Nieuwe Boeken!

De laatste paar weken heeft De Boekblogger weer een aantal nieuwe Nederlandse boeken gekocht, geleend of gekregen. Hieronder kun je zien welke recensies je dus binnenkort op dit blog kunt verwachten.

Voor recensie

De regenboogbende door Andrea HIrata

De regenboogbende door Andrea Hirata

Een proefexemplaar (A4) voor recensie van uitgeverij Atlas Contact. Van dit boek had ik al eens gehoord via een Indonesische blogger die er erg enthousiast over was. Dit boek komt begin november uit.

Volgens de uitgever: “Ikal vertelt het meeslepende verhaal uit zijn jeugd van een hechte groep kinderen en hun vijftienjarige lerares die op het Indonesische eiland Belitong vechten voor het behoud van hun school. De directeur wil deze sluiten vanwege een tekort aan leerlingen, en omdat een machtig mijn ontginningsbedrijf tin in de grond onder het gebouwtje heeft ontdekt en het dak zo gehavend is dat als het regent de leerlingen buiten onder de bomen moeten schuilen. Een academische wedstrijd tussen scholen geeft de kinderen echter een kans om hun school te redden.

De regenboogbende gaat over tegenslag en doorzettingsvermogen, en is een onvergetelijke coming of age-roman”

***

De kleur van haar hart door Babara Mutch

De kleur van haar hart (The Housemaid’s Daughter) door Barbara Mutch

Dit boek kreeg ik als ebook van The House of Books voor recensie. Het speelt zich af in Zuid-Afrika, wat ik leuk vind, omdat het niet zo vaak voorkomt dat ik boeken uit dat land lees.

Volgens de uitgever: “Cathleen Harrington verlaat in 1919 haar thuis in Ierland om naar de droge vlakten van de Oostelijke Kaapprovincie in Zuid-Afrika te reizen en te trouwen met een man van wie zij niet houdt. Afgezonderd en vervreemd vindt ze troost in haar dagboek en in de sterke band met Ada, het dochtertje van haar zwarte dienstmeisje. Cathleen leert Ada lezen en schrijven en geeft haar zelfs pianoles. Wanneer Ada in opspraak raakt omdat ze een kind verwacht van een blanke, moet ze vluchten. Maar Cathleen gaat – de opgelegde strenge wetten van de ‘apartheid’ negerend – naar Ada op zoek om haar te vragen terug naar huis te komen.

De kleur van haar hart: zwart en blank, oorlog en vrede, kennis en onwetendheid, muziek en stilte. Een reis tot in de ziel van een prachtig maar verdeeld land. Verteld door de ogen van een krachtige vrouw. Een hartverscheurende debuutroman die overtuigt en tot nadenken stemt. Vandaag de dag nog even relevant als een eeuw geleden en even onvergetelijk als Kathryn Stockett’s Een keukenmeidenroman.”

***

Gewonnen

De wezenlozen door Wytske Versteeg

De wezenlozen van Wytske Versteeg

Dit ebook was een gratis download van Vrij Nederland. Het lijkt me een vreemd verhaal en daardoor heel intrigerend. Het zou heel mooi kunnen zijn, maar ook erg kunnen tegenvallen. Misschien iets voor een Eerste Hoofdstukken blogje.

Volgens de uitgever: “Negentien jaar geleden heeft classicus Siegfried van Oort een besluit genomen dat het leven van Gone, een van zijn dochters, voor altijd zou veranderen: hij ontzegde haar de taal. Nu is hij stervende en heeft hij spijt. Want wat moet zijn dochter, die alleen met hém communiceert, als hij er niet meer is?

Dan duikt zijn broer George op, Siegfrieds tegenpool en aartsvijand, een oppervlakkige, moddervette ster uit een realityshow. Uitgerekend hem lijkt de eenkennige Gone te vertrouwen, maar haar verblijf in zijn villa wordt een ramp: Gone weigert te eten. De ontwikkelingen die volgen brengen het meisje buiten ieders bereik.

Maar wat heeft deze familie hier gebracht, op het punt van uiteenvallen? Wie probeert hier wie te redden? En waarom zijn alle reddingspogingen toch zo halfslachtig?

De wezenlozen is een sublieme, meeslepende roman over roem en verval, koestering en jaloezie, Griekse tragedie en reality-tv. Met De wezenlozen profileert Wytske Versteeg zich in één klap als een fonkelende nieuwe ster aan het literaire firmament.”

