De gele ogen van de krokodillen door Katherine Pancol

Nieuwe Boeken!

De laatste paar weken heeft De Boekblogger weer een aantal nieuwe Nederlandse boeken gekocht, geleend of gekregen. Hieronder kun je zien welke recensies je dus binnenkort op dit blog kunt verwachten.

Eerst maar eens de boeken die ik op het boekefestijn heb gekocht. Want ja, ik heb wel weer erg veel nieuwe boeken. De rest volgt nog! (Sommige van deze boeken heb ik ook op mijn Engelse blog getoond, dus mocht je dat blog ook lezen en denken Gohalweer iemand met dat boek! dan was ik dat waarschijnlijk zelf!)

Van het boekenfestijn

De gele ogen van de krokodillen door Katherine Pancol

De gele ogen van de krokodillen door Katherine Pancol

Dit boek had ik eigenlijk al een hele tijd op het oog, en al een paar keer bijna gekocht. Nu, met die mooie prijsjes bij het Boekenfestijn, eindelijk aangeschaft.

Volgens de uitgever: “Een ongrijpbare herinnering uit haar jeugd speelt Joséphine nog steeds parten. Beetje bij beetje worden de beelden duidelijk en begrijpt ze wat er op die zomerse dag op het strand is gebeurd en hoe deze gebeurtenis haar jeugd heeft beïnvloed. Ook de dood van haar vader op jonge leeftijd heeft zijn sporen nagelaten: opgroeien bij een koude, opportunistische moeder, in de schaduw van haar oogverblindende zus Iris gaf haar zelfvertrouwen een flinke deuk.

Als volwassene heeft Joséphine het evenmin onder de markt. Klein behuisd in een Parijse voorstad probeert ze als alleenstaande moeder de eindjes aan elkaar te knopen en haar twee jonge dochters een toekomst te bieden. Het contrast met het glamoureuze leven van haar zus kon niet groter zijn.”

***

Het beste wat een croissant kan overkomen door Pablo Tusset

Het beste wat een croissant kan overkomen door Pable Tusset

Tja, met zo’n titel? Hier wil ik meer van weten! Of het is hartstikke leuk of het is hartstikke slecht. Zoiets verwacht ik. 

Volgens bol.com: “Pablo ‘Baloo’ Miralles, een dikke, onbeholpen, dertigjarige nietsnut en het zwarte schaap van de familie – een rijke Catalaanse familie met aanzien om precies te zijn –, is frequent bezoeker van bordelen en in de virtuele wereld van websites en internet een alom gerespecteerd filosoof. Als zijn ijverige oudere broer die het steenrijke familiebedrijf runt op een dag spoorloos verdwijnt, geeft hij met grote tegenzin zijn klaplopersleven op om erachter te komen waar zijn broer zou kunnen zijn. De normaal zo luie, trage Pablo raakt verstrikt in een razend krankzinnig avontuur, om uiteindelijk een onzichtbare citadel in het hart van Barcelona te ontdekken.”

***

Het kinderziekenhuis door Chris Adrian

Het Kinderziekenhuis door Chris Adrian

Dit boek was mij aangeraden door Lidewijde Paris, de uitgever van dit boek, en toen ik het op het Boekenfestijn tegenkwam kon ik het niet laten liggen. Het is ook een mooie uitvoering. Best een groot formaat maar lekker floppy

Van de uitgever: “Jemma besluit van niemand meer te houden: daar komt alleen ellende van. Tijdens haar nachtdienst in het ziekenhuis woedt er een gruwelijke storm. De kindervleugel raakt los van het hoofdgebouw en bij daglicht lijkt de wereld vergaan in een grootse watervloed. Alleen het kinderziekenhuis dobbert op de golven.

Tussen alle zieke kinderen, artsen, vrijwilligers en ouders die er toevallig die nacht waren is Rob, Jemma’s geheime minnaar. Niemand weet raad en voorlopig wordt iedereen ingezet om de kinderen te redden. Alles is veranderd. Het ziekenhuis is uitgedijd, via de intercom lijkt een stem over ze te waken en als er na weken een overlevende aanspoelt, is duidelijk dat ze op een onbekende missie zijn. Jemma kan niet anders dan zich overgeven aan haar liefde voor Rob.”

