Ditjes en Datjes -16-

In de boekenwereld gebeurt er nog wel eens wat. Hier een paar van de leukste ditjes en datjes waar jij (en ik) zelf ook aan mee kan doen.

Voor de duidelijkheid, de winacties die hier genoemd worden, worden niet door mij georganiseerd, maar ik kwam ze tegen, via-via. En ik doe zelf ook mee!

Deze keer

Ga op pad naar een boekenbeurs of blijf op je luie stoel en schrijf een boek. Liever lezen? Je kunt weer een aantal boeken winnen of downloaden. En vergeet mijn winactie voor het eboek Emma’s geluk niet. Nog tot 15 oktober.

***

Boekenbeurs Antwerpen

De Antwerpse boekenbeurs vindt plaats van 31 oktober tot en met 11 november. Op de boekenbeurs vindt je 60.000 boeken, een auteurspodium met vele activiteiten, en honderd stands van uitgevers met boeken en signerende auteurs.

Let op: het lijkt gedeeltelijk ook op scholen gericht, dus mocht je gaan zonder kinderen, kies dan niet een themadag voor scholen.

Er komen heel veel auteurs. Vele Belgische namen ken ik niet (schande!) maar deze auteurs wel: Marion Bloem, Herman Brusselmans, Jo Claes, Oek de Jong, Anna Enquist, Linda Jansma, Arthur Japin, en echt heel erg veel meer!

Wist je dat Antwerpen maar anderhalf uur rijden van Utrecht ligt? Da’s dichterbij dan Groningen! Als je in Utrecht woont, tenminste! In ieder geval, niet iets om zomaar af te wijzen als je in Nederland woont, want zover is het echt niet.

Geinteresseerd? Kijk HIER voor meer informatie.

.

Doe mee met NaNoWriMo – in november

NaNoWriMo

Houd je behalve van lezen ook van schrijven? Dan is misschien de National Novel Writing Month wel wat voor jou. In november wordt de zoveelste aflevering van NaNoWriMo gehouden, en niet nationaal, maar heel erg internationaal met honderdduizenden deelnemers. Allen proberen zij in één maand tijd tenminste 50.000 woorden te schrijven, ongeveer de hoeveelheid voor een boek.

Ik heb vorig jaar meegedaan, en “gewonnen”. Dat betekende dat ik 50.000 woorden wist te produceren die met elkaar wel een verhaal vormden, maar geen goed verhaal. Dit jaar ben ik al bezig met de voorbereidingen zodat ik hopelijk iets beter beslagen ten ijs kom. Hoe dan ook, het is fantastisch om binnen een maand zoveel te schrijven en… er zijn bekende auteurs die via NaNoWriMo hun eerste boek uit de pen kregen!

Kijk HIER voor meer informatie. Als je meedoet, word dan mijn writing buddy. Ik ben leeswammes.

.

Win De dinsdagvrouwen van Monika Peetz

Ik heb het boek al (ook gewonnen) maar heb nog geen tijd gehad het te lezen. Het lijkt me wel erg leuk!

“Judith, die net weduwe is geworden, wil ter nagedachtenis aan haar overleden man de Sint-Jacobsroute gaan lopen. Bezorgd om hun treurende vriendin besluiten de dinsdagvrouwen met Judith mee te gaan. Stap voor stap komen de vijf vrouwen een geheim op het spoor dat hun levens op zijn kop zet en hun vriendschap hevig op de proef stelt.”

Georganiseerd door WatLeesJij.nu.

Je kunt meedoen tot: 18 oktober

Winnen: Tweet de winactie op Twitter of Share op Facebook HIER.

.

Win Vriendschapsbrood

Vriendschapsbrood door Darien GeeBij damespraatjes kun je het boek Vriendschapsbrood winnen.

“Julia Evarts worstelt nog steeds met een groot verdriet dat als een schaduw over haar gezin en familie hangt. Ze onderneemt bijna niets meer. Tot ze op een dag een pakketje met deeg op haar stoep vindt met een recept voor vriendschapsbrood.
Haar dochtertje voorkomt nog net dat ze het weggooit. Het deeg blijkt de ideale manier om weer nieuwe contacten op te doen.
Binnen de kortste keren bakt iedereen in Avelon vriendschapsbrood en wisselt recepten en tips uit. Julia begint langzamerhand in te zien dat ze hoognodig de confrontatie aan moet gaan met haar verdriet en dat ze haar zus niet  langer meer de schuld mag geven van wat er is gebeurd. Maar kan ze dat?”

Er staat niet bij tot wanneer je mee kunt doen, dus doe het meteen!

Winnen: Vul een formulier in. Kijk HIER voor meer informatie.

.

Win De duivenhoudsters

De duivenhoudsters door Alice Hoffman

Bij Lifestylelog kun je het nieuwe boek van Alice Hoffman winnen, De duivenhoudsters.

