Verblind door de zon van Natalie Young

Dit boek kreeg ik toegestuurd van uitgeverij Ailantus, voor wie ik al eerder boeken heb gerecenseerd. Dit leek me in eerste instantie een chick-lit (vanwege de voorplaat) maar dat was niet het geval.

Het is een combinatie van moderne en historische fictie.

Verblind door de zon: Waar het over gaat

Een jong Engels echtpaar, Kate en Stephen, zijn op vakantie in een klein Frans stadje. Kate wordt helemaal verliefd op het kasteel dat op het dorpsplein staat. Als ze hoort dat het te koop staat, raakt ze nog meer in de ban van het verlaten en geruïneerde kasteel.

Het blijkt dat het kasteel jaren geleden door een brand gedeeltelijk is verwoest. De mensen in het dorp zijn weinig praatgraag over het kasteel en zijn vroegere bewoners, maar er blijkt een geheim te zijn: onder welke omstandigheden is de brand ontstaan, en waar is de erfgenaam gebleven?

Het boek gaat terug in het verleden zodat we telkens iets meer ontdekken uit de tijd dat het kasteel nog bewoond werd. Het laatste deel van het boek, de moderne tijd, wordt via emails verteld.

Verblind door de zon: Wat ik er van vond

Leuk, een verhaal dat zich afspeelt in zonnig Frankrijk en waar een kasteel de hoofdrol speelt! … dacht ik aanvankelijk.

Na een (opzettelijk een beetje) vaag gehouden beschrijving van de brand in het kasteel in 1985 begint het verhaal pas goed in 2006, als Kate en Stephen op vakantie zijn in het dorp. Dit stuk vond ik erg leuk om te lezen en het zag ernaar uit dat ik dit boek heel mooi zou gaan vinden.

Maar helaas, het bleek toch wat saai. Als het verhaal zich keert naar 1949 om de geschiedenis van de (dan nieuwe) bewoners vast te leggen, begint mijn interesse af te nemen. Lucie en Arnaud nemen als jong paar intrek in het kasteel. Arnaud is veel weg en Lucie is degene waar wij als lezer het meest mee te maken hebben. Maar ik mocht haar niet zo. Ik vond haar arrogant en zelfzuchtig en vond haar uiteindelijke oplossing voor een probleem dat ze al tijden had, niet kunnen.

Eén van de personages, met een buitenlandse afkomst, interesseert zich blijkbaar totaal niet in die afkomst, en dat leek me nogal vreemd. Ze was daarentegen wel geobsedeerd met het kasteel en zijn bewoners.

Het was echt geen slecht boek, maar meer dan 3 sterren kan ik het niet geven. Ik vond het verhaal niet spannend/interessant genoeg.

Mijn waardering: 3/5

Ik las dit boek: vanwege de mooie voorplaat en de setting

Dit boek heb ik: gekregen van de uitgever, Ailantus, voor recensie

Genre: moderne fictie

Gepubliceerd in: 2011

Vertaald uit: het Engels (We All Ran into the Sunlight)

Aantal bladzijden: 285

4 reacties op “Verblind door de zon van Natalie Young

  1. Ik had dit boek gewonnen bij een wedstrijd van de uitgever. Ik dacht ook: Zuid Frankrijk, kasteeltje, wijn….lekker vakantieboek! Maar ik vond het zo slecht geschreven dat ik het na 20 bladzijden al weggelegd heb. Sterker nog ik vond het zo slecht dat ik het zelfs niet durfde weg te geven aan iemand anders…..

  2. Nou, echt waar. Er zat van die rare beeldspraak in, van die: wat-zal-ik-nu-weer-eens-verzinnen-beeldspraak. Ik kan me er één herinneren, dat was zoiets als: de ramen waren verlicht als in een circus…..
    ik ben daar een beetje allergisch voor.
    Maar gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak! Dan zou het heel saai worden.

    • Die beeldspraak was me niet echt opgevallen. Zou het ook aan de vertaling gelegen kunnen hebben? (ik las trouwens ook de vertaling).

      Inderdaad, gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde leuk!

Laat hier je reactie achter.

