Vaslav van Arthur Japin

Vaslav van Arthur JapinVaslav (2010) is het nieuwste boek van Japin. Zoals gewoonlijk, heeft Japin ook hier een bestaande persoon en gebeurtenissen genomen en daar zijn boek op gebaseerd.

In dit geval weet ik niet of dat helemaal zo goed werkte, niet zoals bij De overgave. In Vaslav gaat het om de danser Vaslav Nijinski en draait het allemaal om die ene dag waarop Nijinski besluit niet meer te dansen. Nooit meer.

Dit is op zichzelf heel mooi uitgewerkt, en het verhaal van het leven van Nijinski vóór deze dag was ook best interessant, maar deze roman ging ook in op het verdere leven van Nijinski.

Voor mij was dat te summier om interessant te zijn, en had best weggelaten mogen worden. Aan de andere kant is dáár waarschijnlijk ook wel een heel boek over te schrijven, maar daar gaat Vaslav nu eenmaal niet over.

Vaslav: Het verhaal

Anna Pavlova & Vaslav Nijinsky in Le Pavillon ...

Anna Pavlova & Vaslav Nijinsky – Image via Wikipedia

Vaslav Nijinki was een balletdanser uit Polen. In het boek wordt slechts één dag uit zijn leven beschreven, maar wel een heel belangrijke dag: dit is de dag waarop hij besluit nooit meer te dansen en voortaan zwijgend door het leven te gaan.

Op deze dag wordt er een benefietvoorstelling georganiseerd voor het Rode Kruis en Vaslav zal voor het publiek dansen.

Het verhaal wordt begonnen door Peter, de huisbediende in het huis in Sankt Moritz waar Nijinski, zijn vrouw Romola en hun dochtertje Kyra een jaar geleden zijn komen wonen.

Peter is zelf zijn hele 40-jarige leven nog niet uit het dal weggeweest en heeft al vaak mensen van buiten meegemaakt als reisleider. Hij is al jaren samen met de vrouw die hij vanaf zijn jeugd al kent, maar om de één of andere reden zijn ze nog steeds niet getrouwd.

Peter vertelt het verhaal van ’s morgens vroeg tot een uur of 12 s’middags. Hij vertelt tussendoor ook over het jaar dat hij al bij de Nijinski’s heeft doorgebracht en over zijn eigen jeugd.

Daarna neemt de vroegere manager van Nijinski, Diaghilev, het verhaal over. Hij vertelt vooral over de cariere van Vaslav en hoe deze verstoord werd door het huwelijk met Romola.

Romola verhaalt over haar huwelijk met Vaslav (en hoe zij hem veroverde) en over de tijd ná die dag in het boek, d.w. z. over Vaslav’s hele verdere leven.

Hierna vertelt Peter het eind van het verhaal: gaat de voorstelling nog door, en zo ja, wat gebeurt er dan?

Vaslav: Wat ik ervan vond

Het verhaal dat Peter vertelde was het meest interessant. Dit kwam denk ik omdat Peter op een mooie manier zijn ervaringen met dit vreemde gezin bewoord, als de simpele en wereldvreemde man die hij is.

Ook zat er een sterk tijdsverloop in Peter’s verhaal omdat er telkens melding werd gemaakt van de tijd (uren en minuten). Zo zat er een duidelijke lijn in het verhaal.

Bij Diaghilev was deze tijdsbeleving minder hoewel er door Peter wel werd bijgehouden hoeveel tijd men nog had.

Bij Romola was dit het minst het geval, omdat zij vanuit de (dan verre) toekomst terugkijkt naar de gebeurtenissen van lang geleden. Het verhaal stond daardoor een beetje stil en ik vond dit gedeelte het minst interessant.

Ook was Romola’s verhaal nogal bitter, omdat zij door vele mensen tegengewerkt en beschuldigd werd. Dat was in het echt natuurlijk ook zo, maar het las niet zo prettig, vond ik!

Peter en Diaghilev beschreven op de dag zelf wat er op dat moment gebeurde en keken terug naar het verleden terwijl Romola vanuit de verre toekomst terugkeek naar de tijd vóór deze dag (het verleden), de dag zelf, en de tijd erna (de toekomst). Dit paste voor mij niet echt.

Hoewel ik nooit van Vaslav Nijinski had gehoord en na dit boek ook geen verdere belangstelling voor hem heb, was het boek redelijk interessant. Zoals vaker bij een boek van Japin, is de schrijfstijl voor mij belangrijker dan het verhaal.

Ik vond het een mooi boek, maar het wordt zeker niet mijn favorite boek van Japin. Daarbij moet ik wel melden dat Japin één van mijn favorite Nederlandse schrijvers is!

Waardering: 4/5

Ik ben naar “Een literaire avond met Artur Japin” geweest, waarin hij voorleest uit zijn boek en leuke wetenswaardigheden eromheen vertelt. Hiervan kun je het verslag hier lezen.

Extra: Zie ook mijn recensie van Maar buiten is het feest.

5 reacties op “Vaslav van Arthur Japin

  1. Ik heb Vaslav toevallig voor mijn leeslijst gelezen voor school. Nou heb ik nog nooit eerder iets gelezen van Japin, maar dat ben ik nu wel van plan. Ik vond Vaslav een goed boek met een verrassende wending.

Laat hier je reactie achter.

