Pooldrift van David Mulder

Dit eboek las ik over een aantal weken (op de laptop, niet zo handig) en dat was heel jammer. Dit korte boek (uit 2010) verdient het om in een paar dagen gelezen te worden.

Pooldrift: Waar het over gaat

Het boek is een brief van de hoofdpersson, Krijn, aan zijn vriend Vincent. Zij zitten samen in een band, maar Krijn vind dat Vincent de muziek te serieus neemt en neemt afstand van hem. Dit heeft overigens ook te maken met Anouk, die met beide vrienden een relatie heeft gehad.

Al snel blijkt dat Krijn niet thuis is, maar zich op een Afrikaans eiland in de buurt van Senegal bevindt en zich voornamelijk bezighoudt met nietsdoen, tesamen met een aantal Afrikanen en buitenlanders die allen zo goed als dakloos zijn en geld (voor alcohol) van de toeristen op het strand proberen te bietsen.

Krijn is weggevlucht van zijn verantwoordelijkheden in Nederland en het nietsdoen met buitenlanders bevalt hem prima. Hij kijkt in zijn brief terug op de gebeurtenissen die hem ertoe hebben besloten er tussen uit te knijpen en verhaalt ook de geschiedenis van de jongere Krijn en zijn afstandelijke vader.

In eerste instantie gebeurt er weinig in het verhaal maar op een gegeven moment komt er toch vaart in. En als je dacht dat Krijn’s situatie al slecht genoeg was… het kan nog erger!

Pooldrift: Wat ik ervan vond

Ik vond het jammer dat ik dit boek als eboek las want ik lees eboeken op de laptop beetje bij beetje, ongeveer één per maand. Dat schiet dus niet op en in dit geval onderbrak ik het verhaal té vaak om het ten volle te kunnen waarderen.

Eerst vond ik Krijn een vervelend persoon die duidelijk uit egoïsme het land verlaten heeft en als lamlendige nietsnut zijn dagen doorbrengt in Afrika. Dan blijkt dat hij best wat te vertellen heeft. De dagelijkse beslommeringen worden afgewisseld met terugblikken. Zo leren we Krijn steeds beter kennen. Hoewel ik zijn weglopen nog steeds niet kon waarderen, kon ik het wel beter begrijpen.

Het verhaal is nauwelijks opgedeeld in paragrafen, de regelafstand neemt na een tijdje af en er wordt zelfs vertikaal in de kantlijn geschreven. Dit is allemaal om het idee vast te houden dat Krijn een brief schrijft met telkens andere stukken papier en uit ruimtegebrek steeds dichter op elkaar moet schrijven. Origineel is het zeker, maar ik vond het wel een beetje gimmicky: volg het dan door en gebruik verschillende soorten ondergrond (verschillende kleuren papier, verschillende groottes, enz.). Ook het feit dat in het begin de tekst wel netjes uitgelijnd staat terwijl Krijn het erover heeft dat hij telkens een tekort aan papier heeft, klopt niet helemaal.

De schrijfstijl is goed, volwassen, vloeiend, maar soms ietsje cliché.

Ik heb het boek met plezier gelezen en raad het zeker aan als je van een goed geschreven verhaal houdt. Mocht je vooral van actie houden, dan is dit geen boek voor je.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: vanwege een leuke actie waarbij de auteur het boek als eboek aanbood in ruil voor een recensie

Dit boek heb ik: gedownload!

Genre: Fictie

3 reacties op “Pooldrift van David Mulder

  1. Nu ben ik zo ontzettend benieuwd waarom het boek Pooldrift leest terwijl het kennelijk in Afrika speelt.Als liefhebber van het Noordpoolgebied veer ik altijd op bij boeken die zich daar afspelen, maar dit is er kennelijk niet één.

    • Anna, Nadine, dat heb ik inderdaad niet uitgelegd. Krijn ontmoet op dat Afrikaanse eiland een Senegalese man, Fumbe, die iets met de noordpool heeft, al sinds hij een kleine jongen was. Hij wil daar dan ook naar toe, maar zie eerst maar eens van dat eiland af te komen. Fumbe heeft het geprobeerd, met desastreuze gevolgen, en hij heeft er nog steeds nachtmerries van.

Laat hier je reactie achter.

