Wat willen boekbloggers van uitgeverijen?

Boekbloggersbijeenkomst

Foto credit: Anna van Anna’s Leesreis
Vlnr: Joke, Judith, Hella, Cathelijne,
Koen, Bettina en Erik

Boekbloggersbijeenkomst

Nederlandse (en buitenlandse) boekbloggers vormen een community. We vinden het leuk om elkaars blog te volgen, we reageren op elkaars blogartikelen, wisselen ideeën uit en proberen af te spreken om elkaar tijdens literaire evenementen te ontmoeten. Of we organiseren gewoon zelf een bijeenkomst.

Afgelopen zaterdag was de vierde bijeenkomst van een groepje bloggers (in steeds wisselende combinaties). Er waren een aantal nieuwe bloggers, en een aantal die elkaar ondertussen al aardig begint te kennen. We praatten over boeken, boekenkasten, nog-te-lezen stapels en hadden speciaal voor deze bijeenkomst het boek The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry van Rachel Joyce gelezen. Daar hebben we inderdaad ook over gepraat, maar te snel was de tijd om en moesten de deelnemers weer naar hun respectievelijke windstreken vertrekken.

Eén vraag hield mij later nog bezig. Die kwam van Cathelijne, die vanuit haar beroep (zij doet marketing voor uitgeverijen, o.a., via Not Just Any Book) de vraag stelde: Waar kunnen uitgeverijen bloggers mee helpen, behalve het geven van een boek? Eerlijk gezegd kwamen we daar niet zo uit. Wilden we eigenlijk wel iets? We wilden wel een makkelijker manier om recensieboeken aan te vragen, maar verder kwamen we eigenlijk niet. Pas achteraf bedacht ik nog (veel) meer, en draaide de vraag om: Wat willen boekbloggers van uitgeverijen?

Wat willen boekbloggers van uitgeverijen?

Na 2,5 jaar bloggen in de Nederlandse én de buitenlandse boekblogcommunity weet ik eigenlijk best wel een beetje wat wij bloggers van uitgevers willen. Dus hier mijn antwoord:

