Eerste Hoofdstukken – 4. Het verhaal van Mooi Meisje van Rachel Simon

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofstukken is een nieuwe serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Op Manuscripta heb ik een aantal eerste hoofdstukken verzameld van boeken die mij interessant leken. Zijn ze dat ook? Je leest het hier.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Het verhaal van Mooi Meisje van Rachel SimonBoek: Het verhaal van Mooi Meisje van Rachel Simon

Genre: Fictie, vertaald (Engels: The Story of Beautiful Girl)

Bladzijden: 368

Uitgeverij: Boekerij

Publicatie Datum: 7 november 2011

Beschrijving

Van de website van Boekerij:

Het is 1968. Lynnie, een jonge, blanke, stomme vrouw en Homan, een dove, zwarte man, leven in een gesloten inrichting waar ze door hun familie en de samenleving volledig aan hun lot zijn overgelaten. Ze worden hartstochtelijk verliefd op elkaar en slagen erin samen te ontsnappen. Dagenlang zwerven ze rond, tot ze op een donkere avond moeten schuilen voor het noodweer en terechtkomen in de boerderij van de gepensioneerde weduwe Martha. Het jonge stel is niet langer alleen; Lynnie is zojuist bevallen van een meisje. De politie is hen echter op het spoor en valt de boerderij binnen. Homan rent het donkere bos in en verdwijnt, Lynnie wordt opgepakt. Maar voordat ze opnieuw wordt opgesloten, fluistert ze twee moeizaam gevormde woorden in Martha’s oor: ‘Verberg haar’.

Op die stormachtige avond begint de epische zoektocht van Lynnie, Homan, Martha en baby Julia om elkaar weer te vinden. Veertig jaar lang blijven ze van elkaar gescheiden door ogenschijnlijk onoverkomelijke hindernissen, maar een gedeeld geheim, een onverklaarbare aantrekkingskracht en een buitengewone liefde trekken hen naar elkaar toe…

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op het eerste hoofdstuk en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

De titel gaf mij de indruk dat het om een Young Adult boek gaat, oftewel een boek vooral geschikt voor de leeftijden 14-21. Maar dat bleek niet zo te zijn. Het is echt een volwassen boek, mooi geschreven. Of ik het literair zou noemen, weet ik niet maar het is zeker geen slecht geschreven boek.

Na het lezen van het eerste hoofdstuk heb ik pas gekeken wat de beschrijving van het boek was – en dat verklaart meteen een heleboel. Da’s jammer, want in het eerste hoofdstuk worden heel veel vragen opgeroepen die gedeeltelijk door de beschrijving alweer beantwoord worden.

Een donkere man en een veel jongere blanke vrouw staan op een stormachtige avond voor de deur van een weduwe, een voormalige lerares die op een afgelegen boerderij woont. Ze zijn nat en hebben een pasgeboren baby bij zich en zijn duidelijk ergens voor op de vlucht. De weduwe (die in het stuk “de weduwe” genoemd wordt) houdt zich wat afzijdig terwijl de man, doof, en de vrouw, die ook al niets zegt, zich warmen bij het vuur. Net als ze hen wat kleren heeft gegeven, wordt er op de deur geklopt en koplampen schijnen door het raam naar binnnen…

Het is heel atmosferisch neergezet met de weduwe niet veel conclusies trekt maar observeert wat er gebeurt. Zij hoort het paar niet uit, en het paar zelf is uiterst zwijgzaam: hij is doof en gebruikt alleen gebarentaal, zij zegt bijna niets. Het is allemaal heel mysterieus.

Boven het hoofdstuk staat “Het verzoek van de bruid”, en “De weduwe” en “1968”, dus ik neem aan dat het verhaal niet alleen vanuit het perspectief van de weduwe verteld wordt en ook, (en dat blijkt ook uit de beschrijving) dat er gebeurtenissen uit andere jaren zullen worden beschreven.

Oordeel

Doorlezen!

Het probleem met dit fragment was dat ik meteen door wilde lezen. En dat kan niet, want ik heb het boek niet, en het is ook nog niet uit.

Even wachten dus nog, maar dit lijkt me een heel mooi boek, waarschijnlijk over mensen met beperkingen, blank/zwart verhoudingen en adoptie. O, en het speelt zich af in Pensylvania in de US.

EXTRA: Ondertussen heb ik dit gelezen, mijn verslag, in het Engels, vind je HIER.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

9 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 4. Het verhaal van Mooi Meisje van Rachel Simon

  1. Wat leuk, deze rubriek met je eerste indruk op grond van het eerste hoofdstuk. Misschien ook wel iets voor mijn blog over kinderboeken, hoewel kinderen zich ook altijd enorm laten leiden door de cover. En ik ook eerlijk gezegd. 🙂 Hoe is dat bij jou?

  2. Pingback: Book Review: The Story of Beautiful Girl by Rachel Simon « Leeswammes' Blog

Laat hier je reactie achter.

