Het geheim van Den Haag van Joost Heldeman

Dit boek (2009) las ik voor de Academica Debutantenprijs (longlist). Het is een dun boekje (157 bladzijden) dat makkelijk in een paar uur te lezen is.

Het geheim van Den Haag: Waar het over gaat

De schrijver neemt zichzelf als hoofdpersoon en vertelt het vehaal in de eerste persoon. Hij werkt op een ministerie in Den Haag en krijgt regelmatig te maken met zaken waarbij het ministerie het publiek (én zichzelf) volkomen inefficiënt en ontoereikend behandelt.

Hij is dan ook erg tevreden als zijn baas hem vraagt een plan te maken om het ministerie te reorganiseren. Met een aantal collega’s begint hij een projectgroep om hieraan te werken. De projectgroep is heel goed in het bedenken van alle zaken rondom het project, maar de eigenlijke inhoud, (‘hoe gaan we reorganiseren’), wil niet zo lukken.

En zal zijn baas (en de minister) eigenlijk wel achter het uiteindelijk plan staan? Joost vindt het steeds lastiger om zijn werk naar behoren uit te voeren.

Uiteindelijk gaat het dan ook niet goed.

Het geheim van Den Haag: Wat ik ervan vond

Leuk boekje! Hoewel kort, was het precies lang genoeg. Het is volgens mij ook geen roman maar eerder een novelle (zie wikipedia):

Een novelle is een fictionele prozatekst die wat de omvang betreft tussen de roman en het korte verhaal geplaatst wordt.[…] Een novelle bezit een eenvoudige structuur en een klein aantal personages. Meestal omvat een novelle een bijzondere gebeurtenis en toont ze de hoofdpersonages op een beslissend moment in hun leven.

Dat klopt dacht ik helemaal!

Ik vond het prachtig hoe dit boek de ambtenarij in zijn (of een) werkelijke gedaante laat zien. Er wordt hard gewerkt op het ministerie, maar wat wordt er nu eigenlijk gedaan? En hoe is dit nuttig voor het publiek? De visie van de minister op dit alles is prachtig, maar hopelijk niet levensecht!

Het boekje vond ik dus erg leuk om te lezen. Maar nu de Academica Debutantenprijs: volgens de website is dit een literaire prijs. Maar is dit boek literair te noemen? Ik vind het moeilijk te zeggen waar de grens ligt tussen “literair” en “niet-literair”. Echter, dit boek zou in een ander jasje misschien ook als “lad-lit” (chick-lit voor mannen) kunnen worden aangemerkt. Of als “amtenaar-lit”!

De wijze van schrijven is vlot, modern, maar niet bijzonder poëtisch. Als literair debuut heb ik dus mijn twijfels over dit boek, maar als mededinger voor de Academica Debutantenprijs (even afgezien van het literaire niveau) gaat dit boekje vooralsnog niet in mijn virtuele prullenbak.

Leuk: De vele voorbeelden in het boek van de inefficiëntie van de werknemers op het ministerie. Wat de minister er zelf van vindt. Hoe de lezer langzaamaan begint te begrijpen dat het misschien niet goed gaat aflopen.

Minder leuk: Ik zou het boekje zelf nooit kopen vanwege de weinige bladzijden. We hadden wel iets meer over Joost zelf mogen te weten komen en over het leven buiten zijn werk.

Mijn waardering: 4/5

Kandidaat voor de Academica Debutantenprijs: 7.5/10

Ik las dit boek: omdat het genomineerd is op de longlist van de Academica Debutantenprijs

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Aanrader: Ja, ook voor mensen die niet zoveel lezen. En voor ambtenaren!

2 reacties op “Het geheim van Den Haag van Joost Heldeman

  1. Het lijkt me inderdaad wel een boekje om te lezen, maar niet om te kopen. Ik lees net als jij heel snel en wil niet elke zin analyseren (zoals je schreef bij je bespreking van Tender is the Night) en dan lijken boeken die je op korte tijd uitleest toch wat verspilling van geld.
    Ik heb trouwens nooit van deze Academica Debutantenprijs gehoord, is die alleen voor “Hollandse” boeken?

Laat hier je reactie achter.

