Het volgende verhaal van Cees Nooteboom

Het volgende verhaal van Cees Nooteboom Over dit boek had ik goede verhalen gehoord en ik was dan ook blij dat ik het via bookmooch kon krijgen. Dit boek van Cees Nooteboom was het boekenweekgeschenk van 1991.

Het volgende verhaal : Waar het over gaat

Een man, Herman Mussert, ex-leraar klassieke talen en nu reisgids-schrijver, wordt wakker in een hotelkamer in Portugal en weet niet hoe hij daar is terechtgekomen.

Na 30 bladzijden (van de 90) heeft hij net het hotel verlaten. Dertig bladzijden lang heeft hij heel weinig in de tegenwoordige tijd gedaan en des te meer teruggedacht aan zijn leven als leraar en zijn liefde voor en verhouding met een lerares biologie.

Daarna ben ik gestopt en kan alleen nog vermelden, door onderzoek op internet, dat het blijkbaar wel de moeite waard is uit te lezen. Ik had er echter meer dan genoeg van.

Het volgende verhaal: Wat ik er van vond

Het lijkt me duidelijk dat ik er niet veel aan vond. Nog eens zestig bladzijden doorlezen was teveel van het goede. Of niet zo goede, in dit geval.

Ik vond de vele verwijzingen naar mensen uit de oudheid bijzonder vervelend. Het klopt dat ik niet geheel op de hoogte ben van deze filosofen, schrijvers enz. maar er was geen voorwoord dat hiervoor waarschuwde. Ik voelde mij daardoor enigszins buitengesloten.

Ook de schrijfwijze vond ik erg niet prettig lezen. Er waren veel bijzinnen en zinnen die door het woordje “en” aan elkaar geklonken werden en daardoor extra lange en complexe zinnen vormden.

Wat het erger maakt is dat dit een boekenweekgeschenk is. Het is dus een boek voor de gemiddelde lezer, die het gratis krijgt bij aankoop van een boek. Als gemiddelde lezer zou ik me twee keer bedenken om het jaar daarop wéér een boek tijdens de boekenweek te kopen speciaal om het boekenweekgeschenk te bemachtigen.

Ik begrijp echt wel dat onze held Herman zich het best uitdrukte door te refereren aan de oude grieken en van mij mag hij, maar ik vind dat niet interessant. Dat was misschien leuk geweest in een ander boek (dat ik dan ook niet had uitgelezen) maar in een boekenweekgeschenk: erg!

Verder vond ik het kleine lettertype en de opmaak storend: het kleine boekje stond bladzijde na bladzijde dichtbedrukt met tekst. Zal ook wel in de oudheid zo zijn geweest maar het leest niet lekker. Wat meer lege regels was echt geen slecht idee geweest, maar ja, de boekenweekgeschenklengte moest natuurlijk aangehouden gehouden worden. Het achterweg laten van sommige mijmeringen over de Griekse filosofen zou dit probleem misschien al opgelost hebben.

Hoe het verhaal verder gaat kan ik niet zeggen en het is heel goed mogelijk dat het verderop in het boek allemaal heel leuk wordt. Maar ik heb nog wel meer leuke (verwacht ik) boeken te lezen en de eerste dertig bladzijden gaven mij niet die indruk.

De literaire snobs van Nederland zullen erg in hun sas zijn geweest met dit boek. Ik niet. Volgende!

Mijn waardering: 1/5 (niet uitgelezen)

Ik las dit boek: omdat ik er goede verhalen over had gehoord

Dit boek heb ik: gekregen via Bookmooch

Genre: Fictie

3 reacties op “Het volgende verhaal van Cees Nooteboom

    • Precies wat ik maar wil zeggen, Uniflame, want dit was dus wél een boekenweekgeschenk! Die moet toch aanspreken? En een heleboel mensen (hopelijk) tot het boekenkopen aanzetten, ook als het geen boekenweek is?

Laat hier je reactie achter.

