The Ugly Sister van Jane Fallon

The Ugly Sister van Jane FallonDe Boekblogger is een blog voor “Boeken in het Nederlands”. Maar wat nou als een Nederlandse uitgever je een Engels boek stuurt ter recensie? Dan wordt het meer “Boeken in Nederland”. Mag ook. Ik lees graag in het Engels dus hierbij een leuk boek voor als jij óók af en toe (of vaak) Engels leest.

The Ugly Sister: Waar het over gaat

Abi begint aan een nieuwe fase in haar leven: haar dochter Phoebe gaat een jaar de wereld rond en begint dan aan haar studie, dus heeft Abi een kleiner huis gekocht, waar ze na de zomer in kan. Maar haar oude woning is al opgezegd en Cleo, haar zus in London, biedt aan dat ze de zomermaanden bij haar kan doorbrengen.

Dan kunnen ze mooi de zuster-banden weer aantrekken want veel hebben ze de afgelopen jaren niet van elkaar gezien. Cleo (die eigenlijk Caroline heet) is al sinds haar 16e fotomodel en heeft het sindsdien veel te druk gehad om zich met haar familie te bemoeien. Ondertussen is Cleo bijna 40, heeft een man en twee dochters, en haar carriere zit in de slop.

Maar heeft Cleo nu wel tijd voor Abi? Abi vindt het prima wonen in het mooie Londonse pand van haar zuster en zwager maar het lijkt erop dat ze een veredelde kinderjuf is, want een au pair hebben ze op het moment niet en Cleo heeft echt geen tijd om zich zelf met de kinderen bezig te houden.

Abi merkt dat ze nog steeds niet dichter bij haar zus staat, maar begint ondertussen wel vanalles te voelen voor haar zwager Jon. En dat is nu ook weer niet de bedoeling.

The Ugly Sister: Wat ik ervan vond

Blijkbaar mag je het woord chick-lit niet meer gebruiken maar ik ben nooit zo van de PC woorden. Hoe dan ook, dit is geen standaard chick-lit van 13 in het dozijn. Het is een vrouwenboek, dat zeker, maar dan wel volwassener geschreven en met meer intelligentie dan de gemiddelde chick-lit.

Het leest makkelijk weg en ik voelde me meteen “thuis” in het verhaal. Ik denk dat ik Abi zou kunnen zijn, zij heeft dezelfde ideeën en gedrag als ik denk dat ik zou hebben in haar situatie. Ze is absoluut niet dom en haar keuzes zijn altijd goed onderlegd. Ze doet geen domme dingen en toch is het boek af en toe heel grappig.

Ik vond de beschrijving van Londen erg goed: vooral de wijk waar Cleo woont, met zijn exclusieve winkeltjes en rijke huisvrouwen. Het was bijna alsof ik er zelf rondliep!

Haar baas (ze neemt een part-time baan in Londen) doet zich op een gegeven moment voor als Abi’s vriend en gaat daarin wel ver. Dat vond ik nogal onwaarschijnlijk.

Het boek gaat niet alleen over liefdesrelaties, juist niet: het gaat vooral over de relatie tussen zussen waarvan de ene altijd meer succesvol was dan de andere en schijnbaar meer gewaardeerd werd door haar ouders. Kun je na zo lange tijd nog een goede relatie met je zus opbouwen? En wie is uiteindelijk de lelijkste zus?

Mijn waardering: 4.5/5

Ik las dit boek: omdat ik een vorig boek van deze schrijver ook erg leuk vond (Getting Rid of Matthew)

Dit boek heb ik: gekregen van PenguinBenelux voor een recensie

Aantal bladzijden: 464

Gepubliceerd in: 2011 (September)

4 reacties op “The Ugly Sister van Jane Fallon

Laat hier je reactie achter.