  • Gratis boeken. Ja, dat dacht je al he? Het maakt niet uit hoeveel we nog te lezen hebben, een gratis boek is altijd leuk. Hoewel… boekbloggers hebben reuzesnel in de gaten dat, net als met die bekende lunch, die boeken ook niet zo heel erg gratis zijn:
    • ze moeten gelezen worden,
    • er moet een zinnige recensie geschreven worden,
    • en dat meestal in een redelijk tijdbestek.
      Dit is toch heel anders dan boeken die je zelf koopt of leent: daar geldt geen tijdsdruk, een recensie is optioneel, en zelfs het lezen van het boek is geen verplichting. Iemand die alleen voor de gratis boeken een blog begint, valt daarom vaak heel snel weer af. En wat denk je van het aantrekken van bezoekers? Dat kost ook tijd. Dan moet je echt plezier hebben in het bloggen an sich, met of zonder gratis boeken.
  • Boeken die ze graag willen lezen. Sommige uitgevers sturen “op de bonnefooi” boeken naar boekbloggers. Die zijn in eerste instantie heel blij met weer een leuk boek erbij, maar… is het wel leuk genóeg? Misschien stellen ze het lezen en recenseren wel (definitief) uit omdat het toch niet zo trekt als al die andere boeken die er nog liggen. Een idee: sommige buitenlandse uitgeverijen sturen bloggers elke maand of kwartaal een email met een aantal te verschijnen boeken, waaruit de bloggers er dan een klein aantal mogen kiezen. Zo bepaalt de uitgever welke boeken extra aandacht krijgen maar kan de boekblogger kiezen welke ze wil lezen.
    .
  • Een kans krijgen. Ook kleinere boekblogs verdienen een kans:
    • Op (Google) Search zijn ook recensies van kleine blogs (blogs met weinig aanloop) terug te vinden. Dus zoekt iemand naar een boek waarover maar weinig recensies geschreven zijn, dan staat dat kleine blog toch (bijna) bovenaan.
    • Vraagt de uitgever de blogger ook nog om de recensie ook op bol.com (of andere online site) te zetten, dan heeft hij zeker waar voor zijn boek!
    • Sommige kleinere blogs worden razendsnel groot. En hebben ze dan al genoeg contacten met andere uitgevers, dan hebben de overige uitgevers hun kans gemist (er is maar een beperkte mankracht om al die boeken te lezen en recenseren).
      .
  • Extra opties. Sommige boekbloggers vinden het reuze leuk om een kans te krijgen een interview te doen met de auteur van het boek dat ze aan het lezen zijn. Dat kan heel eenvoudig per email, of evt. in persoon. Ook is het leuk af en toe een boek ter beschikking te stellen voor een weggeefactie. Dit trekt nieuwe lezers naar het blog en geeft het boek extra aandacht. Dit is dus voor zowel de blogger als de uitgever aantrekkelijk. Meestal is één boek wel genoeg. Je hoeft er niet meteen 3 of 5 weg te geven, dat trekt weinig extra bezoekers.
    .
  • Een uitnodiging. Als je als uitgever écht een goed contact wil met bloggers, nodig ze dan een keertje uit. Voor een auteursbezoek/signeersessie, geef ze kaartjes voor een literair evenement, voor een in-house evenement, een workshop Recensies Schrijven of een speciale bloggersbijeenkomst (met hapjes, drankjes, auteurs, en een goodie bag). Een blogger heeft maar zoveel vrije tijd om te lezen en te bloggen. Doen ze dat met jouw boeken, of met die van de leuke, actieve concurrent?
    .
  • Een manier om in contact te komen. Vaak weten bloggers niet bij wie ze moeten zijn om een recensieboek aan te vragen, of uitgevers daar wel prijs op stellen, en of er ook een bloggerdatabase is waar ze aan toegevoegd kunnen worden. Meer informatie (bijvoorbeeld via de website) zou dus handig zijn.
    .
  • Antwoord! Wij willen graag een antwoord op onze emails. Of je ons nu wel of niet kan helpen met onze vraag, geef even snel een antwoord. Te druk? Wat denk je van de blogger? Die doet dit náást zijn baan, vrijwillig erbij. Laat zien dat je boekbloggers waardeert.
    .
  • Een bedankje. In het verlengde van het bovenstaande, stuur even een bedankje als een blogger je een link naar haar recensie heeft gestuurd. Even snel een Bedankt voor de recensie!  is niet zo moeilijk te sturen, maar is wel zo fijn om te ontvangen.

Zo blijkt er toch nog best veel te zijn, wat boekbloggers van uitgevers willen. Maar niet elke boekblogger zal dit allemaal willen. Sommigen willen zelfs helemaal niets: gewoon hun eigen (gekochte) boeken lezen en verder niets. :-)

Achterliggende gedachten bij bovenstaande zijn natuurlijk dat ik ervan ben uitgegaan dat uitgevers het nuttig vinden dat boekbloggers hun boeken recenseren, en daar graag moeite voor doen; dat boekbloggers maar een beperkte tijd hebben om aan hun hobby te besteden, dat ze vooral daarom graag gewaardeerd worden.

Ben jij boekblogger? Kun jij je hierin vinden? Wat wil je nog meer?

Zit je in het uitgeversvak? Hopelijk heb je hier wat aan. Opmerkingen zijn welkom!

66 reacties op “Wat willen boekbloggers van uitgeverijen?

  1. ik heb gemerkt dat niet iedere uitgeverij even geïnteresseerd is in boekbloggers, en dat is prima, maar laat dat dan op een beetje een nette manier weten (in plaats van gewoon niet reageren)..

    merk jij dat uitgeverijen naar jou luisteren? nu is jouw blog natuurlijk een stuk groter en beter bezocht dan de mijne – maar dat zou toch eigenlijk niets mogen uitmaken..?

    goede blog! ik ben zeer benieuwd naar alle reacties..

    • Kim, klopt. Sommige uitgeverijen beantwoorden hun email niet eens terwijl andere de boeken zowat in je schoot werpen. Ik hoor vaker klachten dat uitgevers niet reageren en dat vind ik heel jammer.

