Jongens, beren en bergschoenen van Abby McDonald

Jongens, beren en bergschoenen van Abby McDonald

Dit is vooral een boek voor Young Adult lezers (oftewel de leeftijdsgroep 14-21 jaar) en dan voor meiden. Hoewel ik de YA leeftijd al heel lang voorbij ben, vind ik het af en toe best leuk een YA boek te lezen.
Op Twitter volg ik de vertaler, Anne Marie Koper (@InVertaling) en zij wilde me wel een exemplaar toesturen in ruil voor een recensie. Graag gedaan!

Jongens, beren en bergschoenen: Waar het over gaat

Dit boek gaat over de 17-jarige Jenna, een echte Amerikaanse stadsmeid, maar wel één die heel begaan is met het milieu. Ze voert regelmatig actie over vanalles, hangt posters op en doet mee aan demonstraties. Ze is lid van de actiegroep De Groentjes.

Haar plannen om in de zomervakantie extra werk te doen bij de actiegroep valt in duigen als haar ouders (apart van elkaar) op reis gaan, en Jenna onderdak moet zoeken bij haar peettante Susie in Canada. Deze woont in een wel heel klein stadje!

Daar voelt ze zich in eerste instantie helemaal niet thuis: Susie is aardig genoeg, maar diens stiefdochter Fiona is een ramp. Van Jenna’s leeftijd maar absoluut niet van plan zich langer dan nodig is met Jenna te bemoeien. Ze hangt met haar drie vrienden op het strandje bij een meer in het bos, en Jenna valt er helemaal buiten.

En over het milieu wordt al helemaal niet moeilijk gedaan in het stadje. Erger nog, Jenna wordt voor gek verklaard dat ze zich er druk om maakt.

Als blijkt dat Jenna wel (en Fiona niet) mee wil doen met een project om het stadje bij toeristen aan te prijzen, gaat ze er langzaam aan toch bij horen. Ze krijgt zelfs een vriendje. Als haar stadse levensstijl haar achterna komt, beseft ze hoe zwart/wit ze haar idealen altijd gezien heeft. Tegen de tijd dat ze terug moet naar de stad, wil ze eigenlijk niet eens meer.

Jongens, beren en bergschoenen: Wat ik er van vond

Een leuk boek. Het verhaal was aardig. Het was een beetje cliché dat de stiefdochter van Susie niets met Jenna te maken wilde hebben zodat ze echt niemand had om vrienden mee te worden. Het verhaal is verder wel geloofwaardig – hoe ze er langzamerhand toch wat meer gaat bijhoren, of hoe leuke jongens soms dagen niets van zich laten horen.

Ik kon me helemaal inleven in Jenna en hoe ze over jongens dacht. Dat was heel goed geschreven en bedacht. Als je die leuke jongen weer tegenkomt, wordt je rood, gaat je hart sneller kloppen en kun je niks zinnigs meer zeggen. Ja! Dat kennen alle meisjes en vrouwen wel.

Hoewel het verhaal an sich voor mij verder wel-aardig was (ik ben tenslotte geen tiener meer) viel het me op dat ik de dagen erna nog aan het boek dacht. Ik hoefde niet te weten hoe het nu verder met Jenna ging, maar wilde gewoon nog eens even denken aan dat kleine stadje met zijn bossen en meren – het leek me een leuke plaats om te bezoeken.

Er komen wel héél erg weinig mensen voor in het boek. Ja, het is een klein stadje, maar wonen er qua tieners echt alleen maar Fiona en haar drie vrienden? Dat was wel erg weinig – en handig voor het verhaal (zodat Jenna verder niemand had om zich bij aan te sluiten).

En nu nog even wat over de vertaling: ik lees boeken vaak in het Engels omdat ik sommige vertalingen (naar het Nederlands) niet zo goed vind. Soms kun je de Engelse zin nog letterlijk “zien”in de Nederlandse vertaling, of weet een vertaler niets af van bepaalde gebruiken, gebeurtenissen of terminologie die ik als (tijdelijke) “insider” wel heb leren kennen. Dus om een boek te lezen dat vertaald is door iemand met wie ik persoonlijk contact heb, is een beetje “eng”. Wat als de vertaling tegenvalt?

Gelukkig kon ik het boek met een gerust hart lezen. Er staat geen woord verkeerd! Het leest vlot weg en ik had nooit het idee dat ik een vertaling aan het lezen was. Prima gedaan, Anne Marie!

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat het me een leuk tussendoortje leek

Dit boek heb ik: van de vertaler, Anne Marie Koper, gekregen in ruil voor een eerlijke recensie

Genre: YA

Gepubliceerd in: 2011 (oorspronkelijke titel Boys, Bears, and a Serious Pair of Hiking Boots verschenen in 2010)

Aantal bladzijden: 288

2 reacties op “Jongens, beren en bergschoenen van Abby McDonald

    • Uniflamr, het is geen heel speciaal boek inderdaad, maar wel weer anders dan normaal. Een heel goed boek voor op vakantie bijvoorbeeld. Maar daarvan heb je er vast ook al wat op je lijstje staan?

Laat hier je reactie achter.

