Tikkop van Adriaan van Dis

Van Adriaan van Dis had ik nog nooit wat gelezen. Ik zag hem eigenlijk ook niet als schrijver. Dat zou kunnen zijn omdat ik de hele jaren ’90 niet in Nederland woonde (en daarna ook een tijdje niet) en misschien toch het merendeel van wat Van Dis tot nu toe heeft geschreven misgelopen ben.

Dit boek kon ik gratis downloaden als een e-boek van Uitgeverij Augustus en http://www.ebook.nl. Dat was een goede gelegenheid eens iets van deze schrijver te proberen.

Tikkop: Waar het over gaat

Een oudere man, Mulder, ontmoet in Amsterdam een oude bekende, Donald. Samen zaten zij in het verzet tegen de apartheid in Zuid-Afrika, 30 jaar geleden. Mulder heeft niet lang geleden een hersenbloeding gehad en kan zich niet alles van vroeger herinneren.

Donald nodigt hem uit op bezoek te komen in Zuid-Afrika om gezamelijk zijn geheugen op te frissen.

Mulder wil pre sé in een vissershuisje verblijven en niet in de villa van Donald. Het is echter niet veilig – er wordt veel ingebroken in het gebied waar hij verblijft. Zelfs kinderen zijn inbrekers hier en veel scholieren zijn aan de tik, een verslavend goedje (een tikkop is iemand die verslaafd is aan de tik).

Donald probeert het leven in zijn dorp aangenamer te maken door de corrupte burgemeester en zijn cronies aan te pakken. Dit lukt helaas niet zo erg en zijn pogingen keren zich uiteindelijk tegen hem.

Als Mulder een jongen met een gebroken arm ontmoet, Hendrik, waarvan de moeder een prostitué lijkt te zijn, heeft hij medelijden en wil hij de jongen helpen. Hendrik is een jaar of 15 en verslaafd. Samen met Donald onderneemt hij een poging de jongen op het rechte pad te krijgen.

Tikkop: Wat ik ervan vond

Ik vond het boek prima geschreven. Wat zeg ik? Heel goed zelfs. Dat mij dat verbaasde kwam omdat ik Van Dis nooit als een schrijver gezien heb, maar dat is hij zeer beslist wel.

Ik ben één keer in Zuid Afrika geweest en weet dat veel mensen achter hekken wonen vanwege de vele criminaliteit. Inderdaad, Mulder woonde niet achter een hek en had hier veel mee te maken (en zo ook zijn buren). Het boek bevestigde mijn vooroordelen over het wonen in Zuid Afrika, die dus óf geen vooroordelen zijn, óf gedeeld worden door Van Dis.

Het verhaal was boeiend, maar vreemd. Wat Donald en Mulder ondernemen om Hendrik te laten afkikken is nogal radikaal voor twee mannen die niets met de jongen te maken hebben.

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat ik nog nooit wat van Adriaan van Dis had gelezen en dit boek gratis kon downloaden

Dit boek heb ik: gratis gedownload van Uitgeverij Augustus en www.ebook.nl.

Genre: Fictie

6 reacties op “Tikkop van Adriaan van Dis

    • Ach, Anna. Wat jammer nou. Dit was een aanbieding die maar n dag (of misschien een week) duurde, ergens in december. Jammer dat je het gemist hebt. Als je je abonneert op ebook.nl krijg je hun nieuwsbrief met daarin af en toe een aanbieding.

      Zulke gratis boeken zijn leuk, omdat je wel veel gratis klassiekers kunt krijgen maar daar heb je je buik ook wel een keer vol van. Houd het in de gaten!

  1. Ik was benieuwd naar je recensie van dit boek, want ik had Van Dis op Kunststof tv erover horen praten en wat hij zei beviel me wel. Plus: ik heb van hem jaren geleden de novelle Het Beloofde Land gelezen en dat vond ik heel mooi. Hij is echt wel een goede schrijver, maar ik zie hem altijd meer als tv-presentator. Gek dat je mensen toch altijd in een hokje stopt.

    • Ja, Nadine, dat heb ik dus ook. Ik ken hem van de tv en dan is hij voor mij een presentator die denkt dat hij ook wel kan schrijven. Maar dat kan hij inderdaad!

      Het zou leuk zijn Van Dis te horen over dit boek.

  2. Pingback: Tweets that mention Tikkop van Adriaan van Dis « De Boekblogger -- Topsy.com

Laat hier je reactie achter.