      Ik merk inderdaad wel dat ik redelijk makkelijk aan boeken kan komen. Soms benaderen uitgeverijen mij, ipv andersom. Dat is helemaal makkelijk. Blog “grootte” (dwz aantal bezoekers) maakt zeker wel uit, want de uitgevers willen natuurlijk een zo groot mogelijk publiek voor de recensie. Maar zoals je in mijn stukje ziet, kan een kleiner blog ook best een bijdrage leveren.

    • Het kan inderdaad zo zijn dat een uitgeverij meer aandacht geeft aan reguliere pers. Maar wat ook van invloed is: hoe toont je blog (verzorgd qua vormgeving? Is de tekst goed leesbaar – zwarte tekst, witte achtergrond)? Welke naam heeft de blog (en daarmee welke toon)? Wat is je schrijfstijl (zijn recensies/besprekingen uitgebalanceerd, evenwichtig)? Hoeveel bezoekers trekt de blog? Heb je ook een Twitteraccount (een pré)? Ben je makkelijk bereikbaar (is je mailadres snel vindbaar)? Sommige bloggers noemen hun bezoekcijfers op een aparte pagina. Wat ook handig is voor uitgeverijen: ergens aangeven (in je bio bijvoorbeeld) welk soort boeken je graag leest. En welke niet.

      • Bedankt voor je reactie en tips, Cathelijne. Het zal zeker een heleboel schelen hoe je overkomt op een uitgever (en dus op het leespubliek). Sommige bloggers hebben een aparte Review Policy (Recensie regels) op hun blog waar precies staat welke genres ze lezen en wat ze voor een schrijver/uitgever kunnen betekenen (de mijne staat bij Recensies).

  2. Leuk! Dat zet me aan het denken. Wat wil ik? Ik denk dat het in grote lijnen wel overeenkomt, terwijl ik over kinderboeken blog, toch een heel ander genre. :-)

    Wat zijn dan de verschillen? Dat zit hem vooral in beeldmateriaal. Illustraties en vormgeving zijn natuurlijk superbelangrijk voor kinderboeken. Maar ik schroom om uitgeverijen daarmee lastig te vallen en los het daarom anders op. Toch zou het fijn zijn als ik ze soms kan (durf!) te benaderen voor beelden van binnenwerkillustraties.

    Ook belangrijk: zelf kunnen kiezen en plannen. Ik werk vaak met maandthema’s. Dan past een boek van een uitgeverij misschien net niet in de maand dat een boek wordt aangeboden, maar wel twee maanden daarna. Terwijl de uitgeverij misschien liever meteen een blog erover ziet.

    • Mevrouw, je bent te bescheiden. Houd in de gaten dat de uitgevers jou niet zomaar een pleziertje willen doen – ze willen vooral dat hun boeken bekendheid krijgen. Dus hebben zij jou ook nodig!

      Als jij dus beeldmateriaal nodig hebt, vraag erom. Als ze het hebben, zullen ze maar al te blij zijn dat er door jou aandacht aan het boek wordt besteed en graag meewerken (indien ze in het concept van de boekblogger geloven, tenminste).

      Als je een boek krijgt aangeboden dat niet in het thema van de maand past: vraag of het ook later kan. Dat boek ligt ook over twee maanden nog wel in de winkel, mag je hopen. Niet zomaar aannemen dat ze dan niet meer willen: vraag het gewoon even.

      Houd in het algemeen in de gaten: je kunt de uitgeverijen gratis publiciteit geven dus wees niet bang om ergens om te vragen. En als ze nee zeggen heb je nog niets verloren. Je mag best wel je stem laten horen. Ik wel eens een boek van een (UK) uitgever gekregen omdat ik (hen) op Twitter schreef dat het me zo’n leuk boek leek en of ze nog recensie-exemplaren hadden. Want soms hebben uitgeverijen een stapeltje liggen waar ze nog geen bestemming voor hebben…

  3. Toch nog een aanvulling :-). Ik vind het altijd leuk als er op de site van de uitgeverij een quote en/of link naar mijn bericht over dat boek wordt gezet. Bij een leuke, positieve bespreking lijkt me dat ook in het belang van de uitgeverij. Toch doen lang niet alle uitgeverijen dat… Maar misschien is dat ook wel minder bij kinderboekuitgeverijen.

