Een vrouw van glas van Kim Edwards

Een vrouw van glas van Kim Edwards

Ik won dit boek in de vorm van een proefexemplaar van uitgeverij De Arbeiderspers. Ze stuurden me zelfs twee exemplaren, zodat ik er één aan een vriendin heb gegeven.

Van dezelfde schrijfster had ik al een eerder boek gelezen, The Memory Keeper’s Daughter (Gebroken licht), wat ik mooi vond. Ik was dus wel benieuwd naar dit nieuwe boek.

Een vrouw van glas: Waar het over gaat

Lucy Jarrett is werkloos en bezoekt haar moeder in The Lake of Dreams, een stadje dat rond een meer is gebouwd. In haar ouderlijk huis vindt ze een aantal brieven waaruit blijkt dat er jaren geleden een onbekend familielid bestond. Lucy duikt in de archieven en bibliotheken om meer over deze vrouw, Rose, te ontdekken, die meer dan 100 jaar geleden werd geboren.

Ze is vooral gefascineerd als ze een deken vindt dat door Rose gemaakt werd, waarin een patroon zit dat ook voorkomt in de glas-in-lood ramen van een kerkje. De ramen zijn gemaakt door een bekende artiest, Frank Westrum. Lucy probeert een verband te vinden tussen Rose en Frank Westrum en ontdekt daardoor nog een tot nu toe onbekend familielid.

Het verhaal van Rose inspireert Lucy om beslissingen in haar eigen leven te nemen.

Een vrouw van glas: Wat ik er van vond

Het was een mooi boek, maar er kwam wel wat veel (stamboom)onderzoek in voor.

Ik vond het heel plezierig lezen hoe Lucy terugging naar het stadje waar ze was opgegroeid, en waar ze iedereen kende. Ze vond haar vroegere vriendje terug, en werd weer opgenomen in de gemeenschap.

Er was ook een verhaallijn over Lucy’s vader, die veel te jong stierf, en voor wiens dood Lucy zich altijd (gedeeltelijk) verantwoordelijk had gevoeld. En dan was er nog die nare oom Art, die er een dubbele agenda op na leek te houden. Was zijn vriendelijke gedrag wel te vertrouwen? Het was interessant om deze verhaallijn te volgen en te zien of zijn bedoelingen inderdaad goed, dan wel slecht waren.

Minder interessant vond ik het verhaal over Rose en de artiest. Ik vond het vinden van een paar brieven geen sterke reden om heel uitgebreid in de archieven te duiken. Ik had weinig belangstelling voor Rose, en aangezien Lucy toch een groot gedeelte van het boek bezig is om meer over Rose te ontdekken, vond ik dat nogal saai (en dat komt dus van iemand (ik) die zelf ook aan stamboomonderzoek doet en zelfs een hele website met familieleden onderhoudt).

Wel weer leuk was het hoe Lucy haar bevindingen over Rose gebruikte om haar eigen leven te evalueren.

Alles bijelkaar was het een leuk boek om te lezen, hoewel het verhaal niet altijd even interessant was.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat ik The Memory Keeper’s Daughter van dezelfde schrijfster gelezen had, en mooi vond

Dit boek heb ik: gekregen van de uitgever, Arbeiderspers, in een prijsvraag (proef exemplaar)

Genre: moderne fictie

Gepubliceerd in: 2011 (Engelse versie 2010)

Vertaald uit: het Engels (The Lake of Dreams)

Aantal bladzijden: 372

Laat hier je reactie achter.