***

Gestolen leven door Adam Johnson

Gestolen leven door Adam Johnson

Dit is zo’n hele mooie hardback. En eigenlijk had ik ‘m al veel eerder willen kopen. Maar als je nog zoveel te lezen hebt, dan is 25 euro net iets teveel. Nu voor de halve prijs: meenemen dus!

Van de uitgever: “Pak Jun Do is de zoon van een verdwenen moeder en een invloedrijke vader die een kamp leidt voor weeskinderen, Langdurige Toekomst. Pak Jun Do proeft daar voor het eerst van de macht, híj selecteert welke kinderen mogen eten en welke worden uitgeleend voor zware fysieke arbeid. Vanwege zijn loyaliteit en scherpe instincten trekt hij al snel de aandacht van regeringsfiguren en dan begint zijn snelle klim op de carrièreladder van het leger, al noemt hij zichzelf ‘een nederig burger van de meest glorieuze natie ter wereld’.

Jun Do wordt een professionele kidnapper die, om in leven te blijven, eindeloos moet laveren tussen steeds wisselende regels, willekeurig geweld en de ronduit verbijsterende eisen van de opperheren. Gedreven tot het uiterste neemt hij de verraderlijke rol aan van Kim Jong-il’s rivaal, in een poging de vrouw van wie hij houdt, te redden – Sun Moon, een legendarische actrice ‘zo zuiver, dat ze niet wist hoe stervende mensen eruitzagen’.”

***

Tegenlicht van Esther Verhoef

Tegenlicht door Esther Verhoef

Nog zo’n boek dat ik al heel graag wilde lezen. En ook een mooie hardback. Tegenwoordig vind ik dat toch wel leuk, dat een boek er ook mooi uitziet. Tegenlicht heb ik al besproken in de Eerste Hoofdstukken, en mijn keuze was toen DOORLEZEN.

Van de uitgever: “Een meeslepende roman over de verstrekkende gevolgen van een ontregelde jeugd. Vera Zagt heeft het niet gemakkelijk gehad als kind. Haar moeder zat vaker in een psychiatrische inrichting dan dat ze thuis was, haar autoritaire vader behandelde haar alsof ze een van zijn rekruten was en gepest worden op school was ook eerder regel dan uitzondering.

Als volwassene heeft Vera nog altijd een beschadigd zelfbeeld. Ze is inmiddels twintig jaar samen met Lucien Reinders, een succesvol ondernemer. Haar huwelijk, haar werk als dierenfotografe en haar huis – 奏 Fort – zijn de drie wankele pijlers waarop haar leven steunt. Wanneer de relatie met Lucien onder druk komt te staan, raakt Vera in paniek en vlucht in een buitenechtelijke verhouding. Dan gebeuren er meer dingen waardoor ze langzaam maar zeker de controle verliest. Vera zal zich moeten losmaken van haar traumatische ervaringen en haar zorgvuldig opgebouwde muren moeten afbreken. Vera moet leren leven en vertrouwen krijgen. Maar is het daarvoor niet te laat?”

***

A Tale of Two Cities door Charles Dickens

A Tale of Two Cities door Charles Dickens (Engels)

Al een hele tijd heb ik niets meer van Dickens gelezen, hoewel ik zijn boeken best de moeite waard vind. A Tale of Two Cities stond al op mijn verlanglijstje. Vandaar…

Van bol.com: “A TALE OF TWO CITIES begins on a muddy English road in an atmosphere charged with mystery and it ends in the Paris of the Revolution with one of the most famous acts of self-sacrifice in literature. In between lies one of Dickens’s most exciting books–a historical novel that, generation after generation, has given readers access to the profound human dramas that lie behind cataclysmic social and political events.

Famous for its vivid characters, including the courageous French nobleman Charles Darnay, the vengeful revolutionary Madame Defarge, and cynical Englishman Sydney Carton, who redeems his ill-spent life in a climactic moment at the guillotine (“It is a far, far better thing that I do, than I have ever done”), the novel is also a powerful study of crowd psychology and the dark emotions aroused by the Revolution, illuminated by Dickens’s lively comedy.”

***

De schuldigen door Thomas van Aalten

De schuldigen doorThomas van Aalten

Op het Boekenfestijn mocht ik een gratis boek uitkiezen en deze leek me wel wat. Ook weer zo’n boek van Dat wordt heel leuk of het wordt niets.

