De winterreis van Amélie Nothomb

Eerder las ik van Nothomb al Zwavelzuur. Dit korte boekje (149 blz) zag ik in de bibliotheek en leek me wel aardig. Ik las het tijdens de 24 hour read-a-thon in een paar uurtjes uit.

De winterreis: Waar het over gaat

Zoïlus, een man met een vreemde voornaam waar zijn ouders niet goed over hebben nagedacht, gaat een vliegtuig opblazen. Met hemzelf erin, dat wel, want anders lukt het niet.

Omdat hij veel te vroeg aankomt op het vliegveld, schrijft hij over zijn leven en zijn redenen om dit plan ten uitvoer te brengen.

Het blijkt dat hij via zijn werk als klantenadviseur voor een energiebedrijf in contact is gekomen met een klant, een vrouw die hij beter wil leren kennen. Dat gebeurt ook, maar door haar omstandigheden weigert zij een relatie met hem aan te gaan waarbij haar huisgenoot buitengesloten wordt.  Het wordt dus niets.

Zij houdt hem aan het lijntje en om indruk te maken, bereidt Zoïlus zijn aanslag voor.

De winterreis: Wat ik er ervan vond

Mooi geschreven, mooi verhaal. De schrijfstijl sprak me aan, het was direct, maar af en toe ook best filosofisch. En grappig. Een kort stukje:

Wat ik hier schrijf slaat nergens op: een vliegtuig besturen is veel makkelijker dan roken. Om te beginnen is het beter aanvaard. Nergens hangen bordjes met: Verboden vliegtuigen te bsturen. Als je iemand tegenkomt en zegt dat je rookt, fronst de ander zijn wenkbrauwen. Als je verklaart dat je verkeersvlieger bent, kijkt hij je vol ontzag aan.

De man, Zoïlus komt terecht bij een ongewoon huishouden, en dat vond ik best intrigerend. Hoe zou hij het oplossen zodat hij de vrouw van zijn dromen aan zich kan binden? Natuurlijk weet je al dat het niet gaat lukken, in ieder geval niet meteen, want het boek begint op het vliegveld, met een paar uur te gaan vóór de aanslag.. Toch bleef ik hopen dat het nog goed zou komen.

En dat is natuurlijk de kracht van het boek: je wilt weten hoe het verder gaat.

Mijn waardering: 5/5

Ik las dit boek: omdat ik graag nog eens wat van Nothomb wilde lezen en dit korte boekje ideaal was voor de 24hour readthon

Dit boek heb ik: geleend van de bibliotheek

Aanrader: Ja. Van wat ik hoorde, zijn de boeken van Nothomb vaak wat vreemd. Dit boek heeft zeker vreemde elementen maar is goed leesbaar voor iedereen die van een mooi literair boek houdt. Zwavelzuur was een dystopisch verhaal maar De winterreis zou gewoon nu kunnen gebeuren.

Heb jij wel eens wat van Nothomb gelezen?

2 reacties op “De winterreis van Amélie Nothomb

  1. Ik heb al heel lang ‘Met angst en beven’ op mijn lijstje staan, over haar ervaringen op de werkvloer in Japan. Destijds beschreven als een ‘hilarisch verhaal’.
    Deze lijkt me ook erg goed dus ik houd ‘m zeker in mijn achterhoofd.

Laat hier je reactie achter.