***

De dinsdagvrouwen by Monika Peetz

Dit boek won ik van uitgeverij Artemis. Op Manuscripta fotografeerden ze een heleboel vrouwen (en een paar mannen) met een hoedje (zoals op de voorkant van het boek) en uit al die fotos kozen ze een aantal mensen, die dit boek wonnen. Ik was er ook bij! Heel leuk, want ik had het boek bijna gekocht toen ik het zag op Manuscripta.

Volgens de uitgever: “Judith, Kiki, Caroline, Estelle en Eva zijn vijf vriendinnen die elkaar al vijftien jaar elke eerste dinsdag van de maand ontmoeten in hun favoriete Franse restaurant, waar ze inmiddels bekendstaan als de dinsdagvrouwen.

Eén keer per jaar gaan ze samen een weekendje weg, maar dit jaar is alles anders: Judith, die net weduwe is geworden, wil ter nagedachtenis aan haar overleden man de Sint-Jacobsroute gaan lopen. Bezorgd om hun treurende vriendin besluiten de dinsdagvrouwen met Judith mee te gaan. Stap voor stap komen de vijf vrouwen een geheim op het spoor dat hun levens op zijn kop zet en hun vriendschap hevig op de proef stelt.”

***

En verder

Beestachtige zaken door Donna Leon

Beestachtige zaken van Donna Leon

Dit boek won ik van een andere blog, en dat is altijd leuk! Het werd verloot bij Romantische Boeken. Dit is meer een detective dan een romantisch boek, trouwens. Ik heb natuurlijk wel van Donna Leon gehoord, maar ik heb geen idee hoe haar boeken zijn. Hier is dus mijn kans dat eindelijk te ontdekken.

Van de achterkant: “Wanneer het lichaam van een man gevonden wordt in het kanaal, staat Brunetti voor een raadsel. Hij heeft weinig aanknopingspunten: het lichaam is dermate aangetast door de stroming dat de man onherkenbaar is geworden. Hij draagt niets bij zich en is niet als vermist opgegeven. Bovendien wijst de autopsie uit dat de man leed aan de ziekte van Madelung, die een misvorming van het lichaam veroorzaakt.

De sporen van deze zeldzame ziekte wijzen de identiteit van de man uit; hij blijkt dierenarts te zijn, en werkzaam in een slachterij. Het onderzoek doet Brunetti belanden in de wereld van de bio-industrie, waarna morele vraagstukken hem niet meer loslaten.”

***

Hotel Linda door Arjen Visser

Hotel Linda by Arjen Visser

Dit boek kwam ik tegen tijdens Manuscripta, toen was het nog net niet uit. Wat ik zo leuk vond was het fysieke aspect: dit is een flopperig boekje, zoals je ze in Amerika ook veel ziet. Dat vind ik heerlijk lezen. Flop-test: leg het boek open op zijn rug (de smalle kant) op de binnenkant van je hand. Blijft het openliggen? Dan is het een flopperig boekje. 

Deze kreeg ik via de boekenruil van een paar weken geleden, nog ongelezen. 

Volgens de uitgever: “Als Jonah Jacobson na vijfenzestig jaar vanuit Brazilië terugkeert naar Amsterdam raakt hij tijdens zijn zoektocht naar een oude geliefde verdwaald in een woud van herinneringen. Waar is de vrouw die hem in de oorlog hielp te vluchten? Zal Jonah vertellen hoe hij haar destijds heeft terugbetaald? Of moet hij, zoals Marcus Aurelius hem leerde, geen beloning vragen voor zijn goede daden?
Hotel Linda is een meeslepend verhaal dat zich afspeelt tussen droom en werkelijkheid, heden en verleden.”

Welke van deze boeken heb jij gelezen?

Wat heb jezelf pasgeleden gekocht, gekregen of geleend?

6 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. (nog) geen enkele van gelezen maar De wezenlozen staat op m’n reader. Het boek van Barbara Mutch spreekt me wel gelijk erg aan, die zet ik op m’n lijstje.
    Ik heb zelf gekocht: het nieuwe boek van Arthur Japin (Maar buiten is het feest), Identiteit van Paul Verhaeghe en net binnen, J.K.Rowling’s A Casual Vacancy. Ik heb er één hele goede(the Guardian, in de Volkskrant) en één hele slechte (NYT) recensie over gelezen en wil daarom graag zelf oordelen…ben er meteen in begonnen.

    • Joke, de nieuwe Japin wil ik ook graag lezen – helaas kom ik er voorlopig niet aan toe. Ik ben benieuwd of het boek van Rowling je gaat bevallen. Zelf heb ik er niet zo’n interesse in, totdat ik allemaal goede recensies ga lezen natuurlijk!

Wil je iets zeggen? Leuk!

