Eerste Hoofdstukken – 32. Tweestrijd van Linda Jansma

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Ik pakte een voorpublicatie van dit boek mee op de Uitmarkt want het leek me wel leuk, een thriller van een Nederlandse schrijfster die helemaal nieuw voor mij was. Ook sprak het me aan dat er iemand uit Utrecht in voorkomt (een politierechercheur), want daar woon ik in de buurt.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Tweestrijd van Linda JansmaBoek: Tweestrijd van Linda Jansma
Genre: thriller
Bladzijden: 350
Uitgeverij: De Crime Compagnie
Publicatie Datum: februari 2012

Cover: Saai saai saai. Een vrouw kijkt uit een raam waar de regen langs stroomt. De kleuren zijn erg somber. Ik ben wel benieuwd naar de vrouw. Ze komt me een beetje bekend voor, zelfs. Als het alleen om de cover ging, zou ik het boek niet verder bekijken. De beschrijving klinkt wél interessant.

Op de website

Website uitgevers: “Hanna’s wereldje is perfect. Voor de buitenwereld althans, want al vanaf het begin van haar huwelijk met de rijke en gerenommeerde gynaecoloog Axel Kolman wordt haar leven beheerst door intimidatie, bedreigingen en geweld. Als Sonja, rechercheur bij de Utrechtse politie, tegenover haar komt wonen, raken hun levens ongewild met elkaar verstrengeld. Dit zet een kettingreactie in werking, die niet meer te stoppen is… “

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Eerst een proloog, hier wordt een vrouw in (haar?) huis aangevallen door een man met een mes. In eerste instantie kan ze zich niet voorstellen dat hij haar iets aan zal doen, maar dat gebeurt toch.

In het eerste hoofstuk leren  we Hanna kennen. Haar man komt thuis van zijn werk en wil precies weten wat zij die dag gedaan heeft, en vraagt om de bonnetjes van de boodschappen. Hij blijkt een verschrikkelijk dominant type, ze mag hem niet onderbreken als hij aan het woord is. Hanna zit helemaal onder de plak en verontschuldigt zich telkens als ze iets niet helemaal goed heeft gedaan (volgens haar man).

Zoals ze zelf zegt:

Axel bepaalde de regels. En ik volgde ze op.

In het tweede hoofdstuk lezen we hoe ze elkaar hebben leren kennen. En hoe ze “om de lieve vrede te bewaren” maar precies doet wat hij wil.

Oordeel

Doorlezen!Creepy! Wat een verschrikkelijke man, die Axel! Dat Hanna bij hem blijft is natuurlijk van de gekke, maar… ze blijkt méér gedaan te hebben vandaag dan ze hem vertelt – op haar eigen manier rebelleert ze dus wel. Maar toch! Mijn haren staan recht overeind. :-)

De schrijfstijl is heel erg vloeiend, in de ik-persoon (behalve de proloog). Ik ben zeer benieuwd wat er precies gaat gebeuren: gaat Hanna zich wreken op Axel? Of draait hij helemaal door? Of is er iemand anders bij betrokken? Ik wil verder lezen!!

 

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

8 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 32. Tweestrijd van Linda Jansma

    • Annelies, smaken verschillen. Ik vind heel veel Nederlandse covers niet zo mooi. Te donker, te droevig, te saai. Maar goed, het verhaal spreekt me wel heel erg aan. Dus er is grote hoop dat dit toch erg mooi zal blijken te zijn.

  1. Pingback: Twee dagen Manuscripta 2012: Zaterdag | De Boekblogger

  2. Pingback: Nieuwe Boeken! | De Boekblogger

  3. Pingback: Boek recensie: Tweestrijd door Linda Jansma | De Boekblogger

Wil je iets zeggen? Leuk!

