Beste Anton, van Bernadette Allaert

Dit boek kreeg ik via librarything, waar de auteur het boek aanbood in ruil voor een recensie. Het klonk interessant en ik vond het leuk om dit boek te winnen. De (Belgische) schrijfster stuurde mij dit boek toe met een mooie boekenlegger erbij.

Beste Anton: Waar het over gaat

Het boek gaat over Anton (in de eerste persoon). Anton is verlaten door zijn vriendin Laura met wie hij de laatste zes jaar heeft samengewoond. Hij snapt niet waarom ze weg is en Laura heeft ook geen afdoende verklaring gegeven. Hij weet alleen dat ze naar Ierland is vertrokken.

Het boek volgt Anton’s pogingen te begrijpen waarom Laura weg is, en waar ze dan precies heen is. Hij onderzoekt hun appartement op dingen die Laura achtergelaten heeft, en komt daarmee al iets te weten over Laura’s nieuwe leven.

Hij lijdt behoorlijk onder de afwezigheid van Laura en het niet weten waarom zij weg is. Hij is heel fanatiek in het onderzoeken van Laura en de plaats waar zij naartoe is. Hij wordt lethargisch en radeloos maar gaat daarna weer door met zijn zoektocht.

Later ontmoet hij Laura’s broer Edward die hem precies vertelt wat Laura ertoe heeft bewogen bij hem weg te gaan, dingen die te maken hebben met een verleden waar zij Anton nooit over verteld heeft.

Beste Anton: Wat ik er van vond

Dit boek bleek een eigen-beheer publicatie te zijn (en alleen via www.pumbo.nl te verkrijgen, zo te zien) en dat ligt volgens mij voor een groot deel aan de lengte van het boekje: 124 bladzijden is niet de moeite waard voor een uitgever als het om een onbekende schrijfster gaat. Tenminste, dat is mijn vermoeden.

De eerste 30, 40 bladzijden vond ik fantastisch. Goed en vlot geschreven, mooie vooruitgang van het verhaal, het las heerlijk weg.

Toch kwam ik daar later wat op terug. Het was allemaal wat te eentonig. Anton bleef maar gefixeerd op Laura, het leven leek stil te staan voor hem, hoewel de zaken op zijn werk ook niet al te best verliepen.

Ook de schrijfstijl begon me wat te irriteren: veel korte zinnen, die de gedachten of de sensorische waarnemingen van Anton weergeven. De korte zinnen maakten het verhaal somber. Niet dat het nou zo leuk is allemaal, maar een heel boek lang in sombere stijl is toch wat veel.

Het boek was ook wat verjaard. Anton wilde weten waar Laura precies was gaan wonen en zoekt een aantal keren in de bibliotheek naar fotos van Dublin. Met google maps/street view zie je tegenwoordig alles binnen een minuut op je computer.

Als laatste vond ik dat de informatie over Laura’s verleden teveel op één en hetzelfde moment aan Anton (en de lezer) werd medegedeeld. Het is waar dat Anton absoluut geen idee had van dit deel van Laura’s verleden, maar het verhaal zou interessanter zijn geworden als er een aantal aanwijzingen op eerdere momenten aan de orde waren geweest, die hij dan niet (goed) had weten te interpreteren op dat moment, maar waar de lezer later weer naar kon teruglinken wanneer het hele verhaal wel bekend is.

Alles bij elkaar een interessant boek, vooral het eerste gedeelte.

Mijn waardering: 3.5/5

Ik las dit boek: omdat het me een interessant verhaal leek

Dit boek heb ik: gewonnen van librarything en toegestuurd gekregen door de schrijfster

Genre: Fictie

3 reacties op “Beste Anton, van Bernadette Allaert

  1. Inderdaad vreemd dat in een nieuw boek geen gebruik gemaakt wordt van Internet om zaken op te zoeken, alsof wij dat in België niet kennen. Ik denk niet dat er veel heisa rond dit boek zal komen.

Laat hier je reactie achter.

