Twee dagen Manuscripta 2012: Zaterdag

Manuscripta

Afgelopen weekend, 1 en 2 September 2012, werd Manuscripta weer gehouden, de jaarlijkse feestelijke opening van het nieuwe boekenseizoen. De eerste dag, zaterdag, ben ik alleen gegaan, met mijn plannenlijstje in mijn hand. De tweede dag ben ik met een vriendin gegaan, met weer een lijstje, waar zij zich ook wel in kon vinden.

Zaterdag: Mak, Barnes en een quiz

Geert Mak

Geert Mak in gesprek met Wim Brands

Geert Mak sprak in een volle zaal over zijn nieuwe boek Reizen zonder John, een verslag van zijn reis door America, geïnspireerd door de reis die John Steinbeck 50 jaar geleden maakte en vereeuwigde in zijn boek Reizen met Charley. Dit laatste boek heb ik pasgeleden gelezen (mijn recensie HIER), wat het interview van Wim Brands met Geert Mak natuurlijk extra interessant voor mij maakte. Mak sprak over zijn reis, die hij, in tegenstelling tot Steinbeck, wél met zijn vrouw maakte, over de archieven van Steinbeck waar hij inzage in had, over de situatie in Amerika nu en in de tijd van Steinbeck en maakte een vergelijking tussen Nederland en Amerika toen en nu.

Na dit interview was ik meteen enthousiast over Mak’s boek, wat weer wat bekoelde toen ik het boekwerk een tijdje later in handen had: dik met kleine lettertjes. Als echte lezer schrikt dat mij niet per sé af natuurlijk, maar ik vond het boek van John Steinbeck (208 bladzijden) van prima lengte, en ik weet niet of ik mij 512 bladzijden lang in Geert Mak’s verslag wil verdiepen. Als ik niets anders te lezen had, dan zou ik het zeker willen proberen. Misschien vind ik online een leesfragment voor mijn Eerste Hoofdstukken feature op dit blog.

***

Interview Barnes

Joost Zwagerman interviewt Ronald Vlek (vertaler) en Julian Barnes (schrijver)

Daarna ben ik samen met Janneke van Over Boeken, die ik ken van de Boekgrrls en die ik min of meer toevallig tegenkwam, naar het interview met Julian Barnes gegaan. Samen met zijn vertaler Ronald Vlek kreeg hij de Europese Literatuurprijs voor het beste naar het Nederlands vertaalde Europese boek van 2011, Alsof het voorbij is. Dit boek heb ik vorig jaar gelezen (zie mijn Engelse recensie HIER en mijn Nederlandse verslag HIER).

Na de uitreiking van de prijs werden de heren geinterviewd door schrijver Joost Zwagerman over hoe je (eigen) verleden soms heel anders is dan je denkt, of dan wat je je herinnert. Ook werd er over vertalen gesproken. Vlek vond het boek een plezier om te vertalen. Barnes beweerde dat de uitgever een stuk of 8 vertalingen laat maken en daar dan de beste uitkiest. Ja, vast! ;-) Er was ook wat ophef over de Nederlandse titel, die niet zo mooi ambigu is als de oorspronkelijke Engelse titel, The Sense of an Ending.

***

Literaire Quiz

Later op de middag ben ik naar de Literaire Quiz gegaan. Deze werd gehouden om het eerste boek dat alleen als dwarsligger wordt uitgegeven te promoten, Het Grote Kleine Quiz Boek van Marian van Eupen. Dit was een vermakelijk spektakel met twee teams, de ene onder leiding van Jean-Marc van Tol, bekend van Fokke en Sukke, en de andere onder leiding van Henk Rijks, schrijver, wiens boek De kostwinner, ik vorig jaar las (en HIER recenseerde).

***

Tweestrijd van Linda Jansma

Verder heb ik een leuk en lang rondje langs de uitgevers gemaakt. Boeken bekeken, voorpublicaties meegenomen (leuk voor mijn Eerste Hoofdstukken feature) en met verschillende uitgeverijmedewerkers gesproken.

Bij de stand van De Crime Compagnie heb ik mijn eigen raad opgevolgd, en het boek Tweestrijd van Linda Jansma gekocht. Toevallig was de schrijfster zelf ook aanwezig en zij gesigneerde het boek voor mij.

En dat was het voor de zaterdag! Zie ook mijn verslag van zondag

Ben jij ook naar Manuscripta geweest? Wat heb je allemaal gedaan?

12 reacties op “Twee dagen Manuscripta 2012: Zaterdag

  1. Ik was er de zaterdag, maar ik ben niet echt naar interviews met schrijvers gegaan. Zulk soort dingen interesseren mij gewoon niet en ik heb er te weinig concentratie voor.

  2. Hoi Judith,
    Leuk verslag van Manuscripta! Ik ben alleen zondag geweest en ga nog een klein stukje op mijn weblog schrijven. Leuk dat je daar even langskwam, trouwens en bedankt voor je reactie op mijn recensie van Britannia Road, 22.
    Ik denk zeker dat je gaat genieten van Tweestrijd; ik heb deze ook gerecenseerd (o.a. voor Leestafel.info). Je vindt de recensie ook op mijn weblog.
    Je hebt een leuke site; ik zal je gaan volgen :-).

  3. Hallo Judith!
    Leuk verslag! Ik vond het erg leuk om je te ontmoeten en uiteraard hoop ik dat de rest van Tweestrijd je ook gaat bevallen! Ik zal je blog sowieso regelmatig in de gaten gaan houden.

    Groetjes!

    • Linda, bedankt voor je leuke reactie. Ik hoop Tweestrijd binnenkort te lezen – moet ik wel vroeg op de avond beginnen zeker, anders blijf ik tot heel laat op, als het inderdaad zo spannend is als ik vermoed. :-)

  4. Pingback: Manuscripta | Manuscripta door de ogen van bezoekers

  5. Ik lees nu pas weer bij, met alle drukte rondom mijn nieuwe stageplek en het weekend op Appelpop, schoot blogjes lezen er bij in. Het klinkt alsof je het leuk hebt gehad op Manuscripta! Ik riep heel hard dat ik er volgend jaar ook bij ben, maar waarschijnlijk valt een evenement waar ik aan mee werk in dat weekend en dan lukt het waarschijnlijk wéér niet!

    • He, jammer als het weer niet gaat lukken, Roxanne. Nu denk ik overigens wel dat Appelpop voor jou net zo leuk was als Manuscripta voor mij dus wat dat betreft heb je toch ook wel iets heel leuks meegemaakt. En teveel van het goede, daar word je maar verwend van. ;-)

  6. Pingback: Boek recensie: Tweestrijd door Linda Jansma | De Boekblogger

Wil je iets zeggen? Leuk!

