Gran Café Boulevard by Tomas Lieske

Gran Café Boulevard van Tomas LieskeToen ik dit boek oppakte in de boekwinkel, dacht ik een Duitse schrijver te pakken te hebben, of misschien een Spaanse? Nee, het bleek geen vertaling te zijn en achterop stond dat de schrijver in Den Haag geboren was.

Dus weer een “nieuwe” Nederlandse schrijver voor mij! Aangezien ik nog steeds probeer mijn achterstand van kennis van de Nederlandse moderne literatuur in te halen, en de prijs minder was dan die van een Linda, besloot ik meteen dit onbekende boek te kopen en de schrijver “uit te proberen”.

Ondertussen snap ik een beetje hoe het zit met mij en die Nederlandse schrijvers: gedurende de hele jaren 1990 en het eerste gedeelte van de jaren 2000-2010 woonde ik in het buitenland. Laten schrijvers zoals Tomas Lieske, Arthur Japin (zie HIER en HIER) en Thomas Rosenboom (zie HIER en HIER) nu vooral ná 1990 bekend geworden zijn! Dat verklaart alles.

Nu ben ik dus bezig met een inhaalslag, maar ik probeer ook wat nieuwe Nederlandse schrijvers van nú te leren kennen én ik vind ook buitenlandse literatuur aantrekkelijk dus het gaat maar langzaam.

Gran Café Boulevard: Waar het over gaat

Het begint met een Groningse familie die in de jaren 1920  naar Noord Holland verhuist. Natuurlijk horen ze daar helemaal niet thuis vinden hun dorpsgenoten en ook doen ze allemaal dingen die men in het dorp zo niet gewend is. Ze vallen er behoorlijk buiten.

Dan gaan we opeens naar Spanje in de jaren 1940 waar Alexander Rothweill in een trein zit tegenover een jonge vrouw en ziet dat zij in haar slaap bestolen wordt door een andere passagier. Hij neemt hem het geld af en later, als de vrouw ontdekt heeft dat haar portemonnee verdwenen is, troost hij haar (maar geeft het geld niet terug). Hij hoopt dat ze wat met hem wil drinken in Gran Café Boulevard, maar dit slaat zij af.

Toch ontmoeten zij elkaar later weer en blijven de rest van het verhaal met elkaar verbonden.

We lezen over het verleden van Pili, de jonge vrouw, die in een weeshuis terechtkomt nadat haar ouders door de regering zijn omgebracht. Pili en Alexander kennen elkaars verleden nauwelijks, er wordt niet over gesproken. Toch krijgt Pili het vermoeden dat Alexander sympathiek stond tegenover de verrader van haar ouders. Dit leidt tot twijfels, die zij niet aan Alexander voorlegt.

Het verhaal is een avontuur, waarin de vervalser Alexander Rothweill van de ene plaats naar de andere vlucht en uiteindelijk terecht komt in Noord Holland, bij de zoon van de familie waar het in het begin van het boek over ging. Hier werkt het verhaal zich naar een hoogtepunt.

Gran Café Boulevard: Wat ik er van vond

Eerst vond ik het verhaal wat verwarrend. Er waren verschillende hoofdpersonen die in eerste instantie niets met elkaar te maken leken te hebben maar al snel genoeg bleek dat toch wel zo te zijn.

Het deel van het verhaal dat zich in Spanje afspeelde viel me mee. Ik verwachtte een boel politieke achtergrond over Spanje in de Tweede Wereldoorlog en daarna. Dit speelde zeker wel een rol, maar werd niet al te breed uitgemeten.

Het boek is lekker vlot geschreven en verveelde geen moment. Omdat je het verhaal eerst door de ogen van Alexander ziet, en, in het volgende hoofdstuk door die van Pili, leest het heel leuk. Beiden kijken vaak op een heel andere manier tegen de gebeurtenissen aan.

Het boek deed me denken aan de boeken van Thomas Rosenboom. De twee boeken die ik van deze schrijver gelezen heb (Zoete Mond en Publieke Werken) gaan ook over het plattelandse Nederland en over mensen die zich daar niet op hun plaats voelen.

Mijn waardering: 4.5/5

Ik las dit boek: omdat het van een Nederlandse schrijver bleek te zijn waar ik nog nooit van gehoord had

Dit boek heb ik: gekocht in de boekwinkel

Genre: Historische fictie

En verder nog: Lees ook de recensie van Mona Lisa, maar pas op: zij vertelt het hele verhaal. Wil je het boek liever zonder teveel voorkennis lezen, sla haar recensie dan liever over en lees hem achteraf.