“De levens van vier dappere en opmerkelijke vrouwen kruisen elkaar in het jaar 70 na Christus, in de wanhopige tijd van de belegering van Masada, wanneer de voorraden slinken en de Romeinen oprukken. De vier vrouwen werken in de duivenhokken en alle vier hebben ze geheimen: wie ze zijn, waar ze vandaan komen, en van wie ze houden.”

Je kunt meedoen tot: waarschijnlijk eind oktober

Winnen: Vul een formulier in. Kijk HIER.

.

Gratis te verkrijgen: Perfectie

Perfectie van Peter James

Van uitgeverij Fontein: “E-book actie: gedurende 19, 20 en 21 oktober is Perfectie overal gratis te koop!” Nou, dat willen we wel meemaken! Dit ebook komt op 15 oktober uit en is dus een paar dagen gratis te verkrijgen. Als het je wat lijkt: sla je slag. Hier gaat de thriller over:

“Nadat John en Naomi hun zoontje verloren aan een genetische ziekte, blijken ze beiden drager te zijn. De kans dat een nieuw kind de ziekte ook zal hebben is zeer groot.

Dan horen ze over een arts die een methode ontwikkelde die het gendefect uitsluit. Het lijkt een droomkans. Aan de lijst met mogelijkheden hadden ze wellicht moeten zien dat er iets niet klopte; kleur ogen, kleur haar, intelligentieniveau… 
Maar nu is het te laat, Naomi is zwanger en al direct is er iets gruwelijk mis…”

Ik denk dat je bij ebook.nl of bol.com moet kijken, of een andere online verkoper van ebooks.

***

Ik ben benieuwd of je ergens aan meedoet.

Laat het eens weten!

13 reacties op “Ditjes en Datjes -16-

  1. Dag Judith, dit is toch altijd weer een leuke rubriek )
    Nadat ik vannacht heb meegedaan met de actie van #denachtvanlehane bij Anthos, heb ik nu een gooi gedaan naar Dinsdagvrouwen en De duivenhoudsters. Als ik wat win, laat ik het je even weten.
    Veel succes straks met de leesmarathon!

    • Dank je, Mrs Jo. Die LeHane nacht was ik helemaal vergeten. Maar ik was dan ook tot laat bij de boekgroep en heb er toen niet meer aan gedacht. Leuk dat je mee hebt gedaan. Succes met de boeken – ik ben benieuwd of je wint.

  2. Leuk dat je naar de boekenbeurs gaat! Ook al woon in zelf in België, ik ben er nog nooit geweest, maar het klinkt leuk.
    Jo Claes is leerkracht bij mij op school, dus hem heb ik wel al vaker gezien. Best wel leuk om zo’n schrijver op school te hebben!

    • Oeps, Katrien. Ik weet nog helemaal niet of ik naar de boekenbeurs ga. Ja, dat staat wel boven de blogpost he, dat ik zelf ook meedoe… Misschien, misschien. Voor de afstand hoef ik het niet te laten. Maar ik heb al zoveel boeken en ben vorige maand naar Manuscripta geweest. Het lijkt me wel leuk, maar ik weet het nog niet.

      Zeker grappig om een bekende schrijver op school te hebben! Geeft hij Nederlandse les?

  3. Het is al jaren geleden dat ik nog naar de Boekenbeurs ben geweest, en het is van in Leuven toch maar een klein uurtje per trein. Schande, eigenlijk. Maar het is inderdaad zo dat er heel veel scholen komen, en dan is het niet altijd zo plezierig. En het is natuurlijk ook niet zo, dat ik een gebrek aan boeken heb, anders zou ik zeker gaan. :-)

    • Nadine, leuk dat je al eens bij de Boekenbeurs geweest bent. Ik moet er nog even over denken. Vanuit Utrecht is het niet zo ver, hoewel ik liever met de trein ga. Een gebrek aan boeken heb ik ook niet en dat is ook het probleem. Ik vind het tegenwoordig bijna vervelend om meer boeken te krijgen want die moet ik dan allemaal lezen. Aan de andere kant wil ik natuurlijk w�l heel graag d�t boek hebben, en d�t, en….

  4. Ik ben nog totaal niet bezig met NaNoWriMo terwijl ik het wel weer heel graag wil doen dit jaar. Ik ben alleen maar bezig met mijn stage en tijd proberen te vinden voor mezelf. Dus als ik mee doe, zal ik echt blokken moeten inplannen om te schrijven. Dat is dan weer een hele nieuwe uitdaging ten opzichte van vorig jaar! :-) Ik moet eens gaan nadenken over een plot!

    • Succes, Roxanne. Ja, als je heel druk bezig bent wordt het lastig. Maar NaNoWriMo is (vooral) ook voor mensen die werken en zich normaal de tijd niet gunnen of maken om te gaan zitten schrijven. Ik vind het al lastig om deze maand tijd te vinden voor de voorbereiding. Dat deed ik vorig jaar trouwens niet, maar dat wil ik toch eigenlijk wel graag doen deze keer.

      Succes met je plot. Ideetje: begin met een boot in de Noordzee (een veerpont, een vrachtschip, een pleziervaartuig)… :-)

Wil je iets zeggen? Leuk!

