Fauna van Alissa York

Fauna van Alissa YorkVan Alissa York had ik al eerder een boek gelezen, Vreemde Ogen, en toen ik over dit nieuwe boek hoorde, was ik meteen geinteresseerd.

Ik heb de zetproef gelezen (A4-tjes) maar het boek is als e-book verkrijgbaar.

Fauna: Waar het over gaat

Er zijn verschillende hoofdpersonen in dit boek, maar de belangrijkste is Edal Jones, een ambtenaar bij de Canadese natuurbeheer. Zij is op ziekteverlof van haar werk. Als ze een tiener tegenkomt die een dode vogel van de stoep opraapt, is ze nieuwsgierig en volgt ze haar naar een autosloperij waar Guy Howell behalve een autokerkhof ook een dierenkerkhof heeft. Hij probeert gewonde dieren (zoals een gewonde havik) weer op te lappen maar verzamelt ook mensen: Stephen, een gewezen soldaat, het van huis weggelopen tienermeisje Lily en haar hond en later ook een dierenartsassistente, Kate.

Dan ontdekt Stephen dat er iemand bezig is coyotes om te brengen en anderen daartoe aan te zetten.

Het blijkt dat de stad Toronto veel meer fauna heeft dan je in eerste instantie zou denken. De vraag is of wij mensen de dieren niet gewoon hun gang moeten laten gaan.

Fauna: Wat ik ervan vond

Het boek is prachtig geschreven en de natuur is bijna zelf een personage.

Behalve het verhaal in het heden krijgen we ook een kijkje in het verleden van de verschillende personages die alle op een andere manier beschadigd zijn door hun jeugd. De beschrijving van hun verleden en hoe ze proberen dit van zich af te schudden is misschien wel het mooiste van het verhaal.

Want eigenlijk gebeurt er niet zoveel. De personages leren elkaar beter kennen en hun levens verstrengelen zich enigszins. In alle gevallen houden zij zich meer bezig met dieren dan met mensen, maar ze worden juist door die interesse voor dieren telkens weer naar elkaar toegetrokken.

Een mooi, rustig verhaal.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat ik eerder een boek van deze schrijfster gelezen had en ik was benieuwd naar dit nieuwe boek.

Dit boek heb ik: gekregen in ruil voor een recensie van uitgeverij Signatuur

Aantal bladzijden: 368

Gepubliceerd in: 2011 (November, e-boek; origineel 2010, Engels: Fauna)


Laat hier je reactie achter.