  4. Ik kan me er wel helemaal in vinden :) We hebben het afgelopen jaar vrijwel alleen maar recensies geschreven over boeken die we zelf kochten/leenden, maar dat waren eigenlijk alleen maar ‘oude’ boeken (niet dat dat niet leuk is), maar je wilt je bezoekers toch ook de nieuwste pareltjes laten zien :)

      • In jouw geval zou ik gewoon eventjes op de website gaan en dan naar contact gaan, waar je meestal wel een marketing e-mail adres hebt voor online recensenten. Je stuurt ze een beleefd mailtje waarin je kort je blog, doelgroep, etc vermeldt en wat je graag zou lezen en meestal reageren ze wel met een ja of een nee.

      • Ja,daar sluit ik me bij aan. Dat moet werken. Hoor je niets terug, tja, dan is het jammer. Maar de uitgever is jou niets verschuldigd hoewel een beetje beleefdheid geen kwaad kan, natuurlijk.

    • Nina, inderdaad is het leuk om de nieuwste boeken te recenseren. Ik wissel het zelf af, maar voor je lezers is het vaak heel leuk om op je blog de boeken te zien die ze ook in de boekwinkel zien liggen.

      • Ik heb een aantal mailtjes gestuurd en één reactie teruggekregen, maar misschien komt de rest nog (het is één week geleden). Maar ik vond het gewoon een beetje onduidelijk, heb inderdaad bij marketing / pers gekeken.

  5. Ik kan me eigenlijk wel vinden in wat je zegt, Judith.
    Voor de engelstalige boeken is er netgalley, wat ik een fantastische uitvinding vind voor de bloggers die erin geïnteresseerd zijn, maar hier heb je inderdaad niets. De manier van contacteren zou toch echt gemakkelijker mogen hoor.
    Daarnaast vind ik dat van het bedankje ook helemaal op z’n plaats. Bij een bepaalde uitgeverij hebben Ellen of ik nu al een aantal boeken gerecenseerd en we stuurden telkens een tweet en een e-mail, zoals gevraagd, maar een reactie hebben we niet gekregen.
    Onlangs kregen we ook een boek via de auteur, maar de uitgeverij had er nog een ander boek bijgestoken. Die moeite hadden ze zich beter bespaard, want ik betwijfel of we het gaan lezen, mijn stapel is al hoog genoeg met alles wat ik wel wil! :)
    Leuk artikel!

    • Katrien, fijn dat ik ook namens jou geschreven heb. :-)

      Netgalley is heel handig, maar volgens mij vragen we met z’n allen wel veel meer aan dan we gelezen krijgen. Ik kan het nog net bijhouden (want ik heb tenslotte in de review policy staan dat ik *alles* lees wat ik aanvraag) maar het valt niet mee!

      Het was natuurlijk heel aardig dat je een extra boek kreeg, maar ja, jammer dat je er eigenlijk niets aan hebt. Is het wat voor een weggevertje? Hangt (ook) van de dikte/zwaarte af natuurlijk.

      • Netgalley gebruik ik niet meer om de reden die jij opnoemt en omdat ik niet graag in pdf lees (is lastig scrollen). Als ik een boek moet lezen heb ik het het liefst ‘echt’ zodat het er ook is. E-boeken verlies ik snel uit het oog.
        Tja, een weggevertje… Kan misschien wel, maar ik heb nog niets van de auteur gehoord, dus heb schrik dat het misschien tegenvalt. Maar wel een leuk idee, bedankt!

  6. Wat heb je dat mooi geschreven Judith! Ik kan me er eigenlijk helemaal in vinden. Ik zou het zelf als boekblogger prettig vinden om serieus genomen te worden. Ik zou het ook prettig vinden om normaal en menselijk behandeld te worden.

