Morgen zijn we in Pamplona van Jan van Mersbergen

Morgen zijn we in Pamplona van Jan van Mersbergen Dit oorspronkelijk Nederlandse boek werd nogal een hype in de Engelstalige boekblogwereld. Het boek is onlangs vertaald en verkrijgbaar in het Engels en veel boekbloggers lazen en recenseerden dit boek. Het stond in mijn bibliotheek en het was maar een kort boekje, dus ik wilde zelf ook wel zien of het echt zo goed is.

Wat mij betreft is dit een goed boek, maar niet heel anders dan andere moderne Nederlandse literatuur. Het onderwerp vond ik niet interessant maar het is wel heel goed geschreven.

Morgen zijn we in Pamplona: Waar het over gaat

Boxer Danny rent weg na een laatste gevecht. Hij kan een lift krijgen van een man die op weg is naar de Spaanse stad Pamplona en besluit met hem mee te gaan. Ze reizen de hele nacht door, zodat ze de volgende morgen mee kunnen doen met het stierenrennen. Hierbij worden een aantal stieren in de nauwe straten van de stad losgelaten, en dappere mensen lopen voor hen uit, hopende het er levend en heelhuids vanaf te brengen.

Danny zegt niet veel maar het is duidelijk dat er pasgelden iets naars gebeurd is. Robert, de chauffeur van de auto, probeert te ontdekken of hij misschien een gevecht verloren heeft, of dat er een vrouw in het spel is.

Danny wil er weinig over kwijt maar hij heeft duidelijk veel opgekropte woede in zich. Kan hij deze onderdrukken of loopt Robert gevaar? En wat is er trouwens gebeurd?

Het boek gaat van het nu naar het recente verleden en weer terug zodat de lezer steeds iets meer begrijpt van wat er met Danny is gebeurd waardoor hij zo boos is geworden.

Morgen zijn we in Pamplona: Wat ik er van vond

De schrijfstijl is heel mooi. Het boek is heel terughoudend geschreven, geen woord teveel. Er zijn vele korte paragrafen en er is veel dialoog.

Alleen vanwege de mooie schrijfstijl heb ik het boek meer dan 3 sterren gegeven. Mijn probleem is dat ik helemaal niets met boxers en hun (onder)wereldje heb. Ik hoef er niet over te lezen, het interesseert me niet. Ik houd ook al niet van mannen met een teveel aan spieren of mannen met ingehoude woede waarvan je niet weet wanneer ze gaan exploderen. Nee, Danny en ik konden het samen niet vinden!

En verder vind ik de Pamplona stierenrennen ook al niets. De stieren in Pamplona zijn enge, gevaarlijke en soms zelfs dodelijke dieren. Wie gaat daar voor zijn plezier nu tussen rennen?

Er was dus weinig in het boek wat ik interessant vond. Maar het verhaal was heel goed opgezet en de lezer begint langzaam te begrijpen hoe het zit met Danny. Dat was heel mooi gedaan en als ik de plaatsen en situaties in het boek wel had kunnen waarderen, dan was dit een heel mooi boek voor mij geweest.
Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: vanwege de hype van de Engelse vertaling en het was maar een kort boekje

Dit boek heb ik: geleend van de bibliotheek

Genre: literaire fictie

Gepubliceerd in: 2007

Aantal bladzijden: 192

Laat hier je reactie achter.