Van de uitgever: “De ouders van Orson Löwestein worstelen met de problemen van de moderne elite: vader Bertrand ontspoort in de financiële crisis, moeder Sheila stort zich na detoxsessies en cruisetochten op de plastische chirurgie. Hun neergang bereikt een dieptepunt tijdens een gruwelijke aanslag op het Burj Al Arab-hotel in Dubai, ‘het enige zevensterrenhotel ter wereld’. De daders komen uit verrassende hoek.”

***

Mijn laatste bekentenis door Helen Fitzgerald

Mijn laatste bekentenis door Helen Fitzgerald

Van deze schrijfster heb ik al twee boeken gelezen die ik beide erg goed vond. Dus dit boek was een ware vondst!

Van de uitgever: “Krissie Donald, onze heldin uit Helen FitzGeralds vorige boek Kleine meisjes, is gelukkig, heeft een goede baan als reclasseringsambtenaar en is vreselijk verliefd, maar door haar naïviteit en blinde toewijding raakt ze betrokken bij een moordzaak die alles in gevaar zal brengen – haar baan, haar relatie en haar leven.

Krissie is ervan overtuigd dat Jeremy, haar cliënt, onschuldig vastzit. Met haar hulp wordt de aanklacht tegen hem ingetrokken en wordt hij vrijgelaten. Krissies geluk is van korte duur als ze zich realiseert dat ze ongelijk had.

Jeremy is schuldig. Hij heeft niet alleen zijn zusje en schoonmoeder vermoord, maar zal ook iedereen vermoorden die tussen hem en z’n meisje komt. Krissie is zijn nieuwe vriendin. En haar partner Chas staat in de weg.”

***

The Finder door Colin Harrison

The Finder door Colin Harrison (Engels)

Van dit boek wist ik niets, maar het is zo’n lekker amerikaanse floppy paperback. Ja, daar heb ik iets mee, met dat floppy, vind ik heel prettig lezen. Verder deed het boek me aan een ander boek denken, maar welke nou precies?

Van bol.com: “In his electrifying thriller, a young, beautiful Chinese woman, Jin-Li, gets involved in a scheme to steal valuable information from corporations in New York City. When the plan is discovered, she must go on the run from those who will stop at nothing to have their fortunes returned.”

 

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

Wat heb jezelf pasgeleden gekocht, gekregen of geleend?

8 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Dat zijn er wel weer veel Judith! Samen met de nieuwe boeken van Leeswammes heb je voorlopig wel een lekker voorraadje, zou ik zeggen! Pancol heb ik gelezen, leuk boek. Ik wil steeds met het tweede deel verder maar ze zijn nogal dik, deze boeken dus dan komt er toch weer iets tussen. Het derde deel is inmiddels ook uit.
    Mijn biepstapeltje heb ik net gepubliceerd (http://www.joke-boekhappen.blogspot.nl/2012/10/ik-ben-er-nog.html)
    Gekocht heb ik nog een ebook van Mike Rowland (The Philosopher and the wolf) en een boek van Daniel Gilbert (Stuiten op geluk). Eigenlijk zou ik even niets meer kopen, omdat ik nog zoveel in de kast heb….

    • Joke, inderdaad heb ik voorlopig genoeg te lezen. Ik wist dat er een tweede deel van Pancol was, maar ook nog een derde? Dat is wel heel leuk. Dan moet ik het zo zien te doen dat ik ze redelijk snel achter elkaar uitlees, dat is wel het leukste.

      Ja, dat niet-kopen lukt mij dus ook niet altijd. Van die twee boeken heb ik niet gehoord. Ik lees er wel weer over op jouw blog neem ik aan..

  2. Oh, oh, oh, Judith… Weeral boeken bij. :-)
    Het beste wat een croissant kan overkomen zou ik zo ook al kopen alleen voor de titel. Geweldig! Great expectations vond ik, voorlopig, het minste boek van Charles Dickens, alhoewel ik ze natuurlijk niet allemaal heb gelezen. Ik heb het als audioboek beluisterd, maar ik was blij toen het uit was. Hopelijk vind jij het wel goed.
    Alleszins veel plezier met je nieuwe aanwinsten!

Wil je iets zeggen? Leuk!

