Boek recensie: Het grote zwijgen van Erik Menkveld

.

Academica Literatuurprijs

Al een paar jaar lees ik de boeken van de shortlist voor de Academica Literatuurprijs. Dit is een prijs voor debutanten. Het is leuk om wat nieuwe Nederlandse schrijvers te ontdekken en, als ze bevallen, ook in latere jaren te volgen. Kijk hier voor meer informatie over de prijs.

***

Het grote zwijgen van Erik MenkveldDit is het derde en laatste boek dat ik las voor de Academica Literatuurprijs dit jaar. Eerder las ik al Een gat in de lucht van Erik Nieuwenhuis (zie mijn recensie HIER) en Alles is altijd fictie van Daphne Huisden (zie mijn recensie HIER).

Dit boek zag er ZO saai uit! Verschrikkelijk. Nu geeft de cover de inhoud wel redelijk weer: historische fictie, je zou het saai kunnen noemen, maar ik zou eerder zeggen: bedaard, rustig. Er gebeuren wel dingen, maar alles op zijn tijd. Het boek had van mij wat dunner gemogen.

Het grote zwijgen: Waar het over gaat

Beschrijving van de uitgever: “Amsterdam 1910. Het Paleis voor Volksvlijt. Tijdens een voorstelling raakt een beginnende recensent volledig buiten zichzelf door de muziek. ‘Waarom nodig je hem niet eens uit?’ zegt de vrouw van de componist, als ze een dag later de lyrische bespreking leest. ‘Je kent hem wel, het is die grappige schuwe jongen die we wel eens in het Concertgebouw zien.’

Zo begint het verhaal van een turbulente vriendschap die zeven jaar later dramatisch zal eindigen. De vriendschap tussen een leermeester en een leerling, die aanvankelijk alles met elkaar delen: hun ideeën over maatschappij en kunst, nieuwe muziek, hun afkeer van Duitsland en hun angst voor oorlog. Matthijs Vermeulen is aan het begin van zijn leven al muziekrecensent en componist. Alphons Diepenbrock is bijna vijftig en op het hoogtepunt van zijn carrière, bevriend met Gustav Mahler en dirigent Willem Mengelberg.

De vrouw die een wig drijft tussen de twee mannen is Elisabeth, Diepenbrocks vrouw. Bij Vermeulen herkent zij de strijdbare ambities en idealen die haar man heeft verloren, en denkt zij de liefde te vinden die in haar huwelijk ontbreekt. En dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit. Om geld te verdienen vertrekt Vermeulen als oorlogscorrespondent naar het front in België. Bij terugkeer brengen zijn schokkende ervaringen de vriendschap met Diepenbrock en zijn echtgenote in een ongekende stroomversnelling.”

Het grote zwijgen: Wat ik ervan vond

Het was heel mooi geschreven, op een klassieke manier. Niet van die korte zinnen zoals je in de moderne Nederlandse literatuur veel tegenkomt. Heel volwassen, ook. Een soort van W. F. Hermans of Thomas Rosenboom.

Ik vond het echter wel wat saai. Geen moment dacht ik “Ik wil nog snel even doorlezen, zien hoe dit gaat aflopen”. Het was een echte psychologische roman waar een gedeelte van het boek zich in de hoofden van de hoofdpersonen afspeelt. Zij maken zich zorgen over bepaalde dingen, zij denken terug aan een gebeurtenis, ze proberen een goede indruk op iemand te maken.

Ik vond het wel plezierig om een tijdje in 1910-1920 door te brengen. Men leeft een rustig leventje, is (over het algemeen) zeer beleefd tegen elkaar terwijl wat er gebeurde wel weer herkenbaar was, menselijke relaties zijn nu eenmaal tijdloos.

Het had ook wel wat korter mogen zijn voor mij. Omdat er niet al teveel gebeurde duurde het me allemaal wat te lang. Voor het soort boek dat het is, denk ik dat het heel geslaagd is. Voor mij als lezer was het wat minder geslaagd, maar toch heb ik het wel met plezier gelezen.


Mijn waardering: 4/5

Kandidaat voor de Academica Debutantenprijs: 7/10 wat mij betreft (gaat denk ik niet winnen)

Ik las dit boek: omdat het genomineerd is op de shortlist van de Academica Literatuurprijs

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Uitgeverij: Van Oorschot

Aanrader: Alleen voor liefhebbers van een rustig boek waarin niet veel gebeurt.

2 reacties op “Boek recensie: Het grote zwijgen van Erik Menkveld

Wil je iets zeggen? Leuk!

