De ontdekking van de hemel van Harry Mulish


Dit boek las ik in een read-a-long (samenlezing) georganiseerd door Iris van irisonbooks. Met een aantal anderen las ik dit boek in 8 weken, elke 2 weken ongeveer 200 bladzijden.

Ik had het boek toen het net uit was al eens gelezen (en het stond nog in mijn boekenkast) maar waar het nu precies over ging, wist ik niet meer.

De ontdekking van de hemel: Waar het over gaat

Het boek begint met een conversatie tussen twee engelen (of hemelse figuren). De ene legt aan de andere uit hoe hij heeft geregeld dat Max en Ada, twee mensen die in de jaren 1930 geboren zijn, elkaar ontmoetten.

Het boek vertelt dan over Max en Onno, die elkaar toevallig ontmoeten en om de beurt de vriend zijn van eerdergenoemde Ada. Hieruit volgt een kind, Quinten, waar het de engelen allemaal om ging.

Na heel veel bladzijden en gebeurtenissen komen we erachter waarom Quinten geboren moest worden.

Het boek is af en toe behoorlijk filosofisch en ook ontbreken religieuze discussies niet.

De ontdekking van de hemel: Wat ik ervan vond

Het boek had hele stukken die ik mooi vond. Het ontmoeten van Onno en Max was aardig, het tweede en derde deel, waarin Quinten geboren werd was erg mooi, en het laatste gedeelte was Dan Brown avant la lettre. Waarbij ik er even op wil wijzen dat ik twee boeken van die schrijver gelezen heb waar één wel volstaan had.

Filosofische en religeuze discussies zijn niet aan mij besteed: ik hou er niet van en begin dan altijd stukjes over te slaan zodat ik al helemaal niet meer weet waar het over gaat. Dat gebeurde ook in dit boek.

Toch was het verhaal in het algemeen goed toegankelijk en wel origineel. Ik denk dat het beter is dit boek in één keer te lezen in plaats van over 8 weken met tussendoor andere boeken. Ik had weinig momenten waarbij ik sterk de neiging had verder te lezen in plaats van andere, op dat moment belangrijker, zaken te ondernemen.

Mijn waardering: 3.5/5

Ik las dit boek: omdat ik me er niets meer van herinnerde en het leuk vond mee te doen aan een read-a-long

Dit boek heb ik: lang geleden gekocht

Genre: fictie

Gepubliceerd in: 1992

Aantal bladzijden: 905

4 reacties op “De ontdekking van de hemel van Harry Mulish

  1. Ik heb dit boek jaren geleden gelezen en hou in tegenstelling tot jou wel van filosofische discussies, maar was eerlijk gezegd weinig onder de indruk van het ideeëngehalte en de diepgang van deze roman. Inderdaad, toegankelijk boek met een onderhoudend verhaal dat in de tweede helft beter wordt en dat ik best met plezier heb gelezen, maar een literair meesterwerk… nou nee, daar verwacht ik toch meer van. En een briljant stilist is Mulisch ook al niet.

  2. Ik heb dit boek ook jaren geleden gelezen (zoals ik je trouwens al gezegd heb, denk ik), en ik weet nog dat ik het toen heel goed vond, maar de details ervan herinner ik mij niet meer. Ik zou het ook wel eens willen herlezen, maar het is weeral zo’n dikke pil… En er is zo weinig tijd.

  3. Ook ik heb dit boek jaren geleden gelezen en ik vond het toen een heel goed boek. Misschien moet ik het net als Nadine nog eens herlezen. Ik houdt wel van filosofische discussies en ik vond ze toen helemaal niet storen in het boek, maar intussen ben ik daar wel heel erg in gegroeid, dus ik ben benieuwd of ik het nog steeds zo’n goed boek vind.

    • Marieke, ik heb soms dat ik een boek dat ik jaren geleden heel goed vind, nu maar net zo-zo vind. Ik denk dat als je als persoon veranderd, je smaak mbt boeken ook veranderd. Ik ben wel benieuwd of je het nog steeds zo goed vind – maar ja, het is wel 900 bladzijden om er achter te komen!

Laat hier je reactie achter.

