De kostwinner van Henk Rijks

De kostwinner van Henk RijksDit boek (2010) las ik voor de Academica Debutantenprijs (longlist).

De kostwinner: Waar het over gaat

Tonk van Lexmond, de ik-persoon, denkt dat het allemaal lekker loopt op zijn werk, maar toch wordt hij ontslagen.

Een aantal maanden voert hij weinig uit, tot hij ontdekt dat er in de opslag container in zijn tuin, een grote hoeveelheid cocaine zit.

Hoewel hij zelf geen cocaine gebruikt en heel weinig van het wereldje weet, ziet hij zijn kans en besluit een eenmansbedrijf te beginnen dat cocaine verkoopt aan particulieren. Hij schrijft zijn businessplan en begint.

Als lezer vermoed je dat dit niet goed kan aflopen, maar zeker weet je het niet. Wat er precies gebeurt, verklap ik niet, maar het eindigt wel heel anders dan ik had verwacht.

De kostwinner: Wat ik ervan vond

Het boek leest heerlijk weg en ik had geen enkel probleem met de (illegale) verkoop van drugs. Het boek is zo geschreven dat het helemaal logisch is en vanwege Tonk’s gedegen voorbereiding, is het gewoon een business zoals elk ander.

Niet alleen werkeloosheid en drugsgebruik worden in dit boek behandeld. Het beschrijft ook heel goed (voor zover ik als vrouw dat kan zien) het (wat belegen) huwelijk van Tonk en de verleiding om vreemd te gaan.

Door het boek heen vertelt Tonk over de klanten waar hij langsgaat om zijn cocaine te verkopen. Twee keer stoorde mij het dat de klant een lange verhandeling hield over een politiek onderwerp. Dit was duidelijk een vehicle om een bepaald standpunt (al dan niet de schrijver’s eigen) naar voren te brengen en had met het verhaal verder niet veel van doen.

Het einde (de afloop) was onverwacht en vergezocht. Dat Tonk aan het eind van het boek doet wat hij doet had ik niet verwacht en was volgens mij ook niet nodig, zelfs gegeven de dramatische voorvallen die zich net voor het einde van het boek afspelen (deze vond ik ook wat vergezocht). Maar goed, voor een goed oordeel hierover weet ik niet genoeg van de drugshandel!

Mijn waardering: 4/5

Kandidaat voor de Academica Debutantenprijs: 8/10

Ik las dit boek: omdat het genomineerd is op de longlist van de Academica Debutantenprijs

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aanrader: Een leuk, modern boek met een wat vreemd einde. Voor de meeste mensen die van Nederlandse literatuur houden zeer leesbaar.

Extra: Zie ook mijn recensie van Incognito

4 reacties op “De kostwinner van Henk Rijks

  1. Heb in België nog niets over dit boek gehoord. Ik lees meestal niet zo graag over drugs en druggebruikers, maar hier is het natuurlijk het hoofdonderwerp en niet zo maar iets dat erbij gehaald werd om het boek ‘modern’ te maken.

    • Hee Nadine, mijn (bijna) enige commentator (die Nederlanders durven echt niet. Vreemd he?) 🙂

      Dit gaat eigenlijk niet over drugsgebruikers, alleen als klanten van de verkoper en er worden zeer weinig drugs ingenomen gedurende het verhaal. Het gaat meer over een man die probeert een bestaan op te bouwen, hoewel op een ietwat vreemde manier.

  2. Pingback: Twee dagen Manuscripta 2012: Zaterdag | De Boekblogger

  3. Pingback: Boekrecensie: Incognito door Henk Rijks | De Boekblogger

Laat hier je reactie achter.

