Reacties Op Blog Artikels

Wij bloggers vinden het bijzonder leuk om reacties te ontvangen van onze lezers. Toch gebeurt dat niet zo vaak.

Als ik kijk naar deze blog, De Boekblogger, en mijn engelstalige blog, leeswammes, dan blijkt dat meestal tussen de 5 en 10% van de lezers van het artikel, een reactie achterlaten (dit zijn de mensen die op de link naar het artikel zelf geklikt hebben, niet mensen die de hoofdpagina met meerdere artikels (https://boekblogger.wordpress.com) bekeken of mensen die het artikel alleen in een RSS lezer zagen).

Da’s niet zoveel!

P1050353

Image by dzaks via Flickr

Ikzelf geef ongeveer 50 tot 80% reacties. Sinds ik blogger ben, welteverstaan! Vóór die tijd vond ik het een beetje eng. Je laat een reactie achter, met je naam, die iedereen kan lezen, en daar sta je dan vereeuwigd op iemand anders’ blog. Brrrrrr!

Maar ik vind het zo leuk om reacties te krijgen!!

Hoe kan ik je toch aan het schrijven krijgen?

Gebruik je je eigen naam? Op internet hebben veel mensen een bijnaam, nickname of avatar genoemd. Zo noem ik mijzelf meestal Leeswammes als ik ergens op reageer, en op z’n allerdapperst, Judith.

Dus: noem jezelf vlindertje, Miranda75, MijnReactie, of Mopperkontje. Wie zal er achter komen dat jij het bent?

OK, je moet een email adres achterlaten. Da’s eng. Dan kun je toch nog achterhaald worden! Maar: 1) je email adres kan alleen door de blogeigenaar (ik dus) gezien worden en door niemand anders, 2) ik doe daar niets mee. Ik zou je evt. kunnen emailen voor het één of ander maar dat heb ik nog nooit gedaan (ik wil je te vriend houden, dus spam krijg je al zeker niet van mij), 3) niemand die nakijkt of dat emailadres wel echt is…. hint hint.

Iedereen kan het lezen! Maar niemand die weet dat jij het bent (als je dat niet wilt). En trouwens, mag jij ook een eigen mening hebben? En trouwens, denk je nou echt dat De Boekblogger door 50.000 mensen per dag gelezen wordt? Nee, zover zijn we nog niet. Voorlopig is het een select gezelschap waarin je best je mening mag vertellen.

Dusssss…..

Vraag ik aan iedereen die dit leest, om een reactie achter te laten. Bedenk een valse naam (Valse Naam mag ook) of gebruik je eigen (voor)naam. Kijk hoe het werkt en hoe eng het niet is!

En maak mij blij, met een leuk reactie (“Reactie” en verder niets, als je niets beters weet, mag ook). En wie weet durf je dan de volgende keer ook eens iets van je te laten horen. Iets eenvoudigs is al leuk. Het hoeft geen grote wijsheid te bevatten.

(Over het algemeen moet ik reacties eerst goedkeuren dus je zult ‘m niet meteen op het scherm zien verschijnen. Het blogadres waar om gevraagd wordt hoef je niet in te vullen als je geen blog hebt of als je liever anoniem blijft).

Doe je mee?

Laat een reactie achter!

12 reacties op “Reacties Op Blog Artikels

  1. ik laat wel eens hier en daar een reactie achter. nou ja dat wil zeggen, meer daar en eigenlijk nooit hier 🙂 Ik doe dat alleen als ik echt iets toe te voegen of te vragen of te melden heb.
    Met je engelse blog voel ik meer ‘verwantschap’ dan met deze, maar dan vind ik het weer zo raar dat de ene Nederlandse een engelse reactie geeft aan een andere Nederlandse….daar zit dus nog een drempeltje. maar nu ik weet dat je het zo heel leuk vind, zal ik wat beter m’n best doen!

    • Hee, Boekhapper, leuk dat je reageert. Ik weet dat andere bloggers het leuk vinden (net als ik) als er gereageerd wordt dus ook als ik niet veel bijzonders te zeggen heb laat ik vaak toch even een berichtje achter. Meer zo van even zwaaien dat ik langs ben geweest.

      Je mag op mijn engelse blog best een NLse reactie achterlaten hoor! Ik heb dat zelf ook wel, maar als de voertaal engels is, dan reageer ik meestal toch in het engels. Hangt ook van het onderwerp af.

      Eerlijk gezegd voel ik óók meer verwantschap met mijn engelse blog! Met deze NLse blog probeer ik echt mijn best te doen, maar zo weinig reacties moedigt ook niet aan om er méér van te maken… beetje een vicieuze cirkel.

  2. Ha Leeswammes, meestal heb ik geen tijd om door te klikken vanuit twitter maar op vrijdag wel 😉 Uit ervaring weet ik dat het leuk is als er op je blogberichten gereageerd wordt. Veel succes en ik hoop dat je veel reacties krijgt.

Laat hier je reactie achter.

