De tuinman van niemandsland van Guus Bauer

Dit boek kwam ik tegen tijdens een boekenruil. Het is een kleine hardback van een Nederlandse schrijver waarvan ik nog niet gehoord had. Het leek me leuk dit boekje te proberen.

De tuinman van niemandsland: Waar het over gaat

Het verhaal speelt zich af in een verleden in een land dat waarschijnlijk Tsjechoslowakije was. We volgen de gebeurtenissen in de omgeving van een klein dorp aan de hand van de belevenissen van zeven broers, waarvan alleen de jongste, een zaagmolenaar, in het dorp is blijven wonen.

De mannen zijn allen behoorlijk wereldvreemd en worden door outsiders ook wel als “wilden” omschreven.

Het rustige leventje van de broers wordt verstoord door inmenging van buitenaf: het bosgebied dat door boswachter Herman beheerd wordt, moet worden omgehakt, in eerste instantie om onduidelijke redenen. “Buitenaf” gaat zich steeds verder bemoeien met het dorp en de omgeving, tot er weinig meer over is van de eerdere status quo in het dorp.

Noot: voor mijn gevoel heb ik dit boek niet goed samengevat, maar dit is het beste wat ik ervan kan maken zonder het te herlezen.

De tuinman van niemandsland: Wat ik ervan vond

Het begon allemaal fantastisch, ik vond het een leuk verhaal dat me deed denken aan de boeken van Torgny Lindgren: klein dorp, mensen met weinig opleiding, mensen die niet veel met de buitenwereld in contact komen. Interessant.

Helaas viel het verhaal voor mij letterlijk in stukken uiteen, doordat elk hoofdstuk een andere broer aan de orde kwam. Het verhaal van de verschillende broers hoorde duidelijk bij elkaar en speelde zich af in dezelfde tijd, maar ik kon de verbinding niet genoeg leggen om het boek als één verhaal te zien.

Er zaten wel een aantal grappige momenten in, zoals de vader van de broers die, wanneer overleden, tegen een boom wordt gezet zodat Zlatomir een graf kan graven – dit gegeven kwam nog een paar keer op een leuke manier terug.

Helaas dus vormde het boek niet één verhaal voor mij en viel daarom uiteindelijk toch tegen. Het kan heel goed aan mij liggen. Ik ben een slordige en luie lezer en had misschien beter op moeten letten.

Mijn waardering: 3/5

Ik las dit boek: omdat het van een Nederlandse schrijver is die ik nog niet kende en het verhaal klonk interessant

Dit boek heb ik: gekregen tijdens een boekenruil

Aantal bladzijden: 141

Gepubliceerd in: 2008

Laat hier je reactie achter.

