Eerste Hoofdstukken – 7. Het Gym van Karin Amatmoekrim

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Op Manuscripta heb ik een aantal eerste hoofdstukken verzameld van boeken die mij interessant leken. Zijn ze dat ook? Je leest het hier.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Het Gym van Karin AmatmoekrimBoek: Het Gym van Karin Amatmoekrim

Genre: Fictie, Nederlands

Bladzijden: 220

Uitgeverij: Prometheus

Publicatie Datum: september 2011

Beschrijving op de website

De Surinaamse Sandra woont in een achterstandswijk. Ze gaat als enige uit haar wijk naar het zelfstandig gymnasium. Alles op ‘het gym’ is anders dan ze gewend is. Haar klasgenoten zitten op hockey, praten onverstaanbaar bekakt en hebben belachelijke namen als Jojanneke en Liselotte.
Hoe moet Sandra omgaan met de kakkers die ze nu vrienden noemt? En wat moet ze doen met die ene klasgenoot die vastberaden is haar het leven zuur te maken? Sandra vecht voor een plek in een wereld waarin oude regels niet meer gelden en nieuwe regels volkomen onbegrijpelijk zijn.

Het gym is een briljant en schrijnend verhaal over de multiculturele kramp van Nederland, eindelijk eens van binnenuit en met ongelooflijk veel humor beschreven door een van Nederlands meest getalenteerde schrijvers.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op het eerste twee hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het verhaal is geschreven vanuit de twaalfjarige Sandra en de eerste twee hoofdstukken zijn duidelijk een inleiding in het verhaal want er wordt veel beschreven: Sandra’s vriendinnen (eentje (té) donker en de andere blank), haar woonomgeving, de musical op haar school.

De schrijfstijl is eenvoudig, maar af en toe ook grappig. Er wordt misschien wel iets teveel expliciet gemaakt, dat de lezer zelf ook wel had kunnen bedenken.

Het doet me een beetje denken aan de sfeer in Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje, het uitzichtloze, grijze bestaan van medelanders in een wijk met alleen flatgebouwen. Daarbij heb ik het dus alleen over de sfeer, een verder vergelijk met dat boek kan ik niet maken.

Oordeel

Doorlezen! Het is op zich al interessant om te lezen over een meisje met een Surinaamse achtergrond in een grauwe wijk. Vooral omdat er hoop is: Sandra is slim en gaat naar het Gymnasium. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan, maar ik voel aankomen dat ze dan nergens meer thuishoort. Niet bij de rijkeluiskinderen op haar school, en niet bij de kinderen in haar wijk, die níet elke middag huiswerk hoeven te maken en ook geen interesse hebben om het goed te doen op school.

Ik wil niet meteen naar de winkel hollen om dit boek te kopen, maar als ik het in handen krijg, lijkt het me wel heel leuk om te ontdekken hoe het Sandra zal vergaan in een voor haar heel andere wereld.


Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

8 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 7. Het Gym van Karin Amatmoekrim

    • Nee hoor, geen jeugdboek lijkt me. Ik heb geen idee wat er precies aan de orde komt dus of het geschikt is voor jeugdigen kan ik niet zeggen. Ik kreeg zeker geen jeugd-boek idee, het is volges mij gewoon voor volwassenen.

Laat hier je reactie achter.