    Gelukkig heb ik weinig klachten. Ik krijg regelmatig recensie-boeken. Eigenlijk heb ik elk boek wat ik aangevraagd heb ook daadwerkelijk gekregen. Soms wordt wat op de bonnefooi opgestuurd, prima, hartstikke leuk dat er vertrouwen is.

    Wat wel prettig zou zijn is duidelijke communicatie. Op de een of andere manier word ik altijd te woord gestaan door stagiaires die eigenlijk langs elkaar heen werken, morgen weer door een andere, en vrijdag weer door iemand van de redactie zelf die totaal niet weet wie ik ben en waarvoor ik mail. De week erna stuurt stagiaire A mij het boek op. Twee dagen later vraagt stagiaire B waar ik woon zodat ze het boek op kan sturen. Waarop ik een mailtje terugstuur en aangeef dat ik het boek al in huis heb. Waardoor iemand van de redactie zelf weer mailt en vraagt: welk boek wilt u dan?

    Wat me ook wel eens opvalt is dat blogrecensies bijna nooit in het lijstje van reviews staat op de sites van uitgeverijen en auteurs. Een recensie van drie zinnen uit de Viva dan weer wel. Ik vraag me dan vaak af of de Viva dan werkelijk dat boek ook gelezen heeft… Of dat het alleen maar de naam Viva is die er dan toe doet.

    Ook zou ik het prettig vinden als grote uitgeverijen (Anthos bijvoorbeeld) met wat meer vriendelijkheid zichzelf zouden opstellen.

    • Dank je voor je (lange en duidelijke) reactie, Luna. Bij jou loopt het redelijk op rolletjes, zo te horen. Ja, die stagiaires! Die doen ook gewoon hun best natuurlijk, maar het scheelt toch wel als je telkens dezelfde aanspreek-persoon hebt.

      Bij bepaalde binnen en buitenlandse uitgevers weet ik gewoon wie er zich met bloggers bemoeien. Noem een uitgever en ik zeg “Danielle’ of “Suzanne”‘, “Mary” of “Margriet”. Maar bij andere uitgevers weet je het nooit en krijg je geen duidelijk beeld.

      Danielle (USA) is een goed voorbeeld: zij schrijft *altijd* even terug als je haar een linkje naar je recensie stuurt. Sinds kort schrijft ze zelfs even “Wat fantastisch dat het boek je zo goed beviel!” of “Jammer dat het een beetje tegenviel”. Of ze de hele recensie leest weet ik niet, maar ze geeft je wel waardering voor wat je doet. Daar kunnen veel uitgevers nog een voorbeeld aan nemen. En Danielle zit bij een hele grote uitgeverij waar ze met heel erg veel bloggers te maken heeft. (Maar ja, misschien is dat ook het enige wat ze doet, dat weet ik niet, natuurlijk).

      Luna, bij in ieder geval twee uitgevers weet ik dat ze heel graag je recensie op hun website zetten! Het maakt echt uit met welke uitgever je te maken hebt.

  7. Ik kan me er helemaal in vinden Judith!
    Nog een kleine aanvulling: naar aanleiding van mijn bespreking over het boek van Anita Amirrezvani (waarvan de nederlandse vertaling zo’n vreemde omslag had, zie http://joke-boekhappen.blogspot.nl/2012/08/anita-amirrezvani-prinses-van-perzie.html) heb ik de uitgever gemaild met de vraag hoe de keuze van een omslag tot stand komt, wat de rol van de auteur daarbij is etc, om hun kant van de zaak te horen….je raadt het al, nooit antwoord gehad.
    ik heb ook stellig de indruk dat ze bij uitgeverijen nooit boekenblogs lezen, terwijl er best een wisselwerking zou kunnen zijn…
    ben benieuwd of er uitgevers zijn die rechtstreeks of misschien wel via Cathelijne gaan reageren.