Hoe zit het met jouw kennis van de moderne Nederlandse schrijvers?

Ben je helemaal op de hoogte? Vertel mij eens wie ik nog meer moet lezen!

11 reacties op “Gran Café Boulevard by Tomas Lieske

  1. Ik heb dit boek jaren geleden gelezen en kan me herinneren dat ik het toen ook erg goed vond. Het is literatuur die je nog een tijdje bijblijft (zoals goede literatuur ook hoort te doen). Het laatste boek van Thomas Lieske (Alles kantelt) is ook erg de hemel in geprezen maar ik heb het zelf nog niet gelezen.
    Mijn favoriet in de Nederlandse literatuur is Jeroen Brouwers. Dat vind ik wel zo’n beetje de beste stylist die er is. Ik las dat er net een nieuw boek van hem uit is (Bittere bloemen). Zijn vorige (Datumloze dagen) vond ik erg goed.
    En Maria Stahlie, een zeer ondergewaardeerd schrijfster. Daar is ook net een nieuwe van uit (Scheerjongen, 5 sterren in de Volks). Haar boek Boogschutters kan ik van harte aanraden.

    • Bedankt voor de aanbevelingen, Boekhapper.

      Van Jeroen Brouwers heb ik in de jaren ’80 wel eens wat gelezen. Ik kan me niet meer herinneren hoe dat beviel, maar ik zet jouw suggesties op mijn lijstje. Stahlie, daar heb ik vaagjes van gehoord, maar zou wat mij betreft net zo goed Duits of zo kunnen zijn.

      In ieder geval zijn dit wat titels waar ik naar uit zal kijken.

  2. Ook ik kende deze Nederlandse schrijver niet… Blijkbaar zijn veel Nederlandse en Vlaamse auteurs toch alleen in hun eigen land bekend. Datumloze dagen van Brouwers heb ik gelezen, en dat vond ik heel mooi. Van de Belgische schrijvers heb ik vooral Jef Geeraerts gelezen, met name zijn detectiveverhalen, en verder Tom Lanoye. Zijn laatste boek (Sprakeloos) schijnt heel goed te zijn, maar ik heb het zelf nog niet gelezen.

  3. Vergeet ik nog Het diner van Herman Koch te vermelden. Ik vond dit echt wel een goed boek waar je nog lang blijft over nadenken, en ik ben dan ook wel benieuwd naar zijn nieuwe boek, Zomerhuis met zwembad.

  4. Ik heb nog een lange weg te gaan qua Hollandse schrijvers maar lees ze wel regelmatig. Ben ook een grote fan van Jeroen Brouwers. Verder ben ik de complete Willem Frederik Hermans aan het verzamelen en dat bevalt tot nog toe ook prima. Ik probeer een beetje af te wisselen tussen de Nederlandse/Nederlandstalige klassiekers en wat recenter werk (Vuijsje/Wieringa/Koch etc). Maar ja, buitenlandse klassiekers wil ik ook gelezen hebben, ben een groot fan van biografieën, verzamel privé-domeinen enz enz . Verder wel een groot fan van Maarten ’t Hart, zowel zijn fictie als non-fictie (essays, muziekboeken etc). Recente Nederlandstalige aanraders wat mij betreft Congo en Bonita Avenue, wat ouder werk wat mij betreft alles van Slauerhoff, vanwege de specifieke sfeer die over zijn verhalen / gedichten ligt. Staat ook wel wat over op mijn blog.

    groet,

    Koen (geen nickname…)

    • Hoi Koen, bedankt voor je reactie. Ik ben ook een W. F. Hermans fan maar houd vooral van zijn “modernere” werk, vanaf 1980 of zo? In ieder geval Uit talloos veel miljoenen en dat type boek. De eerdere boeken, vooral de essays, liggen mij niet zo.

      Van zowel Vuijsje, Wieringa en Koch heb ik vorig jaar wat gelezen! Van alledrie moet ik inderdaad weer eens wat nieuws oppakken.

      Congo trekt mij niet maar Bonita Avenue ben ik wel van plan te lezen, in het kader van de Academica Literatuurprijs.

      Ik zie dat je een weblink hebt achtergelaten, dus ik zal ook eens bij jou gaan rondneuzen.

Laat hier je reactie achter.

