Night Event rondom de Vijftig Tinten hype!

Foto credit: De Balie

Dat boek

Op het moment is dit het meest gelezen en meest verguisde boek: Vijftig Tinten Grijs. Het gaat over een jonge, onervaren vrouw, Anastasia, die geobsedeerd raakt door een knappe en rijke man, Christian. Hij wil haar voor zich winnen, maar hun relatie moet wel op zijn manier lopen. En dat blijkt met BDSM sex te zijn (waarbij Christian de dominant speelt, en Anastasia moet doen wat hij wil, ook buiten de slaapkamer). Anastasia is dom genoeg om voor hem te vallen, maar zijn seksuele gewoonten wil ze toch niet zo 1-2-3 overnemen. Het eerste boek van deze trilogie gaat er voornamelijk over of ze nu wel of niet een relatie volgens zijn voorwaarden wil aangaan.

Ik ergerde me heerlijk aan Anastasia, vond Christian geen klap aan, maar, anders dan in veel erotische lectuur, waren de sex scenes een echt onderdeel van het verhaal. Ik vond het nogal chick-lit achtig, wel aardig. Ik las het boek echt vanwege de hype, want normaal gesproken zou ik zo’n boek nooit lezen. Als boekblogger vond ik dat ik het in ieder geval moest proberen, zodat ik wist waar anderen het over hadden.

Night Event

Gisteravond (8 oktober) was er een “Nightevent” in de Balie in Amsterdam over dit boek. Ik had twee kaartjes gewonnen via Bruna. Mijn man was mee, als een van de ongeveer 15 mannen in een zaal van zo’n 200 vrouwen.

Drie dames met uiteenlopende meningen vertelden wat zijn van het boek vonden. Dit waren Marlies Dekkers (entrepreneur), Elsbeth Etty (schrijfster bekend van o.a. NRC Handelsblad), Corine Koole (schrijfster bekend van o.a. VK Magazine).

Catharina Rinzema in gesprek met Marlies Dekkers

Catharina Rinzema in gesprek met Marlies Dekkers

Corine Koole trapte af en vond het boek niets vernieuwends en in de beste traditie van de Bouquetreeks. Niets bijzonders, dus.

Elsbeth Etty nam een meer feministisch standpunt en vergeleek het aangaan van een BDSM relatie zoals in Vijftig tinten grijs met het vroegere huwelijk, waar de vrouw van de man was en in alles ondergeschikt. Ze vond het grappig dat Ana weigerde Christian’s BDSM contract te ondertekenen, aangezien dit contract volgens haar veel minder ver gaat dan het (huwelijks)contract dat vrouwen tot voor kort moesten ondertekenen (sinds de jaren ’90 is de wetgeving rond het huwelijk veranderd).

Marlies Dekkers vindt het knap dat E. L. James zoveel boeken heeft weten te verkopen – “She hit the button op het gebied van vrouwelijk erotiek”. James weet wat vrouwen willen en daar heeft Dekkers wel bewondering voor. “Als 40 miljoen vrouwen het hebben gelezen dat doet.het.er.toe!” Ze denkt dat het boek de vrouwen vooruit helpt op het gebied van seksualiteit doordat ze meer voor zichzelf zullen op komen en laten weten wat zij willen.

Hierna volgde nog een discussie met alledrie de vrouwen dat niet veel nieuws op tafel bracht.

Nieuwe ideeën

Voor mij zaten er een aantal nieuwe ideeën in wat deze vrouwen vertelden, wat de avond erg interessant maakte. Of Marlies Dekkers gelijk heeft en dit boek echt iets zal betekenen voor vrouwen op de langere termijn, ik vraag het me af. Maar, net als veel andere boeken, geeft ook dit boek de lezer inzicht in een andere wereld en dat is toch heel stimulerend… voor de geest.

Extra: Hier een link naar YouTube waar je zelf de hele discussie kunt zien.

door Leeswammes Geplaatst in Boeken Getagd

2 reacties op “Night Event rondom de Vijftig Tinten hype!

Wil je iets zeggen? Leuk!