    • Boekhapper, tja, soms vinden uitgevers het gewoon niet belangrijk genoeg om terug te schrijven. Wel heel jammer. Daaar had je nog een mooi blogpostje van kunnen maken, mt de naam van de uitgever en misschien wat voorbeelden van *hun* covers…. ;-)

      Ik weet zeker dat er uitgevers zijn die (soms) boekenblogs lezen want ik heb al een paar keer spontaan een recensieaanvraag gehad van verschillende uitgevers (heb ik belangstelling om een bepaald boek te recenseren). Ik denk dat het heel erg verschilt per uitgever of ze waarde hechten aan bloggers. En soms zien ze een hele enthousiaste recensie op een blog en sturen ze mij dan het nieuwe boek van dezelfde schrijver of een boek dat een beetje over hetzelfde gaat.

  8. Ik kan me ook helemaal vinden in jouw stuk Judith! Mijn boekenblog bestaat nog niet heel lang, maar ik steek er wel enorm veel tijd in en kan het dus enorm waarderen als ik al gewoon antwoord krijg op mijn mailtjes. Daarom niet positief, maar gewoon EEN antwoord. Gelukkig heb ik op dat vlak over de meeste uitgeverijen niet te klagen, vrijwel elk boek dat ik aangevraagd heb, heb ik ook ontvangen.

    Je moet natuurlijk in je achterhoofd houden dat ze die boeken niet opsturen om jou een plezier te doen, ze doen dit alleen maar omdat ze publiciteit willen voor hun boeken!

    Verder zou het inderdaad handig zijn om ergens een soort van aanvraagformulier voor recensie-exemplaren te kunnen invullen (bv. zoals bij Artemis&Co), dat is net iets handiger dan één of andere pr-dame op goed geluk een mailtje sturen.

    Ik kan me ook wel ergeren aan die ieniemini recensies uit tijdschriften die dan met veel bombarie gequote worden op de site van de auteur of de uitgeverij. Recensies van één of twee zinnetjes schudt ik ook zo uit mijn mouw! Dat kan ik zelfs zonder het boek effectief te lezen!

    • Ha ha, inderdaad, boekboetiek. Voor een paar mooie woordjes draaien ook wij onze hand niet om. Maar ja, het gaat om de naamsbekendheid he? “Boekboetiek? Huh? Viva? Ah, de Viva! Ja, die lees ik graag. Dan zal dat boek ook wel leuk zijn.”

      Inderdaad sturen ze die boeken niet op om je een plezier te doen, er zit een zakelijke reden achter. Daarom moet je je als blogger ook niet bezwaard voelen een recensieboek aan te vragen. Dat kan gewoon. Wel is de uitgever niet verplicht überhaupt een antwoord te sturen op jouw aanvraag, maar het zou de relatie tussen uitgever en blogger wel ten goede komen, natuurlijk.

      Ik heb zelf in mijn achterhoofd een rijtje uitgevers: Uitgeverij A – hmm, weet niet. Uitgeverij B – laat ik alles voor liggen, ik recenseer meteen hun nieuwe boek. Enzovoort.

      • Ze zijn inderdaad niet verplicht om te antwoorden, maar ik probeer het daarna natuurlijk niet nog een keer. Wat wel jammer is, want er zou misschien een leuke samenwerking kunnen ontstaan.

        Als ik een recensieboek aanvraag, voel ik me soms wel een beetje hebberig, maar langs de andere kant: het is alleen maar reclame voor hun natuurlijk.

        Ik heb ondertussen ook wel mijn favoriete uitgeverijen. Auteurs die mij zelf contacteren, geef ik ook altijd voorrang als het enigszins kan. Ik vind het geweldig om een leuke mail van een auteur zelf te krijgen!

      • Boekboetiek, ik denk dat je zeker moet proberen boeken aan te vragen en je niet t hebberig hoeft te voelen. Het is leuk voor jou en nuttig voor de uitgever. En zoals je kunt zien uit de reactie van Martine hieronder, is het voor uitgevers ook niet altijd makkelijk om bloggers te vinden.

        Het is inderdaad ook heel leuk om van een schrijver persoonlijk een email te krijgen – wel even kijken hoe het boek is uitgegeven. Als het een eigen publicatie is vraag ik eerst om een voorbeeld hoofdstukje om te zien of de schrijfstijl wel een zekere kwaliteit heeft.

