Doodskap van Arnaldur Indriðason

Doodskap van Arnadur IndridasonBoeken van de Icelandse schrijver Arnaldur Indriðason vind ik altijd leuk. De setting, de mensen, het verhaal.

Deze vond ik in de bibliotheek met de sticker “Nieuw” erop. Meteen meegenomen dus!

Doodskap: Waar het over gaat

Inspecteur Erlendur (die vaak de hoofdpersoon in de boeken van Indriðason is) is een tijdje weg, en zijn collega and ondergeschikte Sigurður Óli moet het zonder hem stellen.

Sigurður Óli wordt door een vriend van een vriend gevraagd bij een vrouw langs te gaan, Lína, die hem probeert te chanteren. Maar wanneer hij bij haar woning aankomt, vindt hij haar zwaargewond en ziet hij haar belager wegrennen.

Met en zonder de instemming en hulp van het politieteam gaat hij op onderzoek uit. Ondertussen probeert een zwerver-type met hem in contact te komen. Deze man, Andrés, heeft een warrig verhaal over iemand uit zijn verleden, maar voor Sigurður Óli wordt het geen prioriteit.

De lezer, ondertussen, weet dat dat het wel zou moeten zijn, want Andrés speelt vanaf het begin van het boek een rol in een nare zaak.

Doodskap: Wat ik ervan vond

Ik vond het boek nogal kinderlijk geschreven en vroeg me af of dat aan de vertaling lag of aan het origineel. Ik kan me niet herinneren dat de eerdere boeken ook zo waren geschreven. Wat zag ik tot mijn verbazing? Op de voorkant staat “Literaire thriller”! Ik had al mijn twijfels over het literaire nivo van de gemiddelde “literaire thriller” maar dat is hierbij flink gedevalueerd.

Sigurður Óli was niet bepaald een plezierige man, maar ik vond het leuk hoe hij helemaal zijn eigen weg ging in het politieonderzoek, zelfs als hij daarbij de regels brak. Hij hoopte dat zijn vriendin BergÞora, van wie hij al een tijdje gescheiden woonde) hem terug wilde nemen maar hij deed niet echt zijn best. Hij leefde voor zijn werk en kon zich niet goed inleven in andere mensen.

In zijn onderzoek naar de dode vrouw werden alle nummerplaten van autos die in de omgeving van haar huis geparkeerd stonden nagetrokken. Of de politie dat normaal gesproken doet weet ik niet, maar ik vond het een slim idee. Sigurður Óli ging naar aanleiding daarvan bij verschillende mensen op bezoek waardoor het verhaal meer van Reykjavik liet zien (mensen en plaatsen). Omdat ik in Ijsland geinteresseerd ben, sprak dat mij zeer aan.

Ik zat noch op het puntje van mijn stoel, noch las ik tot in de kleine uurtjes door, maar alles bij elkaar was het een hele aardige thriller.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat Arnaldur Indriðason één van mijn favorite detectiveschrijvers is

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aantal bladzijden: 285

Gepubliceerd in: 2011 (origineel 2009: Ijslands, Svörtuloft)

2 reacties op “Doodskap van Arnaldur Indriðason

Laat hier je reactie achter.

