De schoonmaker van Judy Westerveld

De schoonmaker van Judy Westerveld

Dit boek kwam ik in de bibliotheek tegen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het verhaal achterop sprak me aan.

Dit is het eerste boek van Judy Westerveld, uit 2009. Ze is een part-time schrijfster uit Zwolle, maar helaas hebben we nog geen andere boeken van haar mogen verwelkomen. Ik zeg helaas, want De schoonmaker vond ik erg geslaagd.

De schoonmaker: Waar het over gaat

Dit verhaal gaat over Evert Looihuizen, een ambtenaar bij een adviesbureau over cultuur. Evert heeft een groot minderwaardigheidscomplex: hij denkt dat hij niet geschikt is voor zijn (duurbetaalde) baan, hij zweet heel erg en denkt dat iedereen dat constant kan ruiken, hij weet niet waar hij moet kijken als de aandacht op hem gericht is. Kortom, zit hij wel in de goede baan?

En zit hij wel in het goede huwelijk, eigenlijk? Hij heeft een vrouw, Laura, en een dochtertje, waar hij zich zo weinig mogelijk mee bemoeid. Liever zit hij op zolder, waar hij zijn hobby, houtsnijwerk, beoefend. Zijn vroegere vriendin Marieke is de zus van Laura, en laten we het zó zeggen: het was niet Evert die het heeft uitgemaakt.

Het leven op zijn werk wordt een stuk aangenamer als Evert ’s morgens aantekeningen begint te vinden op werk dat hij s’avonds heeft klaargelegd voor de volgende dag. De aantekeningen op Evert’s matige stukjes werk zitten vol met goede ideeën, die Evert gaat presenteren als de zijne, en daarvoor veel hulde ontvangt van zijn collegas.

Maar wie is dat toch, die die aantekeningen een paar avonden per week achterlaat? Evert verdenkt de schoonmaker, misschien wel een Marokkaan die in zijn eigen land wél een hele goede baan had – daar komt hij in eerste instantie niet achter, want hij moet veel moeite doen om te ontdekken wie elke avond zijn kantoor schoonmaakt.

Wanneer Evert’s grote en goede ideeën verder opgevolgd worden, loopt alles pas goed mis, of moeten we zeggen dat dit Evert’s carriere zeer ten goede komt? Of misschien toch niet?

De schoonmaker: Wat ik er van vond

Het verhaal deed me in eerste instantie nogal denken aan Het geheim van Den Haag van Joost Heldeman, dat ik vorig jaar las. Dat gaat ook over een onderpresterende ambtenaar die zich niet op zijn plaats voelt. Maar De schoonmaker gaat toch een hele andere richting uit, en uiteindelijk is de vergelijking met Het geheim van Den Haag niet meer zo makkelijk te maken.

Ik vond De schoonmaker een humoristisch boek. Verschillende keren moest ik ook echt hardop lachen.

Evert is eigenlijk helemaal niet geschikt voor zijn werk en vóórdat hij geholpen wordt via de aantekeningen lijkt het er ook op dat hij ontslagen wordt. Hij is ook niet zo geschikt voor het leven in het algemeen: hij heeft geen realistisch beeld over hoe anderen over hem denken en hij gedraagt zich daarom af en toe ook heel vreemd. Maar dat is voor de lezer wel weer leuk: een afwisseling van met gekromde tenen lezen en met een grote grijns lezen, is gewoon een prima leeservaring.

Mijn waardering: 5/5

Ik las dit boek: het verhaal achterop sprak me aan

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Genre: fictie

Gepubliceerd in: 2009

Aantal bladzijden: 222

8 reacties op “De schoonmaker van Judy Westerveld

    • Da’s ook de bedoeling! 🙂

      Het is een leuk boek, als je het tenminste kan waarderen dat er een beetje gespot wordt met de ambtenarij. En de loser die eigenlijk nooit echt zal winnen. Ik heb gelachen, in ieder geval.

  1. De titel spreekt me echt niet aan. Ik denk dat ik zonder jouw review het boek gewoon zou laten liggen als ik het in de bieb zou zien liggen. Nu zal ik toch eens overwegen om het boek mee te nemen, ik houd wel van spotten met de ambtenarij.:-P

Laat hier je reactie achter.