  9. Met interesse je blog gelezen. Helaas heb ik er toch vanaf gezien om mee te gaan, momenteel niet jofeltjes met me.
    Ik weet gewoon niet hoe je een uitgever moet benaderen om voor hun een recensie te schrijven. Het lijkt me wel leuk om te doen.

    • Plien, misschien kun je de volgende keer komen, zou leuk zijn! Ik hoop dat je je snel weer beter voelt.

      Wat uitgevers betreft, kijk eens op hun websites by Contact (en dan denk ik marketing of publiciteit als dat erbij staat). Schrijf die persoon een email (zet er evt. bij dat je hoopt de juiste persoon aangeschreven te hebben) en noem dan een of meer boeken die je graag zou willen recenseren. Het is alleen interessant als je boeken noemt die net uit zijn (kijk bij Nieuw op de website) of die nog moeten verschijnen (kijk bij Binnenkort/Verwacht oid, als ze dat hebben). Vermeld ook wie je bent, je blog (met link) en hoeveel bezoekers je gemiddeld per maand hebt, en de genres die je graag leest. Een linkje naar een recente recensie op je blog (dan kies je een hele goeie natuurlijk) is ook nuttig. En vergeet je adres niet! Misschien dat je wat terughoort, misschien niet. Dat hangt ook heel erg van de uitgeverijen af. Succes!

      • Precies, kijk er naar uit om volgend keer erbij te kunnen zijn. En bedankt!

        Oke, dank je voor je tip! Ik zal daar rustig voor zitten en naar kijken.

  10. Wat een geweldig goed artikel. Wij merken het ook nog steeds dat het erg lastig is om in contact te komen met uitgevers. Het is ons nu gelukt bij enkele uitgevers en als we een boek van hun willen recenseren kunnen we ze altijd mailen. Ik hoop echt dat uitgevers dit ook lezen, want ze kunnen hier heel veel van opsteken. Het zou leuk zijn als de uitgevers eens inzien wat voor een groot bereik boekenbloggers hebben. In het buitenland is dit al een groot succes. Het lijkt me ook erg leuk als er in de toekomst wat meer wordt georganiseerd voor boekenbloggers!

    • Danique, het helpt zeker als je al van een uitgever weet of ze met boekbloggers werken of niet. Als ze dat wel doen, dan is het meestal niet zo moeilijk.

      In het buitenland (USA, UK) worden boekbloggers inderdaad zeer gewaardeerd. Heel prettig!

      • ik heb wel aantal auteurs die me volgend op twitter maar ze vragen me niet of ik hun boek wil lezen en een review over schrijven. Ik vind mezelf dan erg brutaal om te vragen.

      • Plien, ik heb een *groot* aantal auteurs (ook Engelstalige) die mij volgen via Twitteren soms sturen ze me inderdaad wel een email. Maar ik denk dat een heleboel gaan volgen als een soort van reklame. Dan hopen ze dat je even gaat kijken wie ze zijn en dan het boek bestelt. Je kunt dan inderdaad om een recensie exemplaar vragen (gewoon proberen, is NIET brutaal), maar ik vermoed dat ze alleen maar reklame willen maken voor hun boek.

  11. Beste leeswammes, bedankt voor je zinnige artikel. Wij van Uitgeverij Atlas Contact zijn altijd zeer geïnteresseerd om met bloggers in contact te komen, maar ze zijn voor ons niet altijd gemakkelijk te vinden. Daarom deze oproep: heb je een boekenblog en zou je ook boeken van uitgeverij Atlas Contact willen recenseren, stuur dan een mailtje met je gegevens en informatie over je blog naar prfictie@atlascontact.nl tav Martine van As. Wij kijken uit naar jullie mails.

    • Martine, wat leuk dat je reageert! En bedankt voor je oproep, dat is heel nuttig voor mijn lezers, dat snap je.

      Ik vermoedde al dat uitgevers die wél geïnteresseerd zijn om met bloggers samen te werken, niet altijd weten waar ze moeten zijn. Omgekeerd weten bloggers vaak ook niet hoe ze in contact met uitgevers kunnen komen (zoals je in de reacties wel kunt lezen). Leuk dat jullie actief bloggers zoeken.

