Caesarion van Tommy Wieringa

Caesarion van Tommy WieringaEen paar jaar geleden las ik (met veel plezier) Joe Speedboat van Tommy Wieringa. Caesarion had ik al een hele tijd op het oog, maar ik heb het nu pas uit de bieb geleend – de voorplaat stond me niet zo aan, en dat weerhoud me er wel eens van om een boek op te pakken.

Laten we het zó zeggen: als ik al niet van een boek van deze schrijver genoten had, was deze in de bibliotheekkast blijven staan. Ja, die voorplaat trekt mij niet.

Caesarion: Waar het over gaat

Het verhaal begint als Ludwig Unger teruggaat naar Engeland om de begrafenis van een vroegere buurman bij te wonen. In zijn jonge jaren heeft hij een tijd met zijn moeder in een Engelse kustplaats gewoond, in een huis dat vlak bij de afbrokkelende kliffen stond met het gevaar dat het huis uiteindelijk in de zee zou verdwijnen.

Hij besluit tijdelijk een baantje als hotel-pianist aan te nemen om zijn verblijf in England te verlengen en te bekostigen. Het blijkt dat hij al jaren als barpianist aan het reizen is van hotel naar café en weer verder.

Zijn ouders (vader: Oostenrijks, moeder: Nederlands) zijn al snel na Ludwig’s geboorte uit elkaar gegaan en Ludwig is bij zijn moeder gebleven, die er ook al een enigszins zwervend bestaan op na hield.

Snel wordt duidelijk dat Ludwig een sterke band met zijn moeder heeft, ondanks haar wat duistere verleden en hij blijft haar achterna reizen. Ook als hij al volwassen is heeft hij zijn moeder nodig, en later, zijn moeder, hem.

Uiteindelijk zoekt hij ook toenadering tot zijn vader, die hij nog nooit ontmoet heeft. Maar hoe hard heeft hij zijn ouders eigenlijk nog nodig?

Caesarion: Wat ik er van vond

Het begin vond ik heel mooi, het las lekker weg, en Engeland heeft een streepje voor bij mij. Dus lezen over Engeland gaat niet snel vervelen. Maar dan gaat Ludwig zijn moeder achterna, naar America, en vind ik het wat minder interessant. Het leven dat Ludwig leidt biedt steeds minder zekerheid, en dat vond ik niet prettig. Een verhaal hoeft niet altijd positief te verlopen maar de situatie waarin Ludwig zich bevindt, is nogal uitzichtsloos. Dan heb ik liever een verhaal waar ik bij denk “dit gaat slecht aflopen!”. Hier wist ik niet wat ik ervan moest denken.

Ook de relaties die Ludwig had met vrouwen vond ik onplezierig. Nou ja, dat heeft natuurlijk met zijn moeder te maken!

Wat wel mooi is, is dat de lezer langzaamaan merkt, dat Ludwig niet zoveel van zijn moeder verschilt, ookal heeft hij altijd kritiek op haar gehad.

Uiteindelijk vond ik het begin stukken mooier dan het laatste gedeelte. Het einde, de allerlaatste bladzijde, was wel weer erg mooi. Ik waardeerde dit boek minder dan Joe Speedboat maar zal zeker nog eens wat van deze auteur lezen.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat een ander boek, Joe Speedboat mij zo goed beviel

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Genre: fictie

Gepubliceerd in: 2009

Aantal bladzijden: 366

3 reacties op “Caesarion van Tommy Wieringa

  1. Ik heb het boek in de kast staan en moet het nog lezen. Gekocht omdat ik Joe Speedboot zo verfrissend vond. Inmiddels hoor en lees ik overal dat Ceasarion minder is maar wel ok, dus het gaat zeker gelezen worden. Ben toch wel benieuwd…

  2. Pingback: Boekrecensie: Een mooie jonge vrouw door Tommy Wieringa | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

