Boekenruil met de Boekgrrls

Afgelopen zaterdag was er een boekenruil bij Boekgrrl Jonna in Utrecht. We waren met zijn 10en – en met vele dozen met boeken. Honderden boeken lagen op de grond of in dozen te wachten op een nieuwe eigenaar. Er waren oude, vergeelde boeken, nieuwere boeken en nog ongelezen boeken. In het Nederlands, Engels en een enkeling in Duits of Spaans. Er was literatuur, spanning, kookboeken, chick-lit, non-fictie – voor iedereen wat.

Eerst hebben we allemaal een boek aangeprezen dat we zelf meegenomen hadden en die gingen grif van de hand. Daarna zijn we gaan snuffelen in de dozen en de meesten namen een stuk of 10 (of ruim daarover!) mee naar huis, afhankelijk van hoeveel er van onze gading was en hoeveel we onszelf toestonden om mee te nemen.

Daarna hebben we elkaar laten zien welke boeken we uitgekozen hadden zodat iedereen kon zien wie welke grrl dankbaar het oude boek van iemand anders had uitgekozen. Ik schat dat zo’n 120-150 boeken een nieuwe eigenaar kregen. De rest van de boeken gaan naar het buurthuis of de kringloopwinkel zodat ook anderen er nog iets aan hebben.

Zelf was ik erg bescheiden, aangezien ik nog stapels te lezen heb, maar deze kon ik niet laten liggen:

  • The Sweetness at the Bottom of the Pie van Alan Bradley. Een grappig boek over een tienjarig meisje dat detective wordt.
  • Hotel Linda van Arjan Visser. Net verschenen. Een oude man keert na vele jaren terug naar Amsterdam en denkt terug aan zijn vroegere leven
  • Onder het water van Morgan McCarthy. Over het leven van een broer en zus die op een landgoed opgroeien met bedienden en koks.
  • A Memory of War by Frederick Busch. Een psychiater krijgt een nieuwe patient, die beweert zijn halfbroer te zijn.

En verder ben ik nadat iedereen klaar was met zoeken, nog even door de dozen gegaan om een paar boeken voor mijn oude moeder te zoeken. Zelf weigert ze naar de bibliotheek te gaan. Vindt ze te lastig. Ja, mij als boekendealer is natuurlijk veel handiger!

Met 50+ boeken gekomen, en met 4 (voor mezelf) weer terug – mijn kast is weer een beetje leger en ik heb een aantal mensen blij kunnen maken met mijn oude boeken. Win/win!

Over de Boekgrrls: De boekgrrls hebben een website maar zijn voornamelijk actief op een mailinglist- daar praten we over boeken in het algemeen, boeken die we net gelezen hebben, en over ons maandboek: elk halfjaar kiezen we welke boeken we in het volgende halfjaar zullen lezen. Soms lezen er veel mensen mee met het maandboek, soms maar weinig, niets is verplicht.

Vind je het een leuk idee om mee te doen, vul dan HIER je naam en emailadres in, en kies voor Boeken. Je krijgt dan alle emails die de boekgrrls aan de lijst sturen in je mailbox. Soms zijn dat er veel, en soms maar heel, heel weinig. Je mag reageren, of gewoon toekijken, net wat je wilt. Gezellig is het altijd.

11 reacties op “Boekenruil met de Boekgrrls

  1. Dit klinkt erg leuk zeg, zo’n book swap! Iets wat ik ooit ook wel eens zou willen doen, maar momenteel ben ik overwelmd door alles wat ik nog moet lezen.
    Eigenlijk neem ik aan ongeveer geen boekenevenementen deel, maar misschien dat ik het later wel doe.

    • Ja, het is heel erg leuk, Katrien. Ik zit ook diep in de nog-te-lezen boeken, maar zoals je in mijn verslag zag, ben ik er lekker veel kwijtgeraakt en dat is ook wel prettig. Vooral omdat ik weet dat ze goed terechtkomen.

  2. Ha, leuk, een verslagje! Ik vond het ook weer erg geslaagd. Er bleek deze week in Trouw net een recensie van Hotel Linda te staan en die was best positief. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.

    • Ik vond het ook erg leuk, Maaike. Ik kan niet beloven dat ik Hotel Linda al snel ga lezen omdat ik nog zoveel in de planning heb op het moment, maar het is geen dik boek dus ik ga wel proberen het niet telang te laten liggen. Bedankt voor de inbreng van het boek.

  3. Jeetje, zoveel boeken! Ik had geen idee van de hoeveelheid :) Hahaha, je moeder heeft wel geluk met zo’n boekenverslindende dochter ;) Ben wel benieuwd naar je mening over het 1e Flavia de Luce boek.

  4. Wat klinkt dit leuk zeg! :-) Ik heb een hoop boeken die ik nooit meer lees maar als je ze verkoopt krijg je er bijna niets voor terug en het is een hoop werk. Op deze manier kun je ze natuurlijk ruilen en dan heb je zelf ook weer nieuw leesvoer. Klinkt als een goede deal!

  5. Het was ook heel erg leuk en gezellig. En een leuk verslag! Ik zie op de foto mijn boek De Alchemist liggen. Een van de boeken die niemand mee wilde nemen. Daar is iemand in het buurthuis misschien blij mee. Zelf heb ik niet zo veel boeken meegenomen want net als bij jou er ligt al zo’n enorme stapel nog te lezen boeken.

    • Janny, het was grappig dat niemand *De alchemist* wilde hebben terwijl dat wel een populair boekje is. Toevallig hadden we het of al gelezen of er geen zin in. In het buurthuis is er vast wel iemand die het wil lezen, dat kan bijna niet missen.

      Heb jij last van recensie-stress met al die boeken? Ik niet zo heel erg, ik ben redelijk up-to-date. Maar ik heb wel veel boeken die ik wil lezen zodat mijn kast niet steeds voller raakt, en daar kom ik maar mondjesmaat aan toe.

Wil je iets zeggen? Leuk!

