Blijf bij ons van Florence Tonk

Blijf bij ons van Florence TonkOver dit boek heb ik het vorige week ook al gehad, in de Eerste Hoofdstukkenserie. Toen besloot ik dat het boek de moeite waard was om te lezen, want ik was nieuwsgierig hoe het Emma zou vergaan in het haar zo vreemde Oekraïne. En inderdaad, dit was een mooi boek. Misschien iets minder mooi dan ik op basis van het eerste hoofdstuk dacht, maar zeker de moeite waard om te lezen.

Blijf bij ons: Waar het over gaat

Emma verhuist met haar vriend Rogier naar Oekraïne. Hij heeft daar een baan. Zij is vertaler en kan dus overal wel werken. Maar Emma voelt zich erg geisoleerd in het vreemde land waarvan ze de taal niet spreekt.

Rogier heeft het prima naar zijn zin met leuk werk en leuke collegas, maar Emma kan niet aarden. Dan besluiten ze een buitenhuisje, een datsja, op het platteland te kopen. Hoewel het zeer primitief is bevalt het Emma goed en ze gaat er permanent wonen. Ze wordt opgenomen in de gemeenschap en gaat zelfs Engelse les geven op de middelbare school.

Ondertussen groeien Rogier en zij steeds verder uit elkaar. De vraag is waarom Emma het daar zo naar haar zin heeft, terwijl de mensen op het platteland in miserabele omstandigheden leven en zij in Nederland een veel rijker bestaan zou kunnen hebben.

Blijf bij ons: Wat ik ervan vond

Een interessant verhaal over een land waar ik zo goed als niets vanaf weet. Ik kon me goed voorstellen dat Emma zich er niet thuisvoelde. Dat ze zich in het armzalige dorpje wel thuisvoelde kwam volgens mij uit een soort van kampeer-gevoel (als je het thuis heel goed hebt, is het leuk om het eens een tijdje met minder te doen), later aanvuld met een gevoel van erbij horen (buren en vrienden), behulpzaamheid (lesgeven) en zelfstandigheid (tuintje met groenten).

Het blijft leuk om je erover te verbazen dat iemand die “alles” heeft in Nederland, in zo’n dorp gaat zitten met niets. Maar het is natuurlijk geen werkelijk gebeurd verhaal. Ik zou me niet goed kunnen voorstellen daar gelukkig te zijn.

Emma komt overigens wel in enkele zaken verwikkeld die haar leven minder prettig maken. Dat was allemaal erg overtuigend geschreven.

Emma lijkt heel sloom en wat depressief, maar ondertussen krijgt ze best wel veel gedaan. Ze weet op een gegeven moment wél wat ze wil en daar gaat ze dan ook voor.

Een mooi kijkje in de Oekraïne van ná het communisme en ná Tsjernobyl.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat een verhaal over Oekraïne mij interessant leek

Dit boek heb ik: gekregen in ruil voor een recensie van Not Just Any Book Booktours.

Aantal bladzijden: 240

Gepubliceerd in: 2010

3 reacties op “Blijf bij ons van Florence Tonk

  1. Ook ik vond het een boeiend boek. En net als jij wist ik ook maar bijzonder weinig van de Oekraïne. Ik zal in mijn blog meer achtergrondinfo verstrekken zodat nieuwe lezers het internet daarvoor niet hoeven na te pluizen.

Laat hier je reactie achter.

