City2Cities: Straat van de Literatuur

Zweedse Schot

Gisteren, zaterdag 9 April 2011, was de eerste dag van City2Cities, de Internationale Literatuurdagen van Utrecht.

In Januari was ik al naar de lancering van dit festijn geweest, en gisteren begon het dan echt. De hele middag waren er lezingen, presentaties, films en andere activiteiten in Utrecht, allen in de Lange Nieuwstraat, tussen de Dom en het Universiteitsmuseum.

Hier mijn impressie (met excuses voor de buitengewoon slechte fotos). Ik ben slechts naar een klein gedeelte van de activiteiten geweest. Er gebeurde nog veel en veel meer!

Opening

De middag begon met een introductie. Cees Grimbergen, bekend als tv presentator en wonende in Utrecht, leidde deze bijeenkomst.

OpeningHij sprak met Alison Bowden (directeur van Edinburgh City of Literature) over literair Edinburgh, en met Petra Broomans (hoogleraar Scandinavische talen) over Stockholm. Hoogtepunten: Alison Bowden vertelde over de enorme weelde aan literaire geschiedenis in Edinburgh met op de Royal Mile bij bijna elk huis een plakaat van een bekende schrijver of dichter die daar ooit woonde. En Grimbergen, die aan de hoogleraar Scandinavische talen vraagt of ze ook Zweeds spreekt. Ach.

Grimbergen hield trouwens ontspannen en leuke gesprekken. Hij las een paar gedichten voor (Marsman). Ook sprak hij met schrijfster Wiegertje Postma en dichter Alexis de Roode, beiden uit Utrecht, die een reportage over resp. Edinburgh en Stockholm hadden gemaakt.

Renate Dorrestein

Renate Dorrestein werd geinterviewd door Karin van As over Schotland als locatie in haar boeken. Dorrestein vertelde hoe ze in jongere jaren in Schotland op vakantie was en daar een leuke Schot ontmoette die een tijd lang haar vriend, en later een vriend, was. Zij kwam dus regelmatig in Schotland en dit gaf haar inspiratie voor de locatie van sommige van haar boeken.

Ze legde uit waarom ze Schotland had gebruikt in Verborgen gebreken, waarin twee Nederlandse kinderen van hun ouders weglopen en stiekem meereizen met een Schotse vrouw. In Nederland zou het veel moeilijker zijn voor twee kinderen om in het landschap te verdwijnen terwijl Schotland zo ruig en groot is, dat dit hier veel waarschijnlijker zou zijn. Ook De Leesclub kwam aan de orde.

Het gesprek tussen Van As en Dorrestein was een gezellig onderonsje, leuk om mee te maken. Dat er aan het einde een signeersessie was, daar had ik gek genoeg niet op gerekend. Mijn zeven Dorrestein boeken staan dus nog steeds ongesigneerd in de kast.

Dichter achter het raam

Een vijftal eigenaars van huizen aan de Lange Nieuwstraat hadden hun woningen opengesteld voor het publiek. Elke twintig minuten kon er in de huiskamers van deze woningen geluisterd worden naar drie dichters die uit eigen (of andermans) werk voorlazen.

Dit bleek een heel leuk evenement te zijn! Ik ben bij twee huizen (één ervan heel mooi oud, gewoon al mooi om zo eens binnen te mogen kijken) langs geweest en korte voordrachten aangehoord.

Het bleek al snel dat het leukste is om er vanaf het begin van een sessie bij te zijn: je wordt dan door de gastheer/vrouw ontvangen met koffie en wat lekkers, je krijgt een mooi plaatsje op de bank en je kunt ontspannen luisteren naar de voordrachten. Het zomaar binnenvallen, zoals ik deed, was geen probleem, maar lang niet zo gezellig!¹

Arnold Heertje

Als laatste onderdeel van deze middag ging ik naar de lezing van de bekende econoom professor Arnold Heertje, die kwam praten over Adam Smith, de grondlegger van de vrije markteconomie en afkomstig uit Schotland (vandaar de verbinding met City2Cities).

Prof. Heertje

Professor Heertje vertelde over de impact van Smith’s werk (de eerste econoom die boekwerken in plaats van de pamfletten die tot dan tot (1750) gebruikelijk waren, over zijn standpunten schreef), en zijn tijdgenoten. Hij besprak ook de theorieën van Smith.

