Eerste Hoofdstukken – 10. Nacht over Westwoud van Wanda Reisel

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Op Manuscripta heb ik een aantal eerste hoofdstukken verzameld van boeken die mij interessant leken. Zijn ze dat ook? Je leest het hier.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Boek: Nacht over Westwoud van Wanda Reisel

Genre: Fictie, Nederlands

Bladzijden: 288

Uitgeverij: Contact

Publicatie Datum: oktober 2011

Op de achterkant

Waarnemend huisarts Levi Levi (43) twijfelt aan zijn huwelijk. In het dorp Westwoud moet hij dokter Simons vervangen. Meteen bij aankomst heeft hij het gevoel dat hij in de bekeken wordt. Wie men ook met argusogen bekijkt wordt is boer Tinus Lamberts, bij wie elk jaar honderden moslims een schaap komen kopen voor het Offerfeest. Wanneer in het dorp een buitenlander beschuldigt wordt van verkrachting en poging tot doodslag, moet Levi voor het eerst in zijn leven een daad stellen.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

In het eerste hoofdstuk rijdt Dokter Levi heerlijk dramatisch het dorp binnen: het stortregent, het is donker, en hij rijdt ook nog eens een eend dood.  Hij wordt opgevangen door Lidie Lamberts, veearts, die hem vriendelijk genoeg maar met sneltreinvaart het huis binnen laat van de dokter die hij gaat vervangen. Al snel is hij alleen achtergebleven in het lege huis, met alleen een agressive kater als gezelschap.

In het tweede hoofdstuk gaan we een paar dagen terug in de tijd en en maken we kennis met Lea, Levi’s vrouw en hun punkdochter, de tiener Dylan. Met beiden heeft hij een slecht contact en zijn huwelijk staat er niet goed voor. Zijn moeder is pasgeleden overleden en heeft hem een brief achtergelaten die hij niet durft te openen.

Oordeel

Doorlezen!

Ik wil weten wat er in die brief van zijn overleden moeder staat!

De eerste hoofdstukken zijn goed geschreven en de sfeer is heel mooi weergegeven: het dorp, een kleine gemeenschap, waar Levi zich in zijn eentje zal moeten redden, zijn gezin is niet meegekomen. En in het tweede hoofdstuk, de relatie tot zijn dochter, die niet al te goed is, is ook heel duidelijk beschreven.

Of ik het nu interessant ga vinden dat men zich in het dorp tegen buitenlanders keert, weet ik nog niet. Mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt en ik wil graag zijn hoe het verder gaat met dokter Levi.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

9 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 10. Nacht over Westwoud van Wanda Reisel

  1. Doorlezen, Judith.. Ik wil echt wel weten wat er in de brief van zijn overleden moeder staat en of hij het wantrouwen van de dorpbewoners kan overwinnen.

    • Janny, ja, het is leuk om een boek een beetje te bekijken zonder het meteen helemaal te lezen. Je krijgt vast een idee of het wat voor je is. Voor mijzelf n hopelijk voor mijn bloglezers.

      Je mag het idee natuurlijk ook gebruiken hoor!

  2. Hallo Judith,

    Heb het boek nacht over Westwoud gelezen. Las lekker weg er was echter iets dat ik minder vond. De titel doet vermoeden dat het boek zich afspeelt in Westwoud (heb mijn jeugd drie dorpen verder door gebracht), vind daarvan werkelijk niets terug in het boek terwijl dit voor mij wel heeft mee gespeeld in de keuze om het boek te gaan lezen. Heb inmiddels wel ergens gelezen dat Wanda Reisel een fictief dorp wilde neerzetten, kan natuurlijk, maar wat mij betreft zou dan ook de naam van het dorp maar een verzonnen iets moeten zijn. Met internet vind je eenvoudig wat ingrediënten die het dorp “Westwoud” hadden kunnen maken. Een beetje onderzoek zou het boek zoveel meer hebben gegeven. Hoewel een actueel onderwerp ook iets van tien in een dozijn op deze manier.

    met vriendelijke groet,
    Joke Appelman

    • Joke, leuk dat het boek je op zich wel is bevallen. Ik moet het nog (steeds) lezen, maar hoop dat binnenkort te doen.

      Jammer inderdaad dat er een bestaande naam voor een fictief dorp is gekozen. Ik had nog nooit van het dorp gehoord (en anders zou ik inderdaad denken dat het boek het bestaande Westwoud als uitgangspunt genomen had).

  3. Pingback: Boek recensie: Nacht over Westwoud door Wanda Reisel | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

