Ballets Russes van Rosita Steenbeek

Dit was mijn eerste boek van Rosita Steenbeek. Ik had het gekregen in een boekenruil en omdat ik meer boeken van Nederlandse schrijvers wilde (en wil) lezen én Steenbeek een connectie is van Arthur Japin, leek het me leuk dit boek te lezen. En verder: in Arthur Japin’s boek Vaslav ging het ook al over de Ballets Russes en daar wilde ik wel wat meer over weten.

Het stond al een tijdje in mijn kast voordat ik het eindelijk oppakte. De kaft stond mij eigenlijk niet zo aan (en dat is meestal een goede richtlijn of ik het boek mooi ga vinden) en de krullerige letters van de titel  beloofden op hun beurt een soort van historische romance. In mijn ogen dan.

Blijkbaar heb ik het kaft niet goed “gelezen” want het boek viel mee! Wat mij betreft valt het in de categorie “wel aardig”.

Ballets Russes: Waar het over gaat

Het bleek géén historische romance te zijn maar een modern boek, voor zover een boek dat in Venetië speelt modern kan zijn. Het verhaal speelt zich af tijdens de carnavalstijd.

De hoofdpersoon, die de lezer het hele boek blijft volgen, is Salvo, een Siciliaanse student Russisch, die in Venetië woont. Studeren doet hij niet, maar hij heeft wel een baantje als doodgraver.

Op het dodeneiland San Michele bewondert hij de graven van beroemdheden uit het verleden, zoals Strawinsky en Brodsky. Naast het graf van Strawinsky is een plaats gereserveerd voor een oude Russische dame, die als jonge ballerina de balletten van Strawinsky danste en hem ook kende.

Salvo is geïntrigeerd en besluit haar op te zoeken om meer te weten te komen over haar leven.

Ondertussen probeert hij het hele boek door in contact te komen met zijn (getrouwde) vriendin, Flaminia, die niets van zich laat horen terwijl Salvo daarvoor geen reden weet.

Ballets Russes: Wat ik ervan vond

Zoals al gezegd, wel aardig. Het verhaal zelf was niet bijster interessant. Salvo wilde in contact komen met zijn geliefde Flaminia en hoewel er flashbacks waren naar een betere tijd waar zij nog samen waren, was dit niet genoeg om mij ook warm te maken voor het idee dat hij Flaminia móest spreken.

Zijn contact met de oude danseres was interessant, maar heel veel kwamen we nu ook weer niet te weten, het bleef een beetje oppervlakkig en doelloos.

Wat ik wél heel mooi aan het boek vond, waren de beschijvingen van Venetië, de gebouwen, het water, de carnavalssfeer. Ik kon me goed voorstellen hoe het er daar uitziet en toegaat. Ik ben er nog nooit geweest, maar dat was voor dit boek ook niet nodig.

Mijn waardering: 3.5/5

Ik las dit boek: omdat ik meer Nederlandse schrijvers wil lezen en er een verbinding was met Arthur Japin en zijn recente roman, Vaslav. Japin is een favoriete schrijver van mij.

Dit boek heb ik: gekregen in een boekenruil

Aanrader: Voor de Venetiaanse sferen, zeker. Wil je “gewoon een goed verhaal”, kijk dan nog eens verder.

Genre: Fictie

Ken jij dit boek? Wat vond je ervan?

Enne, heb ik gelijk dat Venetië veel te druk is met toeristen en veel te warm en vies in de zomer?

Zal ik Venetië maar overslaan?

3 reacties op “Ballets Russes van Rosita Steenbeek

  1. Geen boek dat ik snel zal lezen, ken de auteur trouwens ook niet.
    Ik vond Venetië inderdaad heel druk en heel warm in de zomer, maar toch is het een betoverende stad met een heel eigen sfeer, zeker als je van de ‘vaste paden’ afdwaalt. En daarbij ook nog zoveel moois te zien aan gebouwen, waardoor het, voor mij toch, de moeite waard was.

Laat hier je reactie achter.

