Presentatie City2Cities – Internationale Literatuurdagen Utrecht

C2COp vrijdag hoorde ik voor het eerst over de Internationale Literatuurdagen (City2Cities) die van 9 to 21 april in Utrecht gehouden zullen worden.

Literatuur? Leuk! Ik lees “behoorlijk veel”. Internationaal? Even better. Ik lees veel buitenlands. In Utrecht? Naast de deur!

Dat klonk dus bij voorbaat al helemaal leuk. Op zondag 9 januari (gisteren dus) was er een presentatie in De Winkel van Sinkel met de lancering van het gebeuren.

Toen ik dat op vrijdag las, vond ik dat ik er maar eens een kijkje moest nemen. Op zondag vond ik dat eigenlijk niet meer, maar ach, zoals gezegd, naast de deur en ik had al aan verschillende mensen (die zelf geen interesse hadden) verkondigd dat ik zou gaan, dus stapte ik voor het eerst het mooie café De Winkel van Sinkel binnen.

Mocht je daar nog nooit geweest zijn, loop er eens binnen voor een drankje of een koffie, of ga er heen als er een bandje is! Kroonluchters, plafonbalken en houten trappen, wat een sfeer!

De City2Cities presentatie was in een bovenkamer. Michael Stoker (programmering) en Rudi Wester (voorzitter) leidden de presentatie. Tijdens de literatuurdagen staan (dit jaar) Stockholm en Edinburgh centraal. Er zullen optredens zijn van schrijvers, dichters en muzikanten uit deze steden (én Utrecht). Er zijn lezingen, speelfilms en concerten.

Wie er precies zullen komen, is nog niet bekend (gemaakt). Denk aan de Zweedse misdaadschrijvers, waarvan er vast een aantal uit Stockholm komen. Sherlock Holmes, de beroemde detective, komt uit Edinburgh¹ en ook heb ik de naam Ian Rankin horen vallen.

Spiekend op de folder die alle aanwezigen kregen, zijn de volgende data bekend (text (bijna) letterlijk van deze folder overgenomen):

9 & 10 april: C2C Street – Grote openingsmanifestatie dwars door de stad, met een boekenmarkt, hapjes en drankjes uit de drie steden, optredens van schrijvers en muzikanten, dichters achter de voordeuren en literaire wandelingen.

11 april: Pippi, Harry, Nijn – Een avond over de kinderhelden Pippi Langkous, Harry Potter en Nijntje als moderne conflictbemiddelaars.

14 april: Young poets society – Jonge dichters uit Edinburgh, Stockholm en Utrecht vertalen elkaars werk.

15 april: Thrillernight – Met detectives, thrillers, misdaadauteurs en spooktochten een avondje griezelen langs de Oudegracht.

16 april: Really Terrible Orchestra – Uit Edinburgh, stond in de grote zalen over de hele wereld.  Nu op C2C met zeer verrassende gastmuzikanten.

17 april: C2C op Culturele Zondag.

19 april: Translation slam.

21 april: Belle van Zuylenlezing.

Klinkt goed? Op de website van City2Cities wordt de komende maanden meer informatie bekend gemaakt.

Na de inleidingen interviewde Rudi Wester de schrijfster en dichter Anna Enquist (die een band met Stockholm heeft, maar niet met Utrecht, ze woont in Amsterdam) en de dichter Ingmar Heytze (die een band met Utrecht heeft en best eens naar Edinburgh zou willen maar weinig animo kan opbrengen voor Stockholm).

Zowel Heytze als Enquist lazen drie gedichten voor. Die van Heytze over Utrecht (waar hij stadsdichter is) en Enquist over Stockholm, waar haar twee kinderen een tijdje gestudeerd hebben. Helaas, voor gedichten ben ik te ongeduldig. Heel soms lees ik er eentje en denk, ach, dat moet ik vaker doen. Ook bij het horen van deze gedichten dacht ik, ach leuk, en mijn gedachten dwaalden af. Wat ik er toch nog van meegekregen heb, was beslist leuk om aan te horen.

Heytze

Na afloop was er nog een drankje, dat ik niet uitgezeten heb.

En was het leuk? Ja, wel aardig zoiets mee te maken. Het is in ieder geval een goede oefening in het Alleen Ergens Heen Gaan, wat ik tijdens de literatuurdagen ook wel verwacht te doen. Mocht Alexander McCall Smith zijn opwachting maken, dan krijg ik vast M. wel mee, en P ook wel. Toch, dames? En ach, onze eigen boekgroep zit toch vol met liefhebbers? Het wordt vast erg leuk en gezellig.

¹ Ik wéét dat Sherlock Holmes geen schrijver is, en als dat als zo was, dan was deze beste man al jaren dood. Ik bedoel niet dat hijzelf komt, maar dat er waarschijnlijk “om hem heen” iets georganiseerd wordt.

Fotoverantwoording: Als boekblogger met slechts een cameraatje op mijn (technisch hoogwaardige à la 2009) telefoontje voelde ik me het kleine (zeer kleine) zusje van de dames en heren met echte cameras waar een stuk of 20 cm lens uitsteekt. In die hoedanigheid durfde ik niet op te staan om fantastische shots te maken, en moeten jullie het met deze mindere kwaliteit fotos doen.

Toch moeten wij boekbloggers onze niche binnen de pers zeker proberen te vinden. Wij publiceren tenslotte ook! Eén boekbloggerkennis van mij is als “Presse” naar de Frankfurter Messe geweest en ik hoor ook regelmatig van amerikaanse collegas die als “press” toegelaten worden op boekenbeurzen en -festivals.

Als ik echter denk aan de 150.000 lezers voor wie een lokale krantenjournalist zijn fotos maakt, mag deze van mij iets vaker in de weg van het publiek staan om fotos te maken, dan uw eigen Boekblogger, die de 150.000 helaas nog niet haalt.

door Leeswammes Geplaatst in Boeken Getagged

Laat hier je reactie achter.

