Nigella’s Kerst van Nigella Lawson

Nigella's Kerst van Nigella Lawson
Wat een verrassing! Dit boek heb ik gewonnen via watleesjij en Uitgeverij Contact, maar dat wist ik nog niet toen dinsdagavond de bel ging en de postbode mij dit boek overhandigde. Dat was een enorm leuke verrassing! Want Nigella is een hele bekende voor mij. Ik kende haar als t.v. kok in Engeland en sinds ik weer in Nederland woon, ben ik haar programma’s blijven volgen.

Ik heb het boek Hoe te eten van haar, maar daar maak ik slechts één recept uit. Het is namelijk een boek zonder fotos en dat inspireert niet zo. Nigella’s Kerst bevat heel veel fotos en nodigt echt uit om de recepten te lezen en te maken.

Pas op: dit wordt een verkooppraatje, want ik vind dit boek fantastisch!

Nigella’s Kerst: Beschrijving

Dit boek is gericht op het kerstgebeuren en staat vol met kerstrecepten. Maar dat niet alleen! Er staan ook heel veel recepten in die heel goed te maken zijn voor speciale gelegenheden, gezellige etentjes met vrienden of gewoon door de week, voor het avondeten.

Een gedeelte van het boek (maar niet het grootste gedeelte) is bestemd voor het typische Engelse kerstdiner: kalkoen, vulling, gebraden pastinaken, oven-gebakken aardappels, spruitjes, cranberrysaus, en Christmaspudidng. Mocht je je gasten met een Engels kerstdiner willen verrassen, dan kun je alles in dit boek vinden, inclusief tijdschema hoelaat er wat gedaan moet worden om precies om 14.30 uur aan tafel te kunnen.

Er staan cocktails en canapes in het boek, soepen en sauzen, kerstgebak, zelfgemaakte eetbare presentjes (zoals chutney), warme dranken, brunchgerechtjes en nog veel meer.

Nigella’s Kerst: Wat ik ervan vond

Een heel leuk boek vol met prachtige recepten en mooie fotos die uitnodigen tot kokkerellen. Ik heb al een paar gerechten in gedachten die ik met Oud & Nieuw wil maken. Vooral de bakrecepten (koekjes, cakes en taarten) spreken mij zeer aan. Wat denk je van een chocolade-vruchtencake, mince pies (ook typisch Engels), panforte, en koekjes met cranberry’s en witte chocolade (hmm).

Voor sommige gerechten heb je wel ingredienten nodig die hier minder makkelijk te kopen zijn. Zoals kastanjepuree of chocoladecakes uit de winkel (“van 350 gram”) en zelfs ingredienten die ook in Engeland niet overal te koop zijn (waarvoor er achterin een lijst met leveranciers is opgenomen). In sommige gevallen is daar makkelijk omheen te werken, in andere zal het zoeken worden naar de juiste ingredienten.

De meeste recepten zijn makkelijk. Er wordt niet altijd verwacht dat alles zelfgemaakt wordt, zoals de chocoladecakes uit de winkel, hierboven. Deze worden in de tiramisu gebruikt waardoor het bereiden van de tiramisu niet echt veel werk is. Sommige recepten zijn natuurlijk wel bewerkelijk, zoals de kerstpudding, maar dat is te verwachten. Soms is het slecht een kwestie van wat ingredienten bij elkaar gooien en roeren maar. Makkelijker kan niet.

Met Nieuwjaar ga ik waarschijnlijk de “potjes met kastanjepuree en chocola” maken. Het recept daarvan staat op mijn andere blog (in het Engels).

Eet smakelijk!

Mijn waardering: 5/5

Ik las dit boek: omdat ik het gewonnen heb én een fan van Nigella en lekker koken ben.

Oorspronkelijk uitgegeven in: 2008 (in het Engels)

Aantal bladzijden: 275

Aanrader: Absoluut! Ik ben natuurlijk al bekend met Nigella en dat scheelt misschien. Als je van koken houdt en eens iets anders wilt proberen dat redelijk normale ingredienten gebruikt en niet moeilijk klaar te maken is, dan is dit een prima boek voor jou. Ook als het geen Kerstmis is.

Toegift: Op http://www.nigella.com vind je vanalles over Nigella en haar kookkunsten, zoals het recept van de dag en andere recepten, haar boeken, uitleg en foefjes enz.

2 reacties op “Nigella’s Kerst van Nigella Lawson

  1. Ikzelf vind Nigella een van de beste koks op tv, zij kookt echt met liefde en houdt van eten. Toch heb ik nog nooit een recept van haar gemaakt. Misschien moet ik dat toch maar eens doen.

Laat hier je reactie achter.

