Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje

Dit boek (2008) gaat over discriminatie en buitenlanders in Nederland. Over Joden, Marokkanen, Surinamers en Antillianen.

Alleen maar nette mensen: Het verhaal

De hoofdpersoon is David Samuels, van Joodse afkomst maar met een Marokkaans uiterlijk. Hij woont in Amsterdam en heeft een paar jaar geleden zijn middelbare school diploma gehaald. Nu weet hij niet wat hij wil gaan doen.

Zijn vrienden zijn allemaal gaan studeren, maar een paar ervan, Daan en Bas, ziet hij nog regelmatig. Zijn vriendin Naomi, ook van Joodse afkomst, kent hij al jaren.

Maar hij vindt zijn relatie met Naomi een beetje gezapig worden en wil meer: hij zoekt en vindt een donker meisje en komt zo terecht in een hele andere cultuur, die van de Surinamers in de Bijlmer.

Het boek gaat er voornamelijk om, waar David bijhoort: bij de blanke Nederlanders, of, gezien zijn uiterlijk, bij de allochtonen? Het verhaal is een zoektocht naar een cultuur en manier van leven waarin hij zich prettig zal voelen.

Alleen maar nette mensen: Wat ik ervan vond

Vlot geschreven. leest lekker weg. Zelfs al ben ik geen jongeman, niet een jaar of twintig, en heb ik geen allochtoons uiterlijk, toch kon ik mezelf redelijk inleven in David. Ik kon het met zijn manier van leven niet eens zijn, maar ik vond het wel passen bij deze jongen.

Ik weet niet of het boek mijn vooroordeel of juist mijn kennis over jonge Surinaamse vrouwen en mannen in Nederland bevestigt. Ik weet namelijk van de statistieken dat er veel Surinaamse tieners met kinderen zijn. Dat was in dit boek ook het geval. En Surinaamse mannen die niet bij één vrouw blijven hangen, maar van de één naar de ander gaan, ook al hebben ze een kind bij een vrouw.

Dat soort zaken komt hier aan de orde en nog veel meer dat door “nette mensen” over het algemeen niet positief beoordeeld wordt.

Over die “nette mensen” gesproken: in de straat waar Davids ouders wonen, wonen (volgens hen) Alleen maar nette mensen, d. w.z. geen allochtonen. Als je zo leest wat er bij de Surinamers zoal gebeurt, kun je je wel een beetje voorstellen dat zij niet als nette mensen gezien worden.

Is het boek dus discriminerend? Ik weet het niet. Het boek probeert zeker duidelijk te maken hoe de verschillende bevolkingsgroepen elkaar discrimineren en weinig interesse hebben elkaar beter te leren kennen.

Wel een aardig boek. Vooral heel goed geschreven.

Waardering: 4/5

Extra: Lees ook mijnm recensie van Beste vriend van Robert Vuijsje

Laat hier je reactie achter.

