Een aanzienlijke vertraging van Anton Koolhaas

Een aanzienlijke vertraging by Anton KoolhaasAl jaren had ik niets meer gelezen van Koolhaas terwijl ik zijn boeken in het verleden met plezier las. Vanwege een tere huid en vooral De laatste goendroen vond ik prachtig. Toen ik Een aanzienlijke vertraging tweedehands tegenkwam, was er een onmiddelijke “O ja, Koolhaas!” en ik kocht het boek dan ook meteen.

Het verhaal gaat over Frederick Verhoeven, een weduwnaar in goeden doen, die jaren na het overlijden van zijn vrouw nog een laatste bief van haar in handen krijgt. Zij verwijt hem niets gedaan te hebben om de executie van Caspar, hun zoon, in de 2e wereldoorlog te voorkomen.

Door de NSB een grote som geld te betalen had hij de exectuie mogelijk kunnen voorkomen, hoewel Caspar dan naar een concentratiekamp gestuurd zou zijn en dat waarschijnlijk ook niet zou hebben overleeft. Frederik wil alsnog weten hoe anderen over hem denken en of zij ook vinden dat hij over de brug had moeten komen.

Na zijn eigen familie en die van zijn vrouw te hebben bezocht, komt hij op het spoor van een oude studievriendin, Jos, die op haar sterfbed blijkt te liggen. Hij ontdekt dat ook zij heeft nagelaten iets te doen voor haar zoon, wat hem mogelijk het leven heeft gekost. Hij is al jaren vermist. Om nu eindelijk een goed te doen belooft Frederik op zoek de gaan naar deze zoon.

Het boek gaat over schuldgevoelens, slechte huwelijken en hoe gedrag in het verleden het hele leven gevolg blijkt te hebben. Best een mooi boek. Het begin was wat langzaam. Frederik is geen leuke man dus dat maatke het mij als lezer moeilijk om te willen dat het goed ging met hem in het verhaal. Het interesseerde me niet zo hoe het met hem af zou lopen. Toch was het een leuk boek om te lezen.