Heertje is een boeiende en humoristische verteller. Hoewel zijn voordracht interessant was, zelfs voor iemand die slechts één zomer en een halve herfst economie heeft gehad², was het weinig gestructureerd en ik had graag iets meer gehoord over Adam Smith en zijn leven in Edinburgh.

Na afloop kreeg iedere bezoeker een exemplaar van zijn recente boek Echte economie. Van de achterflap:

In Echte economie speelt Heertje met de economie. Helder en beeldend zet hij recht wat in de moderne economie is scheefgegroeid.

Publiek

Het aantal aanwezigen bij de verschillende evenementen viel mij tegen. Alleen bij de huiskamers met voordragende dichters zat het redelijk vol. De opening kende een stuk of 30 toeschouwers terwijl er bij Renate Dorrestein ook zo’n 30-40 mensen aanwezig waren. Bij Professor Heertje waren dit er nog geen 20. Het lezende publiek is nog niet in groten getalen toegestroomd. Hopelijk volgend jaar wel?

City2cities loopt nog tot 21 april. Zelf ga ik in ieder geval naar het Seminar Literair Vertalen en de Belle van Zuylen Lezing, beiden door Michel Faber, de Schots/Nederlandse auteur van o.a. Lelieblank, scharlaken rood.

Ben je ook geweest? Wat vond jij ervan?

Of de volgende keer misschien?

—–000—–

¹ En toen merkte ik ook dat als ik op een paar meter afstand van een voordragende dichter sta, zo’n gedicht toch wel kan waarderen (terwijl ik in een eerdere blogpost nog beweerde niets met gedichten te hebben).

² Maar dat is een ander verhaal. Vraag ernaar in de reacties als je benieuwd bent!


door Leeswammes Geplaatst in Boeken Getagged

7 reacties op “City2Cities: Straat van de Literatuur

  1. Erg leuk zeg, en jammer dat ik het heb gemist. Ik was het eerlijk gezegd gewoon vergeten, was er anders wel heen geweest 🙂 En Renate Dorrestein, toch leuk om haar een keer te zien! Veel plezier alvast donderdag, bij je seminar. Wanneer heb je dan economie gestudeerd? Dit ligt niet zo dicht bij je uiteindelijke afstudeerrichting? 😉

    • Chinoiseries, het was erg leuk en lekker weer. Jammer dat je het vergeten was. Maar ja, het is ook wel weer een eindje reizen, voor mij was het 45 min. op de fiets. De treinen gingen niet (van mijn huis naar de Dom).

      Nee, ik heb economie “gehad”, niet gestudeerd. Hier het verhaal dan:

      In 4 Atheneum had ik niet voor economie gekozen, kon wel, maar ik had een ander vak. Dat was overigens het eerste jaar dat je economie kon kiezen. Vr het 5e jaar, dus bij de pakketkeuze, besloot ik dat economie misschien toch handig zou zijn.

      Dus heb ik die zomer autodidactisch economie voor atheneum-4 geleerd, vond het *prachtig*, echt een mooi vak (ik geloof dat het zomerboek dat ik had van Prof. Heertje was). Toen in Atheneum-5 heeft de leraar dat weer helemaal teniet gedaan, zo saai als die man het maakte!

      Daarna lukte het bij mij ook met een paar andere vakken niet, zodat ik uiteindelijk van Atheneum-6 weer naar Atheneum-5 ben gegaan met andere vakken. Wacht! Dan heb ik toch nog een heel jaar economie gehad? Duidelijk heel vergeetbaar.

      Economie zal ik uitsluitend op autodidactische basis leren, als ik er ooit nog aan toekom.

    • Could be. Although it appealed to me… 🙂

      Hey, mag hier wel in het NL trouwens. Volgens de (ok, engels toch handiger) press release waren er 2,000 mensen dit weekend. Ikzelf zou eerder in de buurt van de 200 schatten, tenminste op zaterdag. Wat er verder allemaal rondliep weet ik natuurlijk niet want ik zat de meeste tijd ergens binnen. Druk leek het in ieder geval niet op zaterdag.

Laat hier je reactie achter.