      (Jij hebt mijn blog trouwens een tijdje geleden gevonden en ik ga binnenkort het boek van Andrea Hirata bespreken.)

      • Oke, bedankt, ik zelf vind het onvriendelijk overkomen. En zoals Leeswammes al zegt, is vooral pr die auteurs willen maken. Logisch.
        Maar ben nu in contact met de bovenstaand uitgeverij :)

  12. Kan eigenlijk alleen maar beamen wat de rest ook al schreef; een heel goed stuk waarin ik me ook kan vinden! We hadden het al eerder over het niet reageren van uitgeverijen gehad via de mail, het is uiteindelijk helemaal goed gekomen :). Sommige uitgevers reageren meteen, bij anderen duurt het wat langer en sommigen reageren helemaal niet, jammer vind ik het wel. Nee is ook een antwoord, maar wel fijn om die nee dan ook te horen te krijgen. (meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt en Martine aangeschreven hihi).

    • Thea, ja inderdaad, daar hebben we het over gehad, hoewel ik geloof ik na mijn reactie op jouw email niets meer terug had gehoord. ;-)

      “Nee” is een veel beter antwoord dan ” “. Helemaal met je eens!

      • Oh echt niet? Ik meen dat ik toch een reactie op jouw reactie terug had gegeven, niet? hahaha, dat is dan goed stom, “verwijt” ik de uitgever die niet reageert, geef ik zelf geen reactie terug shame shame shame. Zal ik het dan maar op mijn ziek zijn gooien, goede reden, niet … ahum ….

      • Thea, daarom had ik het onthouden, omdat het zo frappant was. Maar, hee, bij mij verdwijnt er ook wel eens wat heel ver naar beneden in de inbox. Ga ik een keertje opruimen, oeps, denk ik dan, die en die had ik in mei al terug zullen schrijven….

        Ziekte als smoes/reden zou ik bewaren voor iets dat cht heel belangrijk is.

  13. Ik ben het helemaal met je eens en ik vind het goed dat je hier aandacht aan besteedt op je blog! Ik vind het ook jammer dat sommige uitgeverijen niet reageren op mailtjes. Goed artikel!

    • Dank je, Lyanne. Ik hoop dat meer uitgevers gaan nadenken over bloggers en ons bij hun marketing gaan betrekken. We lopen altijd iets achter bij Amerika en Engeland waar “Blogger outreach” gewoon in het marketing plan staat van een nieuw boek.

  14. Judith, bedankt voor jouw duidelijke artikel. Maar ook alle “reageerders” bedankt voor jullie input. Ik volg sinds enige tijd een aantal boekenblogs en ben daar zeker meer door gaan lezen. Het begint ook te kriebelen om zelf eens een blog te schrijven, maar ik ben mij ervan bewust, mede door jullie informatie, dat dat niet zomaar iets is wat je even erbij doet. Daarom houd ik het voorlopig bij het lezen van wat jullie schrijven :) Veel succes daarmee en ik hoop dat uitgeverijen zich rekenschap geven van de in deze discussie aangeleverde informatie.

    • Mrs Jo, bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat je er wat aan hebt. Als je zit te denken om zelf te beginnen, kun je misschien eerst eens wat recensies op Goodreads, Librarything oid plaatsen en zien hoe je dat bevalt. Je hoeft niet per sé elke dag iets op je blog te zetten maar zeker wel 1x per week.

      Zelf ben ik overigens veel te serieus met bloggen en kost het me inderdaad zeëen van tijd. Maar het is ook wel heel erg leuk!

  15. Leuke blog, Judith! Als uitgever van Orlando ben ik erg blij met boekbloggers: ik wil erg graag horen & lezen wat lezers van onze boeken vinden, mede daarom hebben we de Leesclub Orlando opgericht, website en facebook. Ik zou het erg leuk vinden om een middag met boekbloggers te organiseren op de uitgeverij. Wil je svp via jacqueline.smit@orlandouitgevers.nl contact met me opnemen? Dan gaan we iets organiseren!

  16. Pingback: Boekenupdate: Oktober | Plien

Wil je iets zeggen? Leuk!

