Winnaar Academica Literatuurprijs 2012 Bekend

Academica Literatuurprijs

Zoals je weet heb ik ook dit jaar weer de shortlist van de Academica Literatuurprijs gelezen en mijn recensies op deze blog geplaatst.

Nu is dan de winnaar bekend: Erik Menkveld voor het boek Het grote zwijgen.

Dit was de shortlist (klik op de titel voor mijn recensie, mijn waardering in sterren):

Een gat in de lucht van Erik NieuwenhuisAlles is altijd fictie van Daphne HuisdenHet grote zwijgen van Erik Menkveld

Zoals je kunt zien vond ik ze in principe allemaal even goed, maar ik had uiteindelijk wel een voorkeur: Een gat in de lucht. Dit vond ik het leukst, het grappigst, en net zo goed geschreven als Het grote zwijgen. Het grote zwijgen is meer een klassiek mooi boek, terwijl de andere twee veel moderner zijn (niet alleen wat betreft de tijd waarin het speelt, maar ook de opzet van de romans, en de manier van schrijven). Alles is altijd fictie vond ik ook erg goed, maar ik was teleurgesteld door het einde.

Ken jij deze boeken? Welke vond jij het beste?

2 reacties op “Winnaar Academica Literatuurprijs 2012 Bekend

Wil je iets zeggen? Leuk!

