Erebos van N. Poznanski

Erebos van U. PoznanskiDit boek kreeg ik op Manuscripta en leek mij een leuk boek voor mijn twee zonen van 14 en 13 jaar.

Zij hebben het boek allebei als een trein gelezen: het verhaal lijkt al net zo verslavend als het computerspel waarover het gaat. Dit is geloof ik wel een tip voor Sinterklaas als je kinderen hebt in de leeftijd 12-16.

Ik heb het boek zelf niet gelezen maar mijn beide jongens uitgebreid ondervraagd. Daarna heb ik er dit verslag over geschreven. Ze hebben mij beloofd dat er geen spoilers inzitten, dus daar hoop ik op.

Erebos: Waar het volgens Bas en Ruben over gaat

Het boek gaat over een jongen, Nick, die van iemand een computerspel op een gebrande CD krijgt. Het computerspel heet Erebos en Nick raakt al snel verslaafd aan het spel.

Voor Erebos moet je opdrachten in het echte leven doen, zoals het spel copieren en aan anderen geven, een pakketje ophalen op een afgesproken plek en dit dan ergens bezorgen. Iemand anders opent het (er zit bijv. een wapen in) en geeft het door, en weer iemand anders moet dan iemand vermoorden.

Nick wil één van de missies niet uitvoeren, want het gaat om moord: hij moet een pilletje (dat hij via het spel gekregen heeft) in iemand’s thee doen. Omdat hij de missie niet uitvoert mag hij niet meer spelen en wordt het spel automatisch van zijn computer gewist.

Nick gaat met een aantal anderen proberen informatie over het spel te krijgen om de missies, en dus het doel van het spel, tegen te werken.

Erebos: Wat Bas en Ruben ervan vonden

Het verhaal was erg spannend, het was moeilijk om het boek weg te leggen.

Het was ook best geloofwaardig – het zou echt kunnen gebeuren. Er waren eigenlijk twee verhalen, één in het spel en één in het dagelijks leven van Nick.

Ook het einde was goed, er waren geen losse eindjes over en het ging ook niet te lang door nadat het eigenlijke verhaal afgelopen was.

Een aanrader!

Waardering: 4/5 en 4/5

Dit boek heb ik: gekregen op Manuscripta van uitgeverij Lemniscaat

Aantal bladzijden: 485

Gepubliceerd in: 2011

11 reacties op “Erebos van N. Poznanski

  1. Lijkt me een heel leuk kinder-/jeugdboek… Spijtig dat ik niemand uit de doelgroep in mijn familie of kennissenkring heb, anders had ik alvast een goed idee voor een cadeautje

    • Ik durf het niet goed te zeggen, Jeroen. Mijn zoon zegt “dat het wel kan” en ik denk dat het inderdaad wel zo’n boek is dat leuk is voor jongens en meisjes. Een rvouwelijke bibliothecaresses raadde mij het aan want zij vond het zelf erg leuk en ik moest het ook gaan lezen van haar. Nu zijn wij wel een stuk ouder, maar toch…

      Vooral meisjes met een interesse in gaming zitten wel goed, denk ik.

  2. Ik heb het boek toevallig net uit en ik ben ook een meisje 😉 Heb er denk ik twee dagen over gedaan. Het boek is inderdaad net zo verslavend als het spel. Het had alleen net iets eerder mogen eindigen, want de laatste paar pagina’s echt net het laatste hoofdstuk is net iets overbodig.

    Veel leesplezier voor anderen!

Laat hier je reactie achter.

