Keukenprins van Ronald Giphart

Keukenprins van Ronald Giphart
Dit boek had ik al een tijd terug in de bibliotheek zien staan, maar toen niet meegenomen. Omdat ik pas geleden Troost van Ronald Giphart gelezen heb, leek het me leuk nóg een boek over eten en restaurants van dezelfde schrijver te lezen. Troost is overigens een roman terwijl Keukenprins dat niet is.

Keukenprins: Waar het over gaat

Schrijver Ronald Giphart schreef 100 dagen lang op wat hij die dag at. Daarbij schreef hij ook per dag een korte tekst (gemiddeld zo’n 1,5 tot 2 bladzijden) over één van de etenswaren die hij die dag verorberde, over een restaurant dat hij bezocht, of over een ander eet-avontuur.

Het boek bevat verder een stuk of 30, 40 recepten, sommige met wat minder gangbaren ingrediënten (Gebraden fazant) en sommige heel eenvoudig (Gebakken aardappelen met rozemarijn).

Giphart heeft complimenten en kritiek op restauranten, koks en enkele bekende Nederlanders in zijn stukjes. Ook geeft hij af en toe wat dagboek-achtige informatie: hij is hier en daar geweest om in het theater op te treden, zijn kinderen bepaalden wat er gegeten werd die dag, enz.

Keukenprins: Wat ik er van vond

Honderd dagen over eten. Dat kan vreselijk saai worden! Maar nee, dat viel mee. Ik las overigens maar een stuk of 8 tot 10 dagen per dag, om het boek wat behapbaarder te maken. Door het op deze manier te lezen, bleef het leuk.

De schrijfstijl was prettig, verhalend en persoonlijk. Giphart liet regelmatig wat van zichzelf zien waardoor dit geen afstandelijk boek over eten was.

Sommige van de recepten lijken mij de moeite waard om te kopieren en misschien (je weet maar nooit) een keer te maken, terwijl ik (als vegetariër) bij andere recepten snel de bladzijde omsloeg. Nee, dat is niet helemaal waar – recepten lezen vind ik leuk, zelfs al zitten er ingrediënten in die ik waarschijnlijk zelf nooit zou gebruiken. Wat geeft het? Ik ben een grote fan van Masterchef (BBC) maar zou nog niet een kwart van de recepten die daar bereid worden willen maken en/of eten. Zo ook met dit boek.

Giphart noemt een aantal restaurants en wat hij van zijn maaltijden aldaar vond. Ik vermoed niet regelmatig in deze restaurants te zullen komen, maar toch las het prettig weg. Eén plaats bezocht ik trouwens wel een paar dagen na er in dit boek over gelezen te hebben, redelijk toevallig.

Het viel mij op hoe slecht de schrijver eet: niets of weinig voor het ontbijt en ook bedroevend weinig aan fruit en groente. Dat geeft hij zelf ook ruiterlijk toe, op Dag 100. Natuurlijk ging ik zelf ook meer nadenken over mijn eetgewoonten, wat wel een leuke bijkomstigheid van het lezen van dit boek was.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat ik na Troost nóg iets over eten wilde lezen van deze schrijver

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Genre: non-fictie, koken

Gepubliceerd in: 2008

Aantal bladzijden: 310

Extra: Zie ook mijn recensies van Troost, De wake en IJsland.

2 reacties op “Keukenprins van Ronald Giphart

  1. Klinkt wel leuk om een keer te lezen. Maar voorlopig heb ik nog wel genoeg liggen. Nadenken over eigen eetgewoontes, is natuurlijk altijd nuttig en ik vind het wel leuk dat iemand daar een boek van heeft gemaakt. Eentje voor later, als ik weer wat meer tijd heb🙂

    • Ja, ik weet hoe dat gaat. De stapel boeken wordt steeds hoger. Bij mij ook. Ik vond dit boek vooral leuk om te lezen omdat ik pasgeleden nog wat anders van deze schrijver had gelezen. Anders was dit boek ook nog lang niet aan de beurt geweest.

Laat hier je reactie achter.

