Twee keer leuke dingen doen

April wordt een leuke maand voor literatuurliefhebbers. Het is de maand van de Internationale Literatuurdagen in Utrecht (City2Cities) en niet alleen dat, er is ook nog een internationale leesmarathon (read-a-thon). Aan beide ga ik zeker meedoen. Helaas valt het begin van beide evenementen ongeveer samen. Ik zal eerst een stukje Literatuurdag volgen (met later in de week/weken meer) en me dan storten op de read-a-thon.

City2Cities: Utrechtse Literatuurdagen

Daar heb ik het al eerder over gehad, maar nu is dan het programma bekend.  Er wordt vanalles georganiseerd mbt literatuur uit (dit jaar) Scotland en Zweden. De literatuurdagen lopen van 9 april tot 21 april.

Kijk op http://www.city2cities.nl/programma wat er zoal gaat gebeuren. Je kunt per onderdeel (evenement) kijken of per auteur. Sommige auteurs zullen hun gezicht meer dan één keer op het festival laten zien.

O.a. op zaterdag 9 april een mish mash van activiteiten, lezingen, films over oude schrijvers, muziek, waarbij je met een passepartout elk half uur/uur naar een andere activiteit kunt gaan.

Verder:
Dichters “all over the place”
Schrijvers/dichters/musici uit Scotland en Zweden
Bernlef komt musiceren, samen met Enquist
Lezingen/interviews met Håkan Nesser, Renate Dorrestein, Michel Faber e.v.a.
Seminar Literair vertalen voor de liefhebber
Thrillernight

Ik ga zelf in ieder gaval naar de zaterdag activiteiten op 9 april en de lezing van Michel Faber (Belle van Zuylenlezing, 20 april) en wie weet nog één of twee andere activiteiten.

Klinkt leuk he? Wacht niet te lang met kaartjes kopen (trouwens, sommige activiteiten kosten niets).

24 Hour Read-a-thon

Oók op 9 april is de 24 Hour Read-a-thon. Wat een read-a-thon precies is, heb ik HIER al uitgelegd. In het kort: je leest in 24 uur zo veel mogelijk zonder je te laten afleiden door huiselijke beslommeringen, maar wel met de steun van anderen die meedoen aan de read-a-thon. Je laat af en toe on-line wat van je horen (of niet), en bezoekt regelmatig of minder regelmatig de blogs van anderen om te zien hoe zij er voor staan en ze aan te moedigen.

Het begint om 2 uur s’middags, maar dan zit ik bij de literatuurdagen. Ik begin dan zo snel het kan – wachtend op het begin van een City2Cities activiteit (kijk uit naar de vrouw met boek of iPod die ze pas op het allerlaatste moment wegstopt, roze jas), of in de trein, of anders, gewoon zogauw ik weer thuis ben.

Ik lees dan zeker tot een uur of 1, 2 s’nachts. Daarna zal ik waarschijnlijk een paar uur het bed induiken om dan s’morgens weer verder te lezen. Tenminste, zo deed ik dat de vorige keer.

Meld je HIER aan (kost niets, geen verplichting). Er staan al meer dan 200 mensen ingeschreven.

En jij? Wat gaat het worden? De literatuurdagen? De read-a-thon? Of allebei?

Wat zijn jouw redenen om wel/niet mee te doen?

2 reacties op “Twee keer leuke dingen doen

Laat hier je reactie achter.

