011

Op de website

Als de jonge journaliste Ellie door de archieven van de krant snuffelt op zoek naar een goed verhaal, stuit ze op een brief uit 1960 waarin een man aan zijn geliefde vraagt haar echtgenoot voor hem te verlaten. Het raakt een gevoelige snaar bij Ellie – zelf verwikkeld in een relatie met een getrouwde man – en ze gaat op zoek naar het verhaal achter deze brief.

In 1960 wordt Jennifer wakker in een ziekenhuis na een auto-ongeluk. Ze kan zich niets herinneren, van haar man, haar vrienden, wie ze was. Als ze thuiskomt ontdekt Jennifer een verborgen liefdesbrief en ze begint een zoektocht naar de man voor wie ze alles wilde opofferen…

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

De eerste drie hoofdstukken, in een leuk klein boekje, kunnen ongeveer samengevat worden zoals hierboven. Een journaliste vindt een liefdesbrief in de archieven. In het tweede hoofdstuk dat zich afspeelt in 1960, komt een vrouw, Jennifer, in een ziekenhuis bij van een auto-ongeluk. Zij herkent niemand, ook haar man niet. En in het derde hoofdstuk komt een (andere) journalist, ook in de jaren 1960, heb ik het idee, op een etentje bij Jennifer en haar man.

Het begin vond ik niet zo geweldig: dit gaat over hoe de journaliste zelf een relatie begint met een getrouwde man en hoe ze, veel later, die oude liefdesbrief vindt. Dit vond ik niet zo interessant. Het tweede hoofdstuk daarentegen wel, het is tenslotte altijd intrigerend als iemand met geheugenverlies het dagelijks leven weer op zich moet nemen. Ook de journalist uit 1960 lijkt me interessant: hij ziet hoe Jennifer door haar man wordt terechtgezet, wat een onaangenaam moment tijdens het etentje is.

Oordeel

Doorlezen!

Ja, dit wil ik wel verder lezen. Ik heb eerder een boek van deze schrijfster gelezen, The Peacock Emporium, wat ik ook met veel plezier heb gelezen. Dit nieuwe boek is vlot geschreven. Ik ben wel benieuwd hoe dat nu zit met Jennifer en haar geliefde, en wat haar man daarvan afweet. Volgens mij is er iets met haar man, iets duisters. Hij lijkt me geen leuke man.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

4 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 11. De laatste liefdesbrief van Jojo Moyes

Laat hier je reactie achter.

