De tranen der acacia’s van Willem Frederik Hermans

Willem Frederik Hermans is één van mijn favoriete Nederlandse schrijvers en zijn Nooit meer slapen is mijn favoriete boek aller tijden. Ik vind vooral zijn nieuwere boeken (sinds de jaren ’70/’80) goed. De oudere boeken heb ik ook bij lange na niet allemaal gelezen. De tranen der acacia’s is een boek uit 1949.

De tranen der acacia’s: waar het over gaat

Dit boek speelt in de tweede wereldoorlog, zoals wel meer van Herman’s romans en verhalen. Er zijn twee hoofdpersonen: Arthur en Oskar. Zij zijn vrienden. Hoewel Oskar getrouwd is met Andrea, heeft hij ook een vriendin, Carola, de zus van Arthur. Het verhaal speelt zich af in Amsterdam.

Oskar moet naar Kampen om een pakketje af te leveren. Arthur denkt dat hij weet waar het om gaat, maar Oskar heeft hem niet precies verteld wat hij gaat doen. Onderweg wordt Oskar door de Duitsers opgepakt en verblijft een hele tijd in de gevangenis.

Het grootste deel van het boek gaat over Arthur. Hij woont bij zijn zus en oma maar heeft een grote hekel aan hen beiden. Als blijkt dat Oskar in de gevangenis zit, gaat Arthur diens vrouw Andrea “troosten” en blijft er een tijd wonen.

Later brengt hij (per ongeluk) een Duitser om op dezelfde dag dat Nederland wordt bevrijdt. Arthur weet niet of hij als held of misdadiger zal worden beschouwd en vlucht.

Het boek gaat eigenlijk over hele andere dingen: het vervreemd zijn van de maatschappij, het niet vertrouwen van wie dan ook (inclusief zijn weinige vrienden), hoe de bevrijding voor Arthur eigenlijk geen bevrijding is, slechte familiebanden.

De tranen der acacia’s: wat ik ervan vond

Het was een typisch Hermans boek: een man die zich anders voelt dan anderen en ook geen poging doet zich te gedragen naar de normen van de maatschappij. Arthur was een weinig active man die voornamelijk op de zak van anderen teerde.

Ik vond het weinig geslaagd dat er twee hoofdpersonen waren waarvan er één na een korte tijd nooit meer echt in beeld komt. Het was vreemd dat Hermans één van de hoofdpersonen links liet liggen, en ik had liever dat het boek dan helemaal alleen over Arthur ging. Ook kon ik Arthur en Oskar niet uit elkaar houden.

Hermans schrijft zó, dat het altijd wel prettig lezen is, ook als er een tijdje niet veel gebeurt. Toch vond ik het boek wat langdradig en had ik absoluut geen sympathie voor Arthur. Hij was een vervelende man die zijn zus en oma heel slecht behandelde en het liefst niets uitvoerde.

Toch is het niet allemaal negatief. Het verhaal op zich is best leuk, alleen het duurt allemaal wat lang. Hoewel ik niet dol ben op verhalen die zich afspelen in de tweede wereldoorlog vond ik dat hier geen probleem. De oorlog gaf een inderessante achtergrond waar mensen zich anders gedragen dan ze normaal zouden doen.

Alles bij elkaar wel een aardig verhaal, maar wat mij betreft zijn de modernere Hermans’ stukken leuker (zoals Nooit meer slapen, Uit talloos veel miljoenen, Au pair, Onder professoren).

Mijn waardering: 4/5

Ik las dit boek: omdat Hermans één van mijn favorite schrijvers is en dit boek had ik nog niet gelezen

Dit boek heb ik: gekregen van een vriendin (tweedehands)

Aanrader: Houd je van typisch Hermans, dan zit je hier wel goed

Genre: Literare fictie

4 reacties op “De tranen der acacia’s van Willem Frederik Hermans

  1. Pingback: Tweets that mention De tranen der acacia’s van Willem Frederik Hermans « De Boekblogger -- Topsy.com

    • Ik vind Hermans echt een heel goede schrijver, Nadine. *Onder professoren*inderdaad ook. Maar het leukste boek is denk ik *Uit talloos veel miljoenen *of misschien de korte novelle *Homme’s Hoest*. Misschien toch eens proberen? 🙂

  2. Misschien moet ik dat toch eens doen, Judith… Ik denk dat hij in België minder in de belangstelling staat dan in Nederland. Daardoor verdwijnt hij wat uit het gezichtsveld en denk je er ook niet aan om iets van hem te lezen.

Laat hier je reactie achter.